رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 522241

عصبانیت خبرگزاری تسنیم از بیانیه اصلاح طلبان

ساعت 24 - جمعی از چهره‌های موسوم به اصلاح‌طلب بیانیه‌ای در توصیه به جمهوری اسلامی برای تعامل با بایدن نوشته‌اند که هم ناشی از بدفهمی آنها از سیاست‌های بایدن است و هم به‌مثابه ایستادن با چماق بر سر مردم ایران در راستای تحقق اهداف بایدن می‌تواند تفسیر شود.

dir="RTL">جمعی از چهره‌های داخلی و ساکن خارج کشور که گرایش سیاسی خود را معمولاً اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند، بیانیه‌ای را در توصیه به جمهوری اسلامی امضا کرده‌اند که مفهوم آن چنین است: از فرصت حضور بایدن استفاده کرده، به برجام بازگردیم و کوشش‌های معطوف به رفع تحریم‌ها را شدت ببخشیم.

این‌که آیا باید هر رخدادی از جمله تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا را باید تبدیل به فرصت کرد، حرف عجیب و بدی نیست‌، امّا درباره بیانیه فعلی این گروه از اصلاح‌طلبان، چند نکته وجود دارد، به‌ویژه آنکه اگر آن را در بستری از مواضع مستمر افراد شاخص امضاکننده این بیانیه مثل آقایان تاج‌زاده، امین‌زاده، محمدرضا خاتمی، آرمین و... ببینیم؛ نخست آن‌که این بیانیه ناشی از بدفهمی امضاکنندگان از مواضع بایدن است؛ بایدن و تیم او از جمله آنتونی بلینکن که حالا قرار است وزیر خارجه او باشد و یا مشاوران دیگرش هیچ‌گاه نگفته‌اند که بناست به برجام بازگردند و همین برجام را حفظ کنند و تحریم‌ها را هم بردارند! آنها تأکید دارند که اگر هم به‌صورت موقتی به برجام بازگردند، از آن برای بازسازی ارتباط خودشان با اروپا و همچنین تمهید سکویی برای امتیازگیری‌های آینده استفاده خواهند کرد، لذا کجا بایدن یا تیم او گفته‌اند که "می‌خواهیم به تعهد خودمان برگردیم و تحریم‌ها را هم برداریم" که این گروه این‌چنین ساده‌سازانه دست به تهیه چنین بیانیه‌ای زده‌اند؟ و اصلاً چه عجله‌ای برای لطف به بایدن دارند؟نکته دوم این‌که عبارت «تشدید کوششهای ایران برای رفع تحریمهای ظالمانه» به چه معناست؟ ایران به برجام برگردد و کوششهایش برای رفع تحریمهای ظالمانه را هم تشدید کند؟ این جمله، با برداشتی که از آن با استناد به گفته‌های پیشین چهره‌های شاخص امضاکننده می‌شود، دقیقاً چه فرقی با جزئیات کمپین فشار هوشمند بایدن دارد؟ او هم گفته است که "به برجام به این شرط برمی‌گردیم که ایران کوشش بیشتری کند"! ترجمه سلیس این جمله را هم البته او شفاف‌تر از امضاکنندگان بیانیه مذکور گفته است و آن اینکه ایران امتیازاتی را در حوزه موشکی و منطقه‌ای و سایر مؤلفه‌های قدرت ملی هم بدهد!

اما نکته سوم و مهمتر اینکه نوشتن چنین بیانیه‌ای و خطاب قرار دادن حکمرانان ایران، بیش از آنکه ارائه سیاستی واقع‌بینانه در روابط بین‌الملل و مناسبات با آمریکا باشد، به‌معنای تلاش برای فشار به جمهوری اسلامی برای تحقق هدف کمپین فشار هوشمند بایدن است! این بیانیه چنین تصویری برای افکار عمومی می‌سازد که گویا جناب بایدن، نجیبانه به‌دنبال اجرای تعهدات آمریکا و رفع تحریمهاست و الآن گیر و مشکل از جمهوری اسلامی است که ساز ناکوک می‌زند و به‌واسطۀ تصمیم‌سازی برخی تندروها نه برجام را می‌خواهد و نه رفع تحریمهای ظالمانه را!القای چنین تصویری ساده‌لوحانه از آنچه میان ایران و آمریکا می‌گذرد چه‌نسبتی با عزت ملی و دستیابی به منافع ملی دربرابر بایدن می‌تواند داشته باشد، به‌ویژه آنکه بایدن، همان‌طور که خودش نیز اشاره کرده است، تلاش دارد کمپین فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند تبدیل کند و در این میان آنچه برای این هوشمندی فشارهایش نیاز دارد، دقیقاًً چنین حرکات جاهلانه و یا تعمدی در بخشی از سیاستمداران ایرانی است که راه را برای او هموار کنند؟سال گذشته نیز برخی اصلاح‌طلبان مجدداً بر شیپور مذاکره با ترامپ دمیدند، سعید حجاریان از تئوریسین‌های جناح اصلاح‌طلب در گفتگویی با روزنامه شرق خواستار کمک به ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2020 شده بود: "من معتقدم ترامپ به‌دلیل ویژگی‌های شخصی و شکست‌هایی که در سیاست‌ خارجی‌اش خورده است، نیازمند یک برد ولو کوچک است تا از پیچ انتخابات 2020 بگذرد، لذا مسئولین ما می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با ترتیبات دیپلماتیک از آخرین فرصت‌ها استفاده کنند تا مشکل تحریم‌ها را ولو به‌صورت ناقص و موقت حل کنند"!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها