رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 535517

نهمین قهرمانی قصاب بلگراد در ملبورن

نواک جوکوویچ فاتح تنیس آزاد استرالیا شد

ساعت 24-ظهر روز یکشنبه به وقت تهران در رود لاور آره‌نا شهر ملبورن، نواک جوکوویچ صربستانی بهترین تنیسور حال حاضر جهان در فینال رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا به مصاف دانیل مدودف روس رفت.

جوکو با برتری مقابل هم‌وطن مدودف یعنی اصلان کاراتسف به فینال رسیده بود و مدودف با برتری مقابل سیتسیپاش یونانی. دو تنیسور در حالی فینال را آغاز کردند که جوکوویچ به دنبال هجدهمین گرانداسلم خود بود و مدودف می‌خواست برای نخستین‌بار قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کند.
در ست نخست دو تنیسور عملکرد نزدیکی داشتند. هر دو گیم‌های سرو خود را به خوبی برنده شدند تا در نهایت در گیم‌شماری روی عدد ۵ مساوی شوند. در اینجا بود که تجربه و تبحر بالای جوکوویچ به کمکش آمد و او موفق شد با نتیجه ۷ بر ۵ گیم نخست را به سود خودش پایان دهد. اما هر چه مدودف در ست نخست خوب کار کرده بود، در ست دوم و سوم نتوانست عملکردی قابل انتظار داشته باشد. جوکو در ست دوم به راحتی توانست حریف روسش را با حساب ۶ بر ۲ شکست دهد. او همین نتیجه را در ست سوم هم تکرار کرد و مقتدرانه عنوان قهرمانی رقابت‌ها را به دست آورد. فینال اوپن استرالیا یک ساعت و ۵۳ دقیقه به طول انجامید. پیروزی در این رقابت‌ها برای جوکوویچ که یواس اوپن را به خاطر دیسکوالیفه شدن از دست داده بود و در رولان‌ گاروس هم فینال را به راحتی به نادال واگذار کرده بود، اهمیت بسیار زیادی داشت. او حالا تنها 2 گرانداسلم دیگر با رکورد فدرر و نادال فاصله دارد و اگر بتواند سه عنوان قهرمانی دیگر به دست آورد تبدیل به بهترین تنیسور تاریخ می‌شود.
در بازی فینال روز گذشته مدودف از لحاظ سرو وضعیت بهتری داشت. این تنیسور روس ۶ امتیاز مستقیم از سرویس گرفت و این عدد برای جوکوویچ ۳ بود. در عین حال مدودف خطای دوبل بیشتری داشت. ۴ به 2. در سایر آمارها هم جوکوویچ عملکرد موفق‌تری نسبت به حریفش داشت. تنیسور صرب هم در تبدیل سرو نخست به امتیاز و هم در تبدیل سرو دوم به امتیاز از مدودف بهتر عمل کرد. درنهایت او ۱۹ گیم را برنده شد و حریفش تنها ۹ گیم. جوکوویچ ۵۳ تا از سرویس‌هایش را به امتیاز تبدیل کرد و این عدد برای مدودف ۴۳ بود.
کارشناسان تنیس در رابطه با پیروزی جوکوویچ گفتند که این صربستانی قدرتمند نه فقط با سرویس یا بازگشت‌ یا والی‌های دیوانه‌وارش که با مجموعه‌ای از اینها به اضافه یک حس برتری که در وجودش موج می‌زد موفق شد کاری کند که مدودف از ست دوم به بعد در زمین بازی ناپدید شود و عملا نتواند کاری از پیش ببرد. در این زمینه گفته می‌شود جوکوویچ 2 روز قبل از بازی وقت زیادی را به تماشای شکل رقابت مدودف اختصاص داده بود و فهمید که تنیسور روس «ریتم» را دوست دارد. بنابراین جوکوویچ فهمید باید همیشه در رقابت با او غیرمنتظره ظاهر شود و ضرباتی بزند که ریتم بازی حریف را خراب کند. این باعث شد مدودف نتواند حرکت بعدی جوکو را پیش‌بینی کند و نتواند خودش را با آن تطبیق بدهد و در نتیجه به ریتم مورد نظر دست پیدا نکند.
یکی از کارشناسان در رابطه با بازی جوکوویچ در فینال گفت که جوکو اساسا عالی نبود. او نتوانست هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. نه از نظر قرار گرفتن در گوشه‌ها و نه از نظر ضرباتی که می‌زد. با این حال او توانست با استفاده از یک ترفند قهرمان شود: تکرار مکرر زدن توپ به جایی که حریفش قرار نداشت. با این حال کارشناسان در مجموع عملکرد مدودف و صعودش به فینال را ستودند. آنها معتقد هستند که این تنیسور می‌تواند به زودی قهرمانی خودش را در یکی از رقابت‌های بزرگ تنیس جشن بگیرد. مدودف سال گذشته توانسته بود قهرمانی تور فینال ATP را در حضور همه بزرگان تنیس از جمله جوکوویچ و نادال جشن بگیرد. نواک جوکوویچ با این قهرمانی علاوه بر کسب ۲۰۰۰ امتیاز نفر قهرمان جایزه 2 میلیون و هفتصد و پنجاه هزار دلاری را دشت کرد. با این دو هزار امتیاز جوکوویچ ۱۲۰۳۰ امتیازی شد. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او رافائل نادال اسپانیایی است که به دلیل باخت زودهنگام دومنیک تیم موفق شد جایگاه او را در رتبه دوم بگیرد. نادال ۹۸۵۰ امتیازی است. مدودف نیز با درخشش در رقابت‌های استرالیا توانست خودش را به جمع 3 تنیسور برتر دنیا برساند. مدودف در حال حاضر ۹۷۳۵ امتیازی است. دومنیک تیم و راجر فدرر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
جوکوویچ بعد از کسب نهمین عنوان قهرمانی خود در رقابت‌های اوپن استرالیا گفت: «می‌خواهم از این زمین تشکر کنم. می‌خواهم از این ورزشگاه تشکر کنم. من هر سال بیشتر از قبل عاشق اینجا می‌شوم. می‌خواهم این رابطه همچنان ادامه پیدا کند.» جوکوویچ با این تعداد قهرمانی بهترین عملکرد را در استرالیا به نمایش گذاشته است که نشان می‌دهد تخصص او زمین‌های سخت است. همان‌طورکه زمین‌های خاک رس زیر سلطه نادال است و زمین‌های چمن به راجر فدرر تعلق دارند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها