رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 531395

هر آنچه باید درباره زینک بدانید

رپورتاژ تبلیغی / ضعف ناخن، ریزش جلوی مو، ضعف استخوان یا هر مشکل دیگری، زینک یا بهتر بگوییم "قرص زینک" یکی از اولین راهکارهایی است که به نظر هر کسی می‌رسد، ماده‌ای بی‌ضرر یا بهتر بگوییم، کم ضررکه کمبود می‌توان اثرات ناخوشایندی برای شما در پی داشته باشد. زینک یک ماده معدنی مهم است که برای فعالیت بیش از 300 آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد عصبی و بسیاری از فرایندهای دیگر کمک می‌کنند ضروری است.

به گزارش سلام نو، زینک دومین ماده معدنی غنی پس از آهن در بدن به شمار می‌رود، اما یک مشکل اساسی دارد و آن این است که بدن توانایی تولید زینک را ندارد نیاز به تأمین آن دارد. مواد غذایی که به طور طبیعی دارای این ماده معدنی هستند شامل دانه سویا، ذرت، قارچ، کلم، سیر، لوبیا سبز و نخود فرنگی، لوبیا، شکلات، برنج قهوه‌ای و دیگر مواد مقوی است.

باید بدانید که میزان مجاز مصرف زینک، روزانه چیزی بیش از 11 میلی‌گرم نیست و چون بخش قابل توجهی از آن با عرق کردن از بدن دفع می‌شود شما باید به فکر تأمین مجدد آن باشید. اما باید توجه کنید که مصرف زینک نیز حد و حدودی دارد و هرگونه مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف زیاد زینک

همان طور که گفته شد مقدار توصیه شده برای مصرف زینک چیزی بیش از 11 میلی‌گرم در روز نیست، اما عمومیت یافتن مصرف زینک و مصرف بدون نسخه آن باعث می‌شود که گاهی بدن با مصرف بسیار زیاد زینک مواجه شود. بدن اضافه مصرفی در حد 30 تا 50 گرم را مدیریت می‌کند، اما وقتی این عدد 5 یا 6 برابر می‌شود، بدن با مشکل رو به رو می‌گردد.

اولین و ساده‌ترین عوارض چنین کاری حالت تهوع و استفراغ است. از طرف دیگر روی با مواد معدنی دیگری همچون مس و آهن نیز تداخل دارد. بعضی تحقیقات خبر از میل بدن به جذب روی و اولویت دادن آن به آهن و مس می‌دهند. در نتیجه یکی از اولین نتایج مصرف زیاد زینک کاهش آهن و مس بدن است. در این موارد ممکن است بدن بر اثر جذب بیشتر روی، مس را از طریق ادرار دفع کند.

آن چنان که مشاهده کردیم مصرف زیاد زینک برای شما کشنده نیست، اما می‌تواند اختلالاتی جدی در سازوکار بدن شما ایجاد کند که چندان خوشایند نیست.

فواید مصرف زینک

زینک در افرادی که دچار ریزش مو هستند تأثیرات خوبی دارد. مصرف قرص زینک با توجه به منابع رویی که دارد نوعی ماده حیاتی برای انواع پوست‌ها است و مصرف این مکمل می‌تواند مشکل ریزش مو و سایر مشکلاتت مرتبط با پوست را به ویژه در زنان مرتفع کند.

نقش عمومی‌تر زینک تقویت سیستم ایمنی است. بدن برای رشد و قدرتمند حفظ کردن خود نیاز به استفاده از مواد مغذی دارد تا سلول‌ها بتوانند عملکرد مناسبی را داشته باشند. مصرف مقدار مناسب قرص زینک تواند تا 33 درصد باعث کاهش میزان سرماخوردگی در افراد میان‌سال که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند شود.

همچنین در افرادی که دچار زخم‌های التهابی و یا سوختگی‌ها می‌شوند، اگر سرعت بهبودی آن‌ها بالا باشد به این معنی است که مقدار زینک یا همان روی بدن آنان کم است. زینک نقشی اساسی در سنتز کلاژن، عملکرد ایمنی و پاسخ التهابی دارد. با توجه به این مسئله پماد زینک در بیمارستان‌ها به عنوان درمانی برای سوختگی، زخم‌های خاص و سایر آسیب‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف منظم زینک در بزرگسالان و میان‌سالان هورمون‌های التهاب‌زای بدن را کنترل می‌کند. التهاب مزمن باعث می‌شود تا فرد دچار بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی یا حتی سرطان شود.

در انتها باید یادآور شد که متعادل بودن میزان زینک بدن در دوران کودکی باعث رشد درست کودک از نظر استخوانی و مغزی می‌شود و از بیماری‌های بسیاری جلوگیری می‌کند. برخی تحقیقات نیز از تاثیر زینک در درمان کرونا سخن گفته‌اند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها