رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 531711

آقای زنگنه حق مردم این نیست ، با آنها درست حرف بزنید

ساعت 24- محمدصادق جنان‌صفت -آن گروه از رسانه‌نگاران که با شروع دهه ۱۳۷۰ در بخش‌های اقتصادی روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها فعالیت می‌کردند، بیشترشان به یاد می‌آورند که بیژن زنگنه وزیر نیروی دولت سازندگی و نیز وزیر نفت دولت اصلاحات خود را نیرومند نشان می‌داد اما در جایی که باید بایستد، نمی‌ایستاد و حقیقت را فدای مصلحت می‌کرد.

بیژن زنگنه
dir="RTL">این رفتار و خوی بیژن زنگنه در آن سال‌ها شاید توجیه سیاسی و عرفی داشت و می‌شد گفت فردی با سابقه وی بهتر است بماند و فعالیت کند و ساختار نفت ایران را در آن بخشی که وظیفه‌اش هست، به سوی رستگاری ملی پیش ببرد. یکی از کلیدی‌ترین مسائل نفت ایران دور شدن تدریجی از ظرفیت‌های پدیدار شده در آستانه انقلاب بود که به هر دلیل نه تنها روندی فزاینده نیافت بلکه به مرور کاسته شد. شاید دراز شدن زمان جنگ و متمرکز شدن همه نیروهای مادی و فکری کشور برای سربلند بیرون آمدن از جنگ و فقدان توانایی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افزایش ظرفیت و حتی تثبیت ظرفیت یادشده یکی از مهم‌ترین دلایل بود. به همین دلیل بود که در قانون برنامه‌های توسعه رسیدن ظرفیت تولید نفت ایران به پنج میلیون بشکه در روز مورد توجه قانونگذاران بود و در برنامه‌های توسعه بر آن تاکید شده است.

حالا اما بیژن زنگنه که به تنهایی نیمی از سال‌های پس از جنگ را در منصب وزیر نفت بوده است و بدون تردید آگاه‌ترین فرد در باره دلایل واقعی رسیدن به این عدد در همه چهار دهه سپری شده به ویژه سال‌های پس از جنگ آن را به عوامل غیبی نسبت می‌دهد. باید از آقای زنگنه پرسید آیا این رسم جوانمردی است که این گونه با مردم حرف بزنید و شهروندان و نخبگان را به غیب و غیبی‌ها راهنمایی کنید؟ آقای زنگنه، به نظر نمی‌رسد دیگر در دولت بعدی جایی داشته باشید و خودتان نیز این را با صراحت بیان کرده‌اید بنابراین به جای قربانی کردن حقیقت زیر پای مصلحت خودتان با مردم درست صحبت کنید و از زبان بالاترین مقام اجرایی نفت در سه دهه اخیر و با دسته‌بندی دقیق و کارشناسانه از دلایل ناکامی تاریخی ایران که موجب شده امارات کوچک و عراق از جنگ برگشته جای ایران در اوپک را به دلیل کمبود ظرفیت تولید بگیرند، بدون لکنت زبان بگویید. اگر در این روزها که در دولت هستید و می‌توانید حرف بزنید و ناکامی تاریخی ایران را بازگو کنید، بدانید آیندگان داوری بی‌رحمانه‌ای درباره شما خواهند کرد. آقای زنگنه، در همه این سال‌ها که وزیر نفت بوده‌اید هر جا زیر ضرب قرار گرفتید رسانه‌نگاران به امید اینکه بتوانید کاری از پیش ببرید پشت شما ایستادند و حالا نوبت شماست که به مردم راست و حقیقت را بگویید و دست‌کم برخی از نشانه‌های این عوامل غیبی را آشکار سازید.

هنوز فرصت هست و می‌توانید جبران کنید و حقیقت را بگویید.

روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها