رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 542411

دونالد ترامپ با حمایت اهداکنندگان مالی خرد، قدرت مالی بیشتری از کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه دارد

مهمانی که صاحب‌خانه مجبور است تحملش کند

ساعت 24-روز شنبه دونالد ترامپ در دیداری نسبتا خصوصی با تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه و پیش از آغاز نشستی با حضور اهداکنندگان مالی حزب، سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا را «بازنده‌ای خونسرد» نامید و توهین‌هایی را علیه این سناتور کهنه‌کار و با نفوذ مطرح کرد که بسیاری از رسانه‌ها امکان بازنشرآنها را نیافتند.

خبر
روز دوشنبه در حالی که هنوز دو روز از طرح این اظهارات شرم‌آور علیه یکی از رهبران حزب جمهوری‌خواه از سوی دونالد ترامپ نگذشته بود، چهل وپنجمین رییس‌جمهور امریکا جایزه «مبارزه برای آزادی» را از کمیته ملی سنای حزب جمهوری‌خواه دریافت کرد؛ یکی از بازوهای مالی اصلی حزب جمهوری‌خواه که رهبری آن را میچ مک کانل بر عهده دارد.

ناظران این اتفاق را نشانه‌ای آشکار از این می‌دانند که به‌رغم نارضایتی جدی برخی جمهوری‌خواهان سنتی از ترامپ، حزب جمهوری‌خواه عملا امکان کنار گذاشتن رییس‌جمهور پیشین و آغاز یک رقابت با او را ندارد. دلیل این ناتوانی نیز آشکار است: با وجود اینکه بسیاری از اهداکنندگان مالی بزرگ در حزب جمهوری‌خواه از رفتارهای عجیب و غریب و غیرقابل پیش‌بینی ترامپ خسته شده‌اند اما اهداکنندگان مالی خرد یا همان بدنه مردمی حزب جمهوری‌خواه همچنان به عنوان یک رهبر محبوب به او می‌نگرند. این وضعیت باعث می‌شود دونالد ترامپ نه تنها در نظرسنجی‌ها بتواند از دیگر رقبای حزبی خود پیشی بگیرد و همچنان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی حزب مطرح باشد بلکه او را از نظر مالی نیز متمایز می‌کند.
چند روز پیش از سخنرانی دونالد ترامپ در روز شنبه و در میان اهداکنندگان مالی حزب جمهوری‌خواه مشخص شد که او توانسته از طریق «کمیته اقدام سیاسی نجات امریکا» در 3 ماهه نخست سال جدید بیش از 85 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کند. این رقم یک میلیون دلار بیشتر از رقمی بود که کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه موفق به جمع‌آوری آن شده بود و زنگ خطر را برای بسیاری از جمهوری‌خواهان میانه‌رو به صدا درآورد. نیویورک تایمز گزارش داده که در ماه‌های اخیر ترامپ بارها هوادارانش را تشویق کرده به جای کمک مالی مستقیم به کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه به کمیته اقدام سیاسی نجات امریکا که از سوی خود او تاسیس شده،کمک کنند. به نوشته این روزنامه رییس‌جمهور پیشین امریکا تصمیم دارد از این منابع مالی به منظور از میدان به در کردن سناتورها و نمایندگانی استفاده کند که پس از انتخابات سوم نوامبر از مواضع او پیرامون وقوع تقلب در انتخابات حمایت نکردند و در پی شورش ششم ژانویه ترجیح دادند که علیه رییس‌جمهور هم حزبی موضع بگیرند.
یکی از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه با شرط عدم افشای نام خود به نیویورک تایمز می‌گوید: «اقدام مستقل برای جمع‌آوری پول از سوی ترامپ از نگاه جمهوری‌خواهان میانه‌رویی مانند من بسیار خطرناک‌تر از اظهاراتی است که روز شنبه او علیه یکی از رهبران ارشد حزب مطرح کرد.» این مقام حزبی تاکید کرد:«اساسا مهم نیست ترامپ درباره چه حرف می‌زند یا چه سخنانی را بر زبان می‌آورد. کسی به آنچه او مطرح می‌کند توجهی ندارد؛ مساله زمانی خطرناک می‌شود که او توانسته 85 میلیون دلار پول برای به کرسی نشاندن حرف‌هایش جمع‌آوری کند.»
رمز موفقیت رادیکال‌ها؛ چسبیدن به ترامپ
نگرانی جمهوری‌خواهان در خصوص تحولات سیاسی در این حزب تنها به دونالد ترامپ محدود نمی‌شود. بر اساس ارزیابی‌های مالی حزب در 3 ماهه نخست سال 2021 جاش هاولی، سناتور ایالت میزوری و مارجری گرین تیلور، عضو مجلس نمایندگان از ایالت جورجیا- دو عضو کنگره که به تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع دونالد ترامپ رای داده بودند- هر کدام به تنهایی بیش از 3 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده‌اند که در مقایسه با ارقام جمع‌آوری شده از سوی رقبای میانه‌روی آنها خیره‌کننده به حساب می‌آید.
آنها علاوه بر حمایت از تئوری‌های توطئه پیرامون انتخابات که پیش‌تر از سوی ترامپ مطرح بود با طرح موضوعاتی نظیر مهاجرستیزی و ضرورت جلوگیری از کمک‌های مالی دولت به افراد وکسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، نظر بخش بزرگی از بدنه طرفداران مردمی حزب جمهوری‌خواه را به خود جذب کرده‌اند و با استفاده از این پایگاه رای در پی از میدان خارج کردن رقبای میانه‌رو در داخل حزب هستند.
جالب توجه آنکه 3 ماهه نخست سال 2021 که موفقیت مالی این محافظه‌کاران رادیکال طی آن رقم خورده دقیقا منطبق با زمانی است که پس از حمله گروه‌های افراطی به ساختمان کنگره امریکا، نگاه‌های منفی به این واقعه بیش از پیش افزایش یافته بود و حتی بخشی از جمهوری‌خواهان نیز علیه این اقدام موضع می‌گرفتند. این موضوع نشان می‌دهد، طرفداران ترامپ فارغ از آنکه او چه بلایی بر سر امریکا می‌آورد یا چگونه دموکراسی را در ایالات متحده تضعیف می‌کند به حمایت از او ادامه خواهند داد.
چرخش بزرگ
تکیه به اهداکنندگان مالی خرد
رابرت کاهالی، استراتژیست جمهوری‌خواه پیرامون تغییرات جدی دونالد ترامپ نسبت به سال 2016 می‌نویسد:«منابع تامین مالی برنامه‌های دونالد ترامپ نشانه‌ای جدی از تغییری بزرگ است. او بر اهداکنندگان مالی خرد تکیه کرده و این موضوع تغییری مهم در حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود که در آن گروهی به جای تکیه بر قدرت و حمایت شرکت‌های بزرگ، روی ریشه‌های درخت یعنی جمعیتی عظیم از حامیان حساب باز می‌کنند.» به نوشته این استراتژیست درحالی که به ‌طور روزانه از قدرت حامیان سنتی حزب جمهوری‌خواه کاسته می‌شود، بی‌شمار فرد وجود دارد که هر کدام 5، 10 یا 20 دلار کمک مالی به کاندیدای حزب متبوع خود اهدا می‌کنند و این جمعیت عظیم به سادگی جای حامیان بزرگ اما کم تعداد را پر می‌کنند.
همراهی اکثریت بدنه رای‌دهندگان جمهوری‌خواه با ترامپ در نظرسنجی‌ها نیز نمایان است. درحالی که بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان در ماه گذشته، بیش از دوسوم شهروندان امریکایی از رفتار ترامپ در قبال اشغال کنگره از سوی افراطی‌ها ناراضی هستند و اقدامات رییس‌جمهور پیشین را «مخرب» ارزیابی می‌کنند 63 درصد جمهوری‌خواهان معتقدند، دونالد ترامپ رفتار مناسبی در این زمینه داشته است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بیش از 71 درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه باور دارند ترامپ تاثیری مثبت بر این حزب داشته و توانسته در راستای بهتر کردن عملکرد آن و ایجاد تغییرات بنیادین به نفع مردم گام بردارد.
او می‌داند چگونه رای جمع کند
واشنگتن‌پست درگزارشی که روز یکشنبه از نشست مار لائه گو میان ترامپ و حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه منتشر کرد، اشاره می‌کند که ترامپ برای این سخنرانی، متن از پیش آماده مشاورانش را دور انداخت و آن را متنی «مسخره و مزخرف» توصیف کرد که هواداران را ناامید می‌کند. رییس‌جمهور سابق امریکا درباره تعداد حامیانش در این تجمع مدعی شد:«برخی از افراد می‌گویند که تعدادشان بیشتر از یک میلیون نفر از مردم بودند چراکه آنها از تقلب دلخور بودند.» ترامپ درباره مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا در دوره 4 ساله ریاست‌جمهوری خود هم صحبت کرد و از اینکه او ریاست جلسه کنگره برای تایید پیروزی بایدن را برعهده گرفت، موضع گرفت. طبق قانون اساسی امریکا، معاون رییس‌جمهور این کشور به عنوان رییس مجلس سنا ریاست جلسه مشترک کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را برعهده دارد. ترامپ درباره این اقدام مایک پنس معاون خودش ابراز «ناامیدی» کرد و گفت:«کاش مایک پنس شجاعت برگرداندن(نتایج آرای الکترال) به مجالس قانونگذاری را داشت... من خیلی او را دوست دارم اما خیلی ناامید شدم.»
ترامپ در این سخنرانی علیه «آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی امریکا هم موضع تندی گرفت. فائوچی در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در این منصب حضور داشت و با آغاز به کار جو بایدن همچنان در این منصب باقی مانده است.
اظهارات فائوچی درباره همه‌گیری ویروس کرونا و مقابله با آن در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بارها خبرساز شده بود به ویژه به این دلیل که حرف‌های این عضو کارگروه ویژه کاخ سفید برای مقابله با کرونا بارها اظهارات ترامپ را نقض کرده بود.
رییس‌جمهور سابق امریکا در سخنرانی شنبه‌شب خود چند بار ضمن حمله لفظی به آنتونی فائوچی ادعا کرد که او به دلیل مخالفت با ترامپ معروف شد. ترامپ همچنین خطاب به جمهوری‌خواهان گفت: «آیا شما تا حالا کسی را دیده بودید که این همه آشغال باشد؟» او همچنین مدعی شد که فائوچی در ابتدای همه‌گیری کرونا با زدن ماسک مخالف بود اما بعدا حامی زدن 5 ماسک برای هر نفر شده بود.
رییس‌جمهور سابق امریکا از عملکرد خود و دولتش در زمینه مقابله با ویروس کرونا در امریکا تمجید و ادعا کرد، اخیرا یک نفر به او پیشنهاد داده که اسم واکسن کرونا باید «ترامپسین»
(Trumpcine) گذاشته شود. ترامپ در این سخنرانی بدون اشاره به قربانی شدن نیم میلیون امریکایی در دوره ریاست‌جمهوری او، انتقادها درباره مدیریت بحران همه‌گیری این ویروس در امریکا را رد کرد. رییس‌جمهور سابق امریکا از فرصت سخنرانی شنبه شب برای تاختن به مواضع بایدن با توجه به بحران خبرساز اخیر مرزی این کشور و مساله پناه‌جویان و مهاجران استفاده کرد. ترامپ با اتخاذ موضعی نژادپرستانه علیه مهاجران و پناه‌جویان اظهارات سال ۲۰۱۵ خود در آغاز کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری را تکرار کرد و آنها را «متجاوز و قاتل» خواند. او در سخنرانی شب گذشته خود گفت: «آنها (مهاجران و پناه‌جویان) دارند از خاورمیانه(به امریکا) می‌آیند. آنها بهترین افرادشان را به اینجا نمی‌فرستند. شما شاهد آمدن قاتلان، متجاوزان و قاچاقچیان مواد مخدر هستید.» ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری ضمن ایجاد دیوار مرزی با مکزیک، مقررات سختی برای مهاجرت اتخاذ و در اقدامی نژادپرستانه ورود اتباع چند کشور اسلامی از قبیل ایران را ممنوع کرده بود.

هیلی: ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری شود من کاندیدا نمی‌شوم

نیکی هیلی، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در کنفرانسی خبری گفت: من در صورتی که دونالد ترامپ کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، نامزد نخواهم شد و من با او درباره‌اش صحبت خواهم کرد. ما در صورتی که تصمیم‌گیری در این مورد لازم شود، درباره آن گفت‌وگو خواهیم داشت. هیلی که سابقا فرماندار ایالت کارولینای جنوبی امریکا بوده و به عنوان یکی از کاندیداهای رقابت مقدمات حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ مطرح است، اظهار کرد که در صورت نامزدی مجدد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری از او حمایت می‌کند. اما او در عین حال تصدیق کرد که مدت نسبتا زیادی از آخرین باری که با این رییس‌جمهور سابق امریکا صحبت داشته، گذشته است. هیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین باری که با ترامپ صحبت داشته، اظهار کرد، این گفت‌وگو مربوط به زمان بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اما قبل از تاریخ ششم ژانویه، زمان حمله حامیان این رییس‌جمهور سابق به ساختمان کنگره امریکا با هدف اخلال در روند تایید نتایج انتخابات ۲۰۲۰ بود. او گفت که با این وجود «روابط کاری عالی» با ترامپ طی حدود دو سال تصدی سمت سفیری در سازمان ملل داشته است. او بیان کرد: من قدردان اختیارات واگذار شده از سوی او برای انجام کارم هستم. فکر می‌کنم ما درکنار یکدیگر مسائلی به طرز شگفت‌انگیز عالی را در حوزه سیاست خارجی انجام دادیم و ببینید، من خواستار تداوم تقویت آنچه ما حاصل کردیم، هستم و نمی‌خواهم شاهد از هم گسیختن آن باشم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها