رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 543097

مین آنگ هلایینگ برای شرکت در اجلاس آسه‌آن به اندونزی می‌رود

امید نظامیان به عادیسازی شرایط میانمار

ساعت 24-حکومت کودتای میانمار، همان‌گونه که وعده داده‌ بود به تدریج تلاش می‌کند تا با سرکوب مخالفان و کنترل شرایط، وضعیت این کشور دو ماه و نیم بعد از برکناری آنگ سان سو چی از قدرت به حال عادی بازگرداند.

در آستانه تعطیلات سال نوی چینی، مشهور به عید تت در میانمار، دولت کودتای ۲۳ هزار زندانی را عفو کرده است که گفته می‌شود دست‌کم سه زندانی سیاسی شناخته ‌شده در میان عفوشدگان قرار دارند. ژنرال مین آنگ هلایینگ، فرمانده ارتش و رییس شورای نظامی حاکم تلاش می‌کند با استفاده از فرصت تعطیلات سال نو و مشغول شدن افکار عمومی به جشن‌های مهم‌ترین عید سالانه میانمار، اندکی از فشار نسبت به حکومت کودتا بکاهد و در عین حال برای بهبود وضعیت مشروعیت حکومتش در منطقه تلاش کند. غالب همسایگان میانمار، هر چند واکنشی منفی نسبت به کودتای یک فوریه ۲۰۲۱ در این کشور نشان دادند، اما تاکید کردند که تمایلی به دخالت در مسائل داخلی این کشور ندارند. حالا ژنرال مین آنگ هلایینگ به عنوان رییس نظامی حکومت میانمار، برای شرکت در نشست سران آسه‌آن، هفته آینده به اندونزی سفر خواهد کرد تا نخستین سفر خارجی خود را به عنوان رییس حکومت جدید به عنوان جانشین سلف غیرنظامی‌اش آنگ سان سو چی، انجام دهد و در میان همتایانش در جنوب شرقی آسیا، نمایشی از مشروعیت در عرصه بین‌المللی عرضه کند.
روز شنبه، شبکه تلویزیونی دولتی MRTV میانمار بیانیه‌ای را قرائت کرد که براساس آن ژنرال مین آنگ هلایینگ دستور عفو ۲۳۰۴۷ زندانی از جمله ۱۳۷ خارجی را صادر کرده است. مشخص نیست آیا زندانیان آزاد شده همگی از کسانی هستند که در اعتراضات ضدکودتا شرکت کرده‌اند یا اینکه جرایم مختلفی دارند. علی‌رغم این تلاش‌ها از سوی دولت کودتا، اعتراضات در نقاط مختلف میانمار همچنان ادامه دارد.
رسانه‌ها از دیگری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان در منطقه موگوک، یکی از مناطق ثروتمند میانمار که مرکز معادن جواهرات این کشور است، خبر داده‌اند که باعث کشته شدن تعداد نامشخصی از معترضان شده است. انجمن حمایت از زندانیان سیاسی میانمار که به صورت مستمر تعداد قربانیان درگیری‌های اعتراضات دو ماه و نیم گذشته در این کشور را منتشر می‌کند، تا به امروز ۷۲۸ شهروند غیرنظامی در سرکوب اعتراضات به کودتا قربانی شده‌اند. ۳۱۴۱ نفر از مخالفان نیز براساس آمار این موسسه غیردولتی در طول این مدت به اتهام اعتراض به کودتا بازداشت شده‌اند. از جمله این افراد آنگ سان سو چی، رهبر بالفعل پیشین و تعدادی دیگر از رهبران حزب او، اتحادیه ملی برای دموکراسی هستند.
از جمله کسانی که در میان عفوشدگان قرار داشت و روز شنبه از زندان اینسین در شهر یانگون آزاد شد، تعدادی از اعضای جنبش مشهور به «نسل طاووس (Peacock Generation)» بودند که دو سال پیش در مراسم جشن‌های سال نو به دلیل اجرای نمایش‌های طنزی که در آن به سران ارتش طعنه زده می‌شد، بازداشت شده ‌بودند. جنبش طاووس، یک حرکت اعتراضی در میانمار است که در واکنش به حبس تعدادی از شاعران و ادیبان این کشور توسط نظامیان به راه افتاده است. اعضای این جنبش که نمایش‌های اعتراضی خود را به صورت عمومی اجرا می‌کنند، به اتهام زیر پا گذاشتن قوانین «مبارزه با انتشار اخباری که باعث به خطر افتادن یا کاهش روحیه ارتش شود» محکوم و زندانی شدند. مشخص نیست آیا همه اعضای این جنبش که در طول سال‌های گذشته از جمله برای اجرای نمایش‌های آن‌لاین بازداشت شده‌ بودند، مورد عفو قرار گرفته‌اند یا فقط تعدادی از آنها از زندان آزاد شده‌اند.
یکی دیگر از زندانیان آزاد شده، راس دانکلی نام دارد، یک کارآفرین رسانه‌ای استرالیایی که سال ۲۰۱۹ به اتهام همراه داشتن مواد مخدر به ۱۳ سال زندان محکوم شده‌ بود. به گفته مقام‌های دولت نظامی میانمار زندانیان خارجی که مورد عفو قرار گرفته‌اند به کشورهای خودشان مسترد می‌شوند. آقای دانکلی، پیش از این یک روزنامه انگلیسی زبان به نام میانمار تایمز در این کشور منتشر می‌کرد که بعد از محکوم شدن امتیاز آن را بالاجبار واگذار کرد.
این نخستین‌بار نیست که حکومت کودتا اقدام به عفو مخالفان می‌کند. ماه گذشته نیز دست‌کم ۶۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات به حکومت کودتا از زندان اینسین آزاد شدند. در طول یک ماه گذشته دولت کودتا در میانمار وعده داده است که به زودی اعتراضات فروکش می‌کند و شرایط در کشور به حالت عادی باز می‌گردد. اقداماتی آشتی‌جویانه از قبیل آزادی بازداشت‌شدگان در اعتراضات هم در راستای آرام کردن وضع متشنج این کشور است. با این حال نه حکومت کودتا و نه مخالفانش هنوز نشانه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی از خواسته‌های‌شان و پایان درگیری‌ها نشان نداده‌اند. دولت همچنان به کنترل شدید ارتباطات از جمله قطع اینترنت ادامه می‌دهد و وضعیت بسیاری از شهرهای بزرگ میانمار در حالت امنیتی قرار دارد، در برابر رهبران مخالفان هم همچنان بر کناره‌گیری نظامیان از قدرت و احترام به نتایج انتخابات سال گذشته که به پیروزی بلامنازع حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سو چی، منجر شد، اصرار دارند. در طول ماه‌های گذشته تعدادی از دولت‌های غربی برخی تحریم‌ها علیه مقام‌های ارتش میانمار اعلام کرده‌اند، اما این تحریم‌ها هم در عقب‌نشینی حکومت کودتا تاثیری نگذاشته است، در عین حال تلاش‌ها برای محکومیت کودتا در شورای امنیت سازمان ملل متحد با مخالف دولت چین با بن‌بست مواجه شده‌اند.

نشست آسه‌آن برای بررسی بحران میانمار
کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا، از ابتدای سرنگونی حکومت غیرنظامی در میانمار، تلاش کرده‌اند در مسیری آشتی‌جویانه با حکومت نظامیان برخورد کنند و دست‌کم از طریق دیپلماتیک و دوستانه از آنها بخواهند که راه را برای احیای دموکراسی یا دست‌کم کاهش سرکوب‌های خشونت‌بار هموار کنند. نشست سران آسه‌آن که قرار است شنبه هفته آینده در اندونزی برگزار شود، با حضور فرمانده ارشد نظامیان میانماری ژنرال مین آنگ هلایینگ، محلی است که ۹ کشور دیگر جنوب شرقی آسیا فرصتی برای گفت‌وگو با مقام‌های نظامی میانمار پیدا می‌کنند. روز شنبه سخنگوی وزارت خارجه تایلند تایید کرد که مین آنگ هلایینگ در اجلاس آسه‌آن شرکت خواهد کرد.
نشست سران آسه‌آن در جاکارتای اندونزی قرار است با موضوع بحران میانمار به صورت اضطراری برگزار شود. تاریخ برگزار این نشست به پیشنهاد برونئی، رییس دوره‌ای سازمان ۲۴ آوریل، شنبه هفته آینده تعیین شده است و قرار است نشست به صورت حضوری در محل دبیرخانه سازمان در جاکارتای اندونزی برگذار شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها