رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523034

آمریکا به خاورمیانه نیاز ندارد

تفسیر ساعت 24 بر نوشته تازه توماس فریدمن

ساعت 24 - توماس فریدمن یکی از پرنفوذترین ستون نویس هایی آمریکا در رسانه های این کشور به حساب می اید که با صراحت وتیز بینی نکات ارزشمندی را در مناسبات میان امریکا و جهان و نیز مسایل درون سرزمینی این کشور ارایه می کند.

جو بایدن
dir="RTL">دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان ایرانی در صفحه تلگرامی اش برخی نکات تازه ترین نوشته توماس فریدمن در باره افق مذاکرات آمریکا و ایران در آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن را ترجمه کرده که ساعت 24 به شرح وبسط بیشتر این نوشته فریدمن می پردازد

یکم - همین دوسال پیش بود که دکترین امنیت ملی آمریکا منتشر شد و در آن به موضوع خاورمیانه نیز اشاره صریحی داشت که حالا آن بخش دستمایه نوشته توماس فریدمن شده است. فریدمن دراین مقاله استدلال می کند که شرایط خاور میانه بسیار تغییر کرده است، آمریکا دیگر وابسته به نفت خاورمیانه نیست. بنابراین حاضر نیست برای کشور های عربی وارد جنگ شود ولی حاضر است به آن ها میلیارد ها دلار اسلحه بفروشد.

به همین دلیل نیز کشور های عربی برای مقابله با تهدید از طرف ایران بایکدیگر متحد شده و با اسراییل نیز درگیر همکاری های امنیتی و سیاسی فزاینده ای شده اند. برای اینکه ادعای فریدمن درآن باره اثبات شود می توان به داستان انفجار در نفت کش های مربوط به ژاپن در ماههای گذشته اشاره کرد. در حالی که تصور می شد شاید آمریکا به این بهانه به ایران اسیب نظامی بزند اما گامی برنداشت و ترامپ با صراحت اعلام کرد مابه نفت این منطقه نیازنداریم وهزینه امن نگهداشتن منطقه عبور نفت را باید کشورهایی مثل چین و ژاپن بدهند که به نفت این منطقه نیاز دارند. معنای این بخش از نوشته فریدمن این است که بایدن به راحتی می تواند و شاید به این سمت برود که در نوع دوستی با کشورهای دارای نفت خاورمیانه بر اساس دیگری داد وستدکند. نکته مهم این است که این اتفاق برای ایران یک فرصت است تا با رفع برخی از توهم های رهبران تندرو در آمریکا از شدت تخاصم با این کشور کم کند. درحالی که امریکا به عربستان نیاز راهبردی ندارد اما برایش اهمیت دارد ایران را از چین دورسازد و اصولا به ایران از زاویه دوری یا نزدیکی اش به چین نگاه می کند.

دوم – فرید من می نویسد " برای این مجموعه برنامه اتمی ایران اهمیت چندانی ندارد چون مقامات جمهوری اسلامی می دانند استفاده از سلاح اتمی یک خود کشی است و اهل این کار نیستند. آنچه عرب ها و اسراییل را نگران می کند سلاح های دقیق و موشک های نقطه زن و همکاری ایران با همپیمان های منطقه ای در استفاده از این جنگ افزار ها است. از نظر این روزنامه نگار کاهش تحریم های ایران در ارتباط با برنامه هسته ای کار آیی ندارد و سایر وجوه تهدیدی که اعراب و اسراییل نگران آنند باید مورد توجه قرار گیرد. از این زاویه کار مذاکره در دوره بایدن را بسیار سخت می پندارد." به نظر می رسد این نکته بسیار دقیقی است که باید درکانون توجه سیاستمداران ایرانی قرار گیرد و بدانند بایدن به کدام سو کشیده خواهد شد. به این معنی که سازگار شدن با دولت تازه آمریکا برای برطرف کردن وحذف تحریم ها کار ساده ای نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها