رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530382

پاسخ روسیه به درخواست غربیها برای آزادی ناوالنی: به قانون احترام بگذارید

ساعت24-سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص درخواست مقام‌های غربی برای آزادی «الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه گفته این سیاستمداران باید به قانون احترام بگذارند.

laquo;ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار پُستی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به واکنش مداخلانه‌جویانه برخی مقام‌های غربی و آمریکایی به خبر باز‌داشت «الکسی ناوالنی»، چهره مخالفت دولت روسیه و درخواست این مقامات برای آزادی وی پاسخ داد.

به نوشته خبر‌گزاری «تاس» زاخارووا از «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و دیگر مقام‌های غربی که خواستار آزادی ناوالنی شده‌اند، خواسته که به قوانین بین‌الملل و روسیه احترام بگذارند.

وی گفت: «من از آقای سالیوان و سایر سیاستمداران خارجی که بیانیه‌های از پیش تهیه شده را عنوان می‌کنند می‌خواهم که به قانون بین‌الملل احترام بگذارند و از نقض قوانین کشور‌های مستقل خودداری کنند و عهده‌دار مسائل کشور خود باشند.»

رسانه‌های روسی روز شنبه از بازداشت الکسی ناوالنی در فرودگاه شهر مسکو خبر دادند.

ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه است به علت از دست دادن حضور در چندین جلسه بازپرسی در لیست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود.

وی از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات مشروط در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت.

این شخصیت مخالف روسیه روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت.

الکسی ناوالنی ۷ سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد از کما خارج شد؛ ادعایی که روسیه آن را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود این سم را نشان نداده است.

پرونده الکسی ناوالنی به یکی از مسائل تنش‌زا در روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده است و بروکسل تا کنون تحریمهایی نیز علیه مسکو در این زمینه اعمال کرده است.

به دنبال بازداشت ناوالنی، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا خواستار آزادی وی شد و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آزادی او را خواستار شد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز از دولت مسکو خواست فورا ناوالنی را آزاد کند.

همچنین «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه فعلی آمریکا که در کمتر سه روز دیگر این سمت را ترک می‌کند با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری ناوالنی شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها