رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536543

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال شد

آن مرد با وعده 500میلیاردتومانی آمد!

ساعت 24-اقتصادی‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال سرانجام به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، روز گذشته در جدالی نفس‌گیر با سه رقیب دیگر، در انتخابی که به دور دوم کشیده شد موفق شد با درصد آرای بیشتر در مقایسه با کیومرث هاشمی، به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران معرفی ‌شود.

خبر
روز گذشته مصطفی آجرلو، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، علی کریمی و کیومرث هاشمی نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال بودند و پس از اخذ آرا هاشمی و عزیزی‌خادم به دور دوم راه یافتند و کریمی و آجرلو حذف شدند. از ۸۷ رأی در مرحله نخست، کیومرث هاشمی ۲۴، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم ۳۵، علی کریمی ۹ و مصطفی آجرلو ۱۸ رأی کسب کردند و یک رأی باطل شد. در نهایت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم با کسب ۴۹ رأی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد تا چهار سال ریاست این فدراسیون را به دست بگیرد. عزیزی‌خادم اگرچه پیش از این عضوی از هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بوده و حتی در یک دوره تلاش کرد برای ریاست فدراسیون فوتبال ایران وارد کارزار شود ولی به واسطه فعالیت‌های اقتصادی که داشته بیشتر در زمره مدیرانی از جنس اقتصاد قرار می‌گیرد. او پیش از این سابقه عضویت در کارخانه ایران‌خودرو، مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، حضور در هیئت‌مدیره باشگاه سایپا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی شازند را در کارنامه داشته است. او همچنین در سال ۱۳۹۵ برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرد، اما از سوی کمیته تعیین صلاحیت فدراسیون فوتبال، رد صلاحیت شد. آن زمان عنوان شد که نداشتن سابقه 10 سال مدیریت باعث رد صلاحیتش شده است ولی خودش بعدها در گفت‌وگو با «شرق» این موضوع را بهانه عنوان کرد و گفت که شخص محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش مانع از حضورش در انتخابات فدراسیون فوتبال شده است.
زخم‌خورده از مهدی تاج
شهاب عزیزی‌خادم در حالی قرار است چهار سال روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال ایران بنشیند که جانشین مهدی تاج می‌شود؛ رئیس سابقی که به دلیل عارضه قلبی از پست ریاست فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد. رابطه بین عزیزی‌خادم و مهدی تاج هم سینوسی است و حرف و حدیث درباره‌اش زیاد است. ماجرا از این قرار است که قبل از رد صلاحیت عزیزی‌خادم در انتخابات قبلی عنوان می‌شد او بیشترین بخت را برای ریاست فدراسیون فوتبال دارد. با این حال بعد از رد صلاحیت، مهدی تاج به او وعده دبیرکلی داد و در عوض از عزیزی‌خادم خواست آرایی که در مجمع دارد را به سبد او واریز کند. این اتفاق افتاد ولی در اقدامی بی‌سابقه و عجیب و غریب، مهدی تاج بعد از ریاست، عزیزی‌خادم را دور زد و خلف وعده کرد. عزیزی‌خادم تا مدت‌ها بعد به دلیل انجام چنین کاری مورد نقد قرار گرفت و از او گلایه می‌شد که بخشی از نابسامانی مدیریت دوران تاج به دلیل همان اتئلاف است. با این حال عزیزی‌خادم در گفت‌وگو با «شرق» با طعنه به کوچک‌بودن شخصیت عده‌ای از مهدی تاج برائت جست و گفت: «بعد از رد صلاحیت من، تصمیم جمعی گرفته شد که آن جمعی که حامی من بودند، حالا از مهدی تاج حمایت کنند. به هیچ وجه تصمیم انفرادی نبود که مستقل گرفته شود و با توجه به اینکه من آدمی هستم که به تصمیم جمعی و کار گروهی اهمیت می‌دهم، نتیجه این خرد جمعی را که حمایت از تاج بود، پذیرفتم. نظر شخصی من اما «حمایت‌نکردن از تاج» بود. اتفاقا در آن برهه نیز نظر شخصی من حمایت از شخصی غیر از تاج بود؛ اما تابع تصمیم جمع شدم. معتقدم سکوت‌کردن بهتر از دروغ‌گفتن است. در هر صورت گاهی اتفاق می‌افتد که نتیجه یک اجماع، «اشتباه» باشد و اینکه اگر دیگران وفادارانه رفتار نکنند، باید پاسخ‌گوی عملکرد خود باشند. آدم‌های کوچک اصولا به آدم‌های بزرگ تن نمی‌دهند؛ چراکه می‌خواهند خودشان کار را پیش ببرند و افراد بادانش را از خودشان دور می‌کنند. قرار بود دبیرکل فدراسیون فوتبال بشوم. در هر صورت مهدی تاج این وعده را در همان جمع حامی خودش داده بود؛ اما سر حرفش نماند که باید صادقانه بگویم به هیچ وجه پشیمان نیستم که مهدی تاج با من همکاری نکرد. امروز متوجه شده‌ام که هرچه خدا بدهد، خوب است؛ چون در آن ریا و دروغ جایی ندارد».
وعده 400 تا 500 میلیارد تومانی
به هر روی حالا که شهاب عزیزی‌خادم قرار است فدراسیون مهدی تاج را به دست بگیرد به خوبی باید از این موضوع آگاه باشد که این فدراسیون رو به ورشکستگی است. برخلاف ادعایی که روز گذشته حیدر بهاروند کرده و گفته خزانه این فدراسیون 150 تا 160 میلیارد تومان پول دارد بسیاری از کارشناسان آگاهانه از این موضوع پرده برمی‌دارند که این فدراسیون آه در بساط ندارد هیچ، کلی بدهی هم به بار آورده است. البته که بسیاری امیدوار هستند رزومه اقتصادی عزیزی‌خادم بتواند گره از مشکلات مالی فدراسیون فوتبال بگشاید، به ویژه اینکه بخش زیادی از شعارهای رئیس جدید در گفت‌وگو با «شرق» هم همین است. «احیای فدراسیون فوتبال باید بر مبنای اقتصادی باشد. فدراسیون و افراد سیاست‌گذار نیازمند یک فضای تحولی جدید هستند. باید بپذیریم یک ریزش سرمایه اجتماعی در فوتبال داریم و باید طوری رفتار کنیم تا هواداران و دلسوزان را بار دیگر به این سمت برگردانیم. ما باید به سمت مدیریتی برویم که ساختارسازی ایجاد شود. فوتبال بدون ساختار، ما را از مجامع بین‌المللی دور می‌کند و مناسبات شخصی و فردی را به سیستم ارجحیت می‌دهد که امری است اشتباه. باید برنامه‌محور باشیم تا حرفی برای گفتن در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا داشته باشیم. در فوتبال، ما الان گوشه‌گیر هستیم و حرفمان شنیده نمی‌شود». برخلاف مدیران پیشین و البته تعدادی از کاندیداهای پست ریاست فدراسیون فوتبال، آن‌طور که به نظر می‌رسد عزیزی‌خادم اعتقاد زیادی به پیگیری حق پخش تلویزیونی به عنوان یکی از منابع درآمد ندارد. او البته دلیل چنین موردی را این‌طور توضیح می‌دهد: «اگر نگاه ما مدیریت مدرن باشد، باید بیاییم و در حوزه اقتصادی، خودمان را «بازمهندسی» کنیم و آن وقت است که هزینه و درآمد فدراسیون فوتبال شفاف می‌شود. اگر این مسئله حق پخش را کنار بگذاریم (چون پروسه‌‎ای طولانی است و مشخص نیست چه زمانی به سرانجام برسد تا حق باشگاه‌ها پرداخت شود) سایر مسائل درون فوتبال را می‌توانیم به آسانی حل کنیم، فقط کافی است فضا را به سمتی سوق دهیم که روش‌های اشتباه قبلی تکرار نشود. ما در دو دهه گذشته روش‌های «سوخته» را امتحان کردیم که کار به اینجا کشید. فدراسیون فوتبال با این افراد دچار مشکلات جدی شد و شجاعت بالایی می‌خواهد تا این بحران عظیم را پشت سر بگذارد». در نهایت مهم‌ترین وعده‌ای که عزیزی‌خادم پیش از نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال داده آورده دست‌کم 400میلیاردتومانی است. موضوعی که اگر عملی شود بخش زیادی از مشکلات فوتبال حل‌شدنی به نظر می‌آید. عزیزی‌خادم در این مورد می‌گوید: «فدراسیون فوتبال با توجه به بالارفتن نرخ ارز، مشکلات وحشتناکی دارد که فرد پیروز در انتخابات، باید دست‌کم ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان با خودش بیاورد، با استفاده از تبلیغات یا قراردادهای خوبی که می‌بندد؛ وگرنه این فوتبال ورشکسته را نمی‌توان به این راحتی نجات داد».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها