رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 535311

پیامدهای دوتصمیم نظامی ناتو وآمریکا در عراق و عربستان

ساعت 24 - درحالی که انتظار می رفت با رفتن گروه ماجراجوی ترامپ ووزیر خارجه اش از کاخ سفید و امدن دموکراتها بر سر کار دز آمریکا اوضاع خاورمیانه با کاهش تنش همراه باشد اما حالا خبرها از بدترشدن وضعیت خبر می دهند.

ناتو

یکی از این خبرها را استولتنبرگ، دبیرکل ناتو داد و از تصمیم این ائتلاف نظامی برای افزایش ماموریت‌های آموزشی خود در عراق خبر داد تا به نیروهای عراقی اجازه دهد امنیت کشورشان را تامین کنند. خبر دیگررا فرمانده نیروهای نظامی امریکا در منطقه داده وگفته است آمریکا پایگاه‌های جدید در عربستان جهت مقابله با خطر جنگ از سوی ایران ایجاد می‌کند. رادیو فرانسه که هرد خبر یادشده را منتشر کرده نوشته است: ژنرال، کننت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با تأئید این خبر گفت که هدف نه تعطیل کردن پایگاه‌های موجود آمریکا در عربستان است نه دایر کردن پایگاه‌های جدید در این کشور.ژنرال مک‌کنزی در ادامه گفته است که هدف ارتش آمریکا ایجاد پایگاه های عقب نشینی در عربستان است تا در صورت بروز تنش و درگیری با ایران سربازان آمریکایی مستقر در عربستان به اهداف آشکار ایران بدل نشوند.رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در ادامه گفته است که هدف این کشور از این اقدام تقویت توانایی انتقال و جابجایی نیروهای خود در دورۀ افزایش خطرها است. این قبیل اقدام‌ها به گفتۀ ژنرال مک‌کنزی از جمله ابتکارهایی است که هر طراح نظامی از سر احتیاط و به منظور تقویت انعطاف خود در مقابل دشمن انجام می‌دهد.

روزنامۀ آمریکایی وال‌استریت جورنال نوشت که ارتش آمریکا در نظر دارد پایگاه‌های دریایی و هوایی خود را در منطقۀ غرب عربستان توسعه دهد تا بتواند از آنها در صورت وقوع جنگ با ایران استفاده کند.موشک‌های بالستیکی ایران با بُرد دو هزار کیلومتر قادرند اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار بدهند. هفتۀ گذشته یک پایگاه نیروهای آمریکایی در اربیل عراق هدف حملۀ راکتی قرار گرفت که در اثر آن یک نفر کشته و شماری دیگر زخمی شدند. جراید این حمله را همانند حملات مشابه به سفارت آمریکا در بغداد به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران نسبت دادند، هر چند دولت آمریکا سخنی دربارۀ نقش احتمالی ایران در این حمله نگفت.

ناتوو عراق

استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز پنچ‌شنبه پس از دو روز گفت‌وگو در جلسات ویدئویی با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو درباره این تصمیم ناتو گفت: «ماموریت‌های آموزشی ما در افغانستان و عراق مشارکت‌های اساسی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.»به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مذاکرات گرچه محدود بود اما به این وزرا اجازه می‌داد تا با وزیر دفاع جدید آمریکا گفت‌وگو کنند. بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها هنوز از برنامه‌های خود برای خروج از افغانستان و عراق پرده‌برداری نکرده‌اند. آمریکا از بیش از شش سال پیش تاکنون ائتلافی را در عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم و گروه دولت اسلامی رهبری می‌کند.

ناتو از تقریبا بیست سال پیش در افغانستان حضور دارد اما این حضور را از صد و سی هزار سرباز از سی و شش کشور به ۹۶۰۰ سرباز از جمله ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی کاهش داده است.ناتو همچنین در ائتلاف علیه تروریسم در عراق ۵۰۰ نیروی نظامی دارد. آمریکا قصد دارد تعداد کل این نیروها را از ۵۰۰ سرباز به۴۰۰۰ سرباز افزایش دهد.استولتنبرگ افزود که داعش همچنان در مناطق بسیاری از عراق حضور دارد و باید اطمینان یافت که این اتفاق تکرار نشود. دبیرکل ناتو توضیح داد که تلاش های ناتو شامل نهادهای امنیتی عراق و مناطق خارج از بغداد خواهد بود.

به نظر می رسد هردو تصمیم نظامی ناتو و آمریکا در یک مسیر اتخاذ شده وآن ارعاب ایران از تصمیمهای نظامی است که شاید در اینده به مثابه برگی تازه رو شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها