رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542646

کوچکترین علامت ناخوشی یعنی کرونای انگلیسی/ قزوین به رنگ سیاه درآمد

ساعت 24- رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: شاخص ریسکی که رنگ‌بندی استان‌ها براساس آن اعلام می‌شد عدد ۴ بود و اکنون در برخی استان‌ها به ویژه استان قزوین شاخص ریسک به عدد ۲۸ رسیده و وضعیت ما از قرمز به سیاه تبدیل شده است.

پیمان نامدار در قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۶ فروردین در معاونت سیاسی استانداری برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر پنجاه درصد تست‌های کرونا از نظر راندمان در بیمارستان مثبت می‌شود، ۴۰ درصد نیز بیمارانی هستند که محتمل شناخته می‌شوند در واقع این افراد سی‌تی‌اسکنشان علایم کووید ۱۹ دارد ولی نتیجه تست منفی است، با این حساب آمار بستری محتمل در استان قزوین رکورد زده است.

وی افزود: رکورد بستری در تمام استان‌های همجوار ما به جز گیلان شکسته شده است، روز گذشته نیز بیشترین آمار بستری در استان را داشتیم به طوری که از زمان شیوع کرونا تاکنون این تعداد وجود نداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: سرعت افزایش بستری بیشتر شده است بنابراین تمام مصوبات و تصمیم‌های ستاد کرونا که پیش از این اتخاذ شده در شرایط فعلی باید سه برابر شود، شاخص ریسکی که رنگ‌بندی استان‌ها براساس آن اعلام می‌شد عدد ۴ بود و اکنون در برخی استان‌ها به ویژه استان قزوین شاخص ریسک به عدد ۲۸ رسیده و وضعیت ما از قرمز به سیاه تبدیل شده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که اعلام کنیم به پیک و قله بیماری رسیدیم و تا دو هفته آینده باید شاهد افزایش پیک باشیم، میزان بیماران بستری می‌تواند برای ما نشان‌دهنده وضعیت باشد، همچنین در حوزه تست می‌خواهیم میزان تست و نمونه‌گیری را کاهش دهیم تا بتوانیم تست‌های باقیمانده را به پایان برسانیم، تعداد تست بیمارستان خصوصی که می‌توانند به ما کمک کنند ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد است در حالی که ما دپوی ۵ هزارتایی داشتیم که باید انجام می‌شد.

نامدار تأکید کرد: روز گذشته ۱۵۰۰ تست گرفته شده است بنابراین در بیماران سرپایی ما کاهشی ایجاد نشده است، شهرستان تاکستان و قزوین در شیب تند قرار دارند همچنین سایر شهرستان‌ها هنوز در ادامه مسیر افزایش هستند.

وی یادآور شد: دیروز متأسفانه فوتی دو رقمی ناشی از کرونا را تجربه کردیم که قابل پیش‌بینی بود، با بررسی آمار، تعداد بیماران بدحال افزایش داشته و ۱۲۰ نفر در آی سی یو بستری شدند همچنین افزایش بیماران بدحال آی سی یو متصل به دستگاه از عدد ۱۶ به عدد ۴۰ رسیده است.

کوچکترین علائمی در درجه اول کروناست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: با همکاری بیمارستان تأمین اجتماعی تمرکز را به خدمت‌رسانی در بخش درمان قرار دادیم، همکاران ما در تمام دستگاه‌های امدادرسان و طرح شهید سلیمانی در حال فعالیت هستند اما امروز مسئله ما بیماریابی نیست بلکه درمان اهمیت بیشتری دارد، امروز کوچکترین علائم گوارشی، تنفسی، عطسه، گلو درد، سرفه و حساسیت فصلی در درجه اول کرونا است و فرد با دیدن این علائم باید یک هفته قرنطینه خانگی شود و در صورت تشدید علائم به بیمارستان مراجعه کند.

وی یادآور شد: بخش سرپایی و استفاده از داروهای ضد ویروسی نیز در دستور کار قرار گرفته است، هزینه دارو ۱۲ هزار تومان است و هر بیمار باید ۶۰ قرص مصرف کند.

نامدار خاطرنشان کرد: در روستاها و شهرهای کوچک متأسفانه دستورالعمل‌ها اجرا نشدند، اگر بخواهیم استان را از این شرایط پرمخاطره نجات دهیم نیاز داریم که تصمیم یک هفته‌ای جدی برای استان اتخاذ و اجرا شود، قرنطینه باید به‌گونه‌ای باشد که ادارات نیز تعطیل شود، همچنین شیفت بندی مشاغل ضروری باید در دستور کار قرار بگیرد عملاً در سطح شهر هیچ گونه تعطیلی نمی‌بینیم فقط آرایشگاه‌ها، نمایشگاه‌های خودرو و برخی لباس‌فروشی‌ها تعطیل هستند و این امر موجب حضور مردم شده است بنابراین باید با جدیت بیشتری محدودیت‌ها اعمال شود.

وی افزود: با روزی ۱۲۰ بیمار بستری با خروجی ۴۰ نفر نیاز به تخت داریم این در حالی است که بیماران دیگر را از بیمارستان خارج و بیماران کرونایی را جایگزین کردیم، قطعاً آسیب این بیماران نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: سال گذشته در آوج مرکز دیالیز را افتتاح کردیم که آن زمان تنها هشت بیمار بود اما هم اکنون به ۱۳ نفر رسیده است، بیماران مزمن و دیالیز افزایش یافته و پنج نفر به بیماران کلیوی در این شهرستان اضافه شده است این نشان می‌دهد که دیر مراجعه کردند یا نتوانستند خدمات دریافت کنند.

وی تأکید کرد: آمار مراجعین روز ۱۷ فروردین روی عدد ۱۱ هزار بوده اما دیروز روی عدد ۲۲ هزار بود که این امر بسیار نگران کننده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها