رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531104

رمز گشایی از آمارهای بیژن زنگنه

ساعت 24 - بیژن زنگنه، بیش از هر ایرانی دیگری در طول تاریخ وزیر نفت بوده است و آنقدر فوت و فن در این صنعت آموخته است و آنقدر حرف زدن از نفت به جنس سیاست را خوب بلد شده است که افراد اندکی شاید با دقت در کلملت به کاررفته از سوی او به رمز ورازهای حرفهایش پی می برند.

بيژن زنگنه
dir="RTL">یک کارشناس سخنان زنگنه به همین صحبت های دیروز زنگنه دقت کرده است و می گوید: به این حرف زنگنه توجه کنید : «دشمن ما و ترامپ دنبال این بودند که ما را نابود کنند، اینکه ما بمیریم و صادرات ما به صفر برسد. نه صادرات ما به صفر رسید، نه صادرات نفت و نه صادرات فرآورده‌ها." ، از این عبارات آیا می توان به این نتیجه رسید که آیا ایران واقعا به صادرات 900 هزار بشکه نفت درروز رسیده است؟ بدیهی است که چنین نباشد و این یک بازی با عبارات است. یعنی اینکه بیژن زنگنه نیک می داند شهروندان عادی هرکز تصوری از اینکه میعانات نفتی نیز در هنگام محاسبه برای صادرات با یک ضریبی به نفت خام تبدیل شده و می توان صادرات آنها را نیز به بشکه نفت تبدیل و بیان کرد .

این کارشناس سخنان زنگنه می گوید کاش این گونه بود و ایران توانسته باشد میزان صادرات نفت خام را که در فروش ان بیشترین دشواری را داریم به 900 هزار بشکه درروز رسانده باشد . در این صورت حرفهای تیرماه نوبخت که در مجلس به نمایندگان تازه وارد گفت حتی یک درصد از نفت ایران را نخریده اند و یا نیز حرف رییس بانک مرکزی که در دوسال تازه سپری شده فقط 20 میلیارد دلار از صادرات نفت خام درامد به دست آورده ایم را باید نادرست دانست و معناایش این است که زنگنه میزان صادرات نفت خام را به بالاترین مقامهای اقتصادی نیز نگفته است. وی در حاشیه نمایشگاه نفت افزود: «صادرات نفت ایران در مدت اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.آقای زنگنه رقمی از میزان صادرات را اعلام نکرد و گفت: « اکنون نمی‌توانم آمار بدهم، زیرا جنگ تمام نشده استوی افزود: «بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده در طول تاریخ نفت در همین دوران تحریم به دست آمد. در صادرات نفت نیز داغ اینکه صادرات نفت ایران به صفر برسد به جگر آنها گذاشتیم

آقای زنگنه افزود: «آنها مردند و به زباله‌دان تاریخ رفتند، خود ترامپ و پمئو و داستان افکار جنایتکارانه شان، ولی ما زنده‌ایم و هستیم. ما خیلی قدرتمندتر و توانمندتر از گذشته از نظر بازاریابی، انتقال و دریافت پول در بازار [در صورت رفع تحریم‌ها] حضور داریمهمزمان الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ایران اعلام کرد که صادرات نفت روزانه ۹۰۰ هزار بشکه است و در بودجه سال آینده ۲ و سه دهم میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

صادرات روزانه نفت ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی و تا پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور به بالای ۲ میلیون بشکه رسیده بود. دولت آمریکا پس از خروج از برجام و از ماه مه سال ۲۰۱۹ تحریم همه جانبه نفت ایران را با هدف به صفر رساندن صادرات این کشور به اجرا گذاشته است.جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ با انتشار تحلیلی گفته بود: «در صورت لغو تحریم‌ها، ایران قادر است سطح تولید نفت خود را به بالای ۴ میلیون بشکه در روز برساند ولی هرگونه افزایش اولیه در جریان نفت ایران به سمت بازارهای جهانی نیازمند ایجاد اطمینان از کاهش عملی برخوردهای آمریکا با ناقضان تحریم‌هاست

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها