رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 536898

واشنگتن: روسیه می خواهد ناوالنی را بکشد

ساعت 24 - دولت جو بایدن برای نخستین بار تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد. قبل از آمریکا، اتحادیه اروپا مسکو را به تلاش برای قتل ناوالنی متهم کرده بود. آمریکا و کشورهای اروپایی در این پرونده مشترکاً به تصمیم‌گیری پرداخته‌اند.

dir="RTL" style="text-align:right">روز سه‌شنبه ۲ مارس/۱۲ اسفند، واشنگتن هفت تن از مقامات عالیرتبۀ دولت روسیه را در واکنش به مسمومیت آلکسئی ناوالنی تحت تحریم قرار داد. نام این افراد اعلام نشده است. این، نخستین تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، در دورۀ ریاست جمهوری جو بایدن به شمار می‌آید. یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده گفته است که تصمیم در مورد این تحریم‌ها با مشورت تنگاتنگ قدرت‌های اروپایی اتخاذ شده و "پیامی روشن به مسکو" است.یک روز قبل، کشورهای اتحادیۀ اروپا چهار مقام قضایی روس را تحت تحریم قرار داده بودند

.از نظر دولت آمریکا هیچ تردید نیست که "تلاش برای قتل ناوالنی" با دستور مسکو انجام گرفته است. آلکسئی ناوالنی مخالف شناخته‌شدۀ ولادیمیر پوتین، نزدیک به هفت ماه قبل در روسیه مسموم شد و به اغما رفت اما پس از مدتی به آلمان انتقال داده شد و از مرگ نجات یافت. او پس از باز یافتن سلامتی به روسیه بازگشت و اینک در زندان به سر می‌برد.به گفتۀ مقام آمریکایی که نام برده نشده، "منابع اطلاعاتی با اطمینان بسیار بالا می‌گویند که مأموران امنیتی روس از مادۀ نوویچوک برای مسمومیت ناوالنی استفاده کرده‌اند". وی همچنین خواستار آزادی فوری ناوالنی شده است.چند ساعت قبل از آن که تحریم‌های آمریکا رسمیت یابد، سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه در واکنش به تحریم‌های اروپایی هشدار داده بود که مسکو این نوع اقدامات کشورهای غربی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

آلکسئی ناوالنی که در کشور خود چندین پروندۀ قضایی دارد، روز یکشنبۀ گذشته به بازداشتگاهی در ۲٠٠ کیلومتری مسکو منتقل شد تا دورۀ محکومیت دو سال و نیمۀ خود را طی کند. بازداشت او در روز ۱۷ ژانویه، تظاهرات گسترده‌ای را در چند شهر روسیه به دنبال داشت. بیش از ۱٠هزار نفر در این تظاهرات بازداشت شدند که اکثراً خیلی زود آزاد شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها