رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 541867

نگاهی به ده هافبک برتر حال حاضر دنیای فوتبال

کیدیبی، سلطان میانه میدان

ساعت 24-کلیشه‌های قدیمی برای همه آشنا هستند. مهاجمان عامل برنده شدن در تک‌بازی هستند و مدافعان عامل قهرمانی در لیگ. با این حال در مرکز میدان بازیکنانی هستند که در سرنوشت بازی دخیل می‌شوند. فوتبال دیگر همان بازی ساده قبل نیست. این روزها انواع هافبک‌های میانی را داریم که اصطلاحا به آنها ball-winners٬ mezzalas trequartistas٬ deep-lying playmakers anchor men و... گفته می‌شود. انتخاب از میان انواع و اقسام هافبک‌های میانی کار سختی است. با این حال ما سعی کردیم یک لیست مشخص را آماده کنیم.

10- مارکو وراتی
وراتی تقریبا یک دهه پیش به پاری‌سن‌ژرمن منتقل شد. این ایتالیایی هم در لیگ و هم در اروپا یک وزنه تاثیرگذاری برای تیمش بوده است. او قلب تپنده پی‌اس‌جی است. هم در به دست آوردن مالکیت توپ خوب کار می‌کند و هم در رهبری تیم در حرکت رو به جلو. او هنوز یکی از کامل‌ترین هافبک‌های اروپاست و در زمینه خراب کردن بازی حریف بهترین است. بازی او غیر قابل تقلید است. کافی است به عملکرد خیره‌کننده او در این فصل لیگ قهرمانان و مخصوصا در بازی مقابل بارسلونا نگاه کنید.

9- فرانکی دی‌یونگ
بعد از شروع نه چندان خوب در لالیگا به نظر می‌رسد امروز فرانکی دی‌یونگ، استاد بزرگ هلندی، به نقش خود به عنوان جانشین بلندمدت ژاوی و اینیستا در خط میانی بارسلونا رسیده است. بازیکن ۲۳ ساله در این فصل بیش از هر بازیکن دیگری در لالیگا پاس داده است. دقت پاس او 92 درصد است که او را در ردیف بهترین هافبک‌های تاریخ بلوگرانا قرار می‌دهد. او همچنین بیشترین ارسال طولی را بین بازیکنان انجام داده است و این نشان‌دهنده تمایل او به حرکت رو به جلو و پیشتیبانی از حملات در مناطق وسیعی از زمین است. هیت مپ دی‌یونگ در این فصل نشان می‌دهد او بازیکنی است که می‌تواند در تعدادی از پست‌ها عالی باشد. چه اگر وظیفه داشته باشد در کنار سرخیو بوسکتس سرعت و ریتم بازی را تعیین کند و چه زمانی که از خط حمله با ارسال پاس‌های توی عمق حمایت کند. تردیدی وجود ندارد که این بازیکن می‌تواند به یکی از هافبک‌های واقعا بزرگ کاتالان تبدیل شود. وقتی این اتفاق رقم بخورد، هواداران بارسلونا به عقب برمی‌گردند و به فصل جاری به عنوان نقطه شروع این بازیکن نگاه می‌کنند.

8- لئون گورتزکا
وقتی در جولای 2019 گورتزکا شالکه را به مقصد بایرن ترک کرد هافبک خوبی به حساب می‌آمد. آن زمان او یک پدیده بود. با این حال در مونیخ او با یک رژیم تمرینی خاص مواجه شد که او را تا حد زیادی به بازیکنی بین‌المللی تبدیل کرده است بدون اینکه مهارت و چابکی را از دست بدهد. او حالا یک هافبک باکس تو باکس کامل است. لئون ۲۶ ساله در ۲۹ بازی باشگاهی در این فصل 8 گل زده و 9 پاس گل داده است. این به بازگشت او به خط میانی آلمان قبل از مسابقات یورو کمک شایانی می‌کند. همکاری گورتزکا با جاشوا کیمیچ موفقیت را برای هر باشگاه و کشوری تضمین می‌کند. اولی بازیکنی است که هنگام مالکیت توپ رو به جلو می‌رود، موقعیت می‌سازد و گل می‌زند و دومی در حالی که همبازی‌اش جلو کشیده رو به بازی بدون توپ می‌آورد و وظایفی از جمله خراب کردن بازی حریف را انجام می‌دهد. این یک همکاری ایده‌آل است.

7- انگولو کانته
اگر کسی را ملاقات کردید که مدعی شد انگولو کانته را دوست ندارد به حرفش اعتماد نکنید. نه تنها این هافبک غارتگر چلسی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فوتبالیست‌های حال حاضر اروپاست که هنوز هم مسلما بهترین توپ‌قطع کن در این ورزش است. او در هر بازی به صورت متوسط 2.6 بار این کار را می‌کند و به‌طور مرتب بیش از 10 کیلومتر می‌دود. او با همبازی خود در خط میانی همکاری می‌کند تا بازی حریف را خراب کند و مالکیت توپپ را بازیابی کند. کانته در سال‌های اخیر در زمینه حمل توپ هم بسیار پیشرفت کرده است. با این حال ویژگی جدید او چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

6- تونی کروس
هیچ بخشی از وظایف یک هافبک بازی‌ساز نیست که تونی کروس در آن برتری نداشته باشد. شما می‌توانید تصور کنید ترکیب دیتمار هامان با میشاییل بالاک را در آزمایشگاه ساخته‌اند و نتیجه‌اش شده تونی کروس. قرار دادن توپ در اختیار تونی کروس مثل گذاشتن چیزی در یک جای امن است. او همیشه می‌تواند توپ را به جایی از زمین بفرستد که بهتر است. ۸۷ درصد از ارسال‌های بلند او با موفقیت به مقصد می‌رسد. او همچنین درصد دقت پاس 94 را دارد. توانایی او در تعیین ریتم بازی و دیکته کردن شکل بازی مورد علاقه‌اش به دیگران بسیار چشمگیر است. او از هافبک‌های تعیین‌کننده زمان خود است و هنوز در کلاس جهانی قرار دارد.

5- میسون مونت
در سال 2019 میسون مونت در چمپیونشیپ انگلیس برای دربی‌کانتی بازی می‌کرد. او تازه توسط سرمربی جدید باشگاه فرانک لمپارد مورد اعتماد قرار گرفته بود و در دقایق پایانی بازی به زمین فرستاده می‌شود. حال در یورو 2020 او می‌تواند یکی از اولین دعوت‌شدگان به اردوی تیم ملی انگلیس توسط گرت ساوتگیت باشد. آمار صعودی مونت باورنکردنی است. او به سرعت در حال حرکت به سمت بهترین هافبک‌های جهان است. او در مالکیت توپ بازیکن قابل اطمینانی است و از نظر موقعیت‌سازی و نظم‌دهی به تیم و خلق موقعیت گل یکی از هافبک‌های آینده‌دار فوتبال جهان به شمار می‌رود. همین دلیلی است که چرا همه مربیان او تاکنون الفاظی ستایش‌برانگیز در موردش به کار می‌برند.

4- برونو فرناندز
هیچ بازیکن خط میانی در لیگ برتر انگلیس اندازه برونو فرناندز که ۱۶ گل به ثمر رسانده در این فصل گلزنی نکرده است. هافبک خلاق پرتغالی همچنین در ارسال پاس‌های کلیدی، خلق موقعیت بزرگ، شوت به سمت دروازه و گرفتن پنالتی آمار بسیار خوبی دارد. شماره ۱۸ منچستر یونایتد در زمستان فصل قبل به یونایتد پیوست. او این کارها را پیش از این در اسپورتینگ لیسبون انجام می‌داد. در حالی که نیمی از گل‌های منچستر یونایتد در این فصل از فاصله 12 یاردی به ثمر رسیده برچسب زدن روی فرناندز به عنوان یک پنالتی‌زن صرف خنده‌دار است. آمار دروغ نمی‌گوید. او یک هافبک نخبه است. یک گلزن، سازنده گل و رهبری در حد بهترین‌های تاریخ یونایتد.

3- ایلکای گوندوگان
از زمانی که او از بوروسیا دورتموند در سال ۲۰۱۶ راهی لیگ برتر انگلیس شد، ایلکای گوندوگان غیر قابل مهار بوده است. او همیشه یکی از اعضای با ارزش تیم پپ گواردیولا به حساب آمده است. با این حال گلزنی‌های مدام او در چند وقت اخیر باعث شده در صدر بهترین گلزنان تیمش در این فصل قرار بگیرد. شانزده گل در همه مسابقات از جمله ۱۲ گل در لیگ برتر آمار چشمگیری است و این مدیون حرکات خونسرد گوندوگان در محوطه جریمه حریفان است. او همچنین از ابتدای فصل در سه بازی آلمان موفق به گلزنی شده است. او جزو نخستین انتخاب‌های یواخیم لو در تیم ملی آلمان برای یوروی پیش رو به حساب می‌آید. گوندوگان همیشه یک بازی‌ساز با کلاس بوده و همین‌طور هم باقی مانده است. اما او این فصل عنصر گلزنی را نیز به خود اضافه کرده و این او را به قله‌های جدیدی رسانده است.

2- جاشوا کیمیچ
اگر مدرکی برای اقناع مردم در مورد اهمیت جاشوا کیمیچ برای بایرن مونیخ نیاز دارید، کافی است به حرف‌های دو تا از بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال جهان رجوع کنید. کیلیان امباپه پس از پیروزی ۳ بر دو پی‌اس‌جی مقابل بایرن در بازی رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به خبرنگاران گفت: «مربی از من و نیمار خواسته بود خطوط عبور کیمیچ را مسدود کنیم.» پیام اکنون واضح است. اگر می‌خواهید جلوی بایرن را بگیرید کیمیچ را مهار کنید. این بازیکن ریزاندام آلمانی نقطه اتکای بهترین باشگاه حال حاضر جهان است. مردی که در باز پس‌گیری مالکیت توپ، شروع حملات جدید، ارتکاب خطا در مهم‌ترین لحظات بهترین است. نمایش‌های بی‌نظیر او در 25 سالگی یکی از اصلی‌ترین عوامل در کسب 6 گانه بایرن در سال قبل بود.

1- کوین دیبروینه
کوین دیبروینه در فصل قبل لیگ برتر انگلیس در هر بازی یک گل یا پاس گل به ثبت رساند. در این فصل نیز او مشغول هدایت منچسترسیتی به سمت کسب چهارمین جام قهرمانی لیگ است. او واقعا انسان نیست. این بلژیکی با موهای حنایی هنوز معیار خط هافبک است. او در حال حاضر برای بهترین تیم جهان بازی می‌کند و در هر بازی 3.5 موقعیت گل می‌سازد. او توپ را در هر موقعیتی و برای هر شکلی از بازی که پپ می‌خواهد به گردش در می‌آورد. او امروز به یک رهبر تبدیل شده است. در حالی که بازوبند کاپیتانی تیم را به بازو می‌بندد و در لحظات حیاتی بازی را عوض می‌کند. او در ۲۹ سالگی قرار دارد و این یعنی می‌توانیم چند سال دیگر او را در اوج ببینیم.
منبع: فورفورتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها