رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 543275

پس از شرکت در نشست چهارجانبه با رقبای ترکیه

اسراییل قرارداد نظامی یک و نیم میلیارد دلاری با یونان امضا کرد

ساعت 24-همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در سواحل مدیترانه، اسراییل همکاری‌های نظامی و امنیتی خود با یونان و قبرس، رقبای اصلی ترکیه در این منطقه را به‌شدت افزایش داده است. در طول روزهای گذشته اسراییل ضمن مشارکت در دو رزمایش بزرگ نظامی در یونان، یک قرارداد طولانی‌مدت نظامی با این کشور امضا کرده است و در یک اجلاس چهارجانبه با حضور وزرای خارجه یونان، قبرس و وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی شرکت کرده است.

خبر
یونان و اسراییل بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی- نظامی تاریخ روابط‌شان را امضا کردند. این توافق در شرایطی امضا می‌شود که شرایط امنیتی و رویارویی‌ها در کرانه‌های شرق مدیترانه در ماه‌های گذشته به بالاترین سطح خود در سال‌های گذشته رسیده است. تل‌آویو روز گذشته با شرکت در یک نشست چهارجانبه با حضور دیپلمات‌های یونان، قبرس و امارات متحده عربی در شهر پافوس قبرس، عملا نشان داد که در مناقشات جاری در مورد تعیین مرزهای دریایی شرق مدیترانه در جبهه مقابل آنکارا قرار گرفته است.
قرارداد دفاعی امضاشده میان تل‌آویو و آتن یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. براساس اطلاعیه وزارت جنگ اسراییل بر اساس این قرارداد در یک دوره ۲۲ساله، کمپانی دفاعی البیت سیستمز اسراییل مراکز آموزشی برای نیروی هوایی یونان ایجاد می‌کند. قرار است این مراکز آموزش خلبانی درست شبیه به مراکز آموزشی اسراییل در خاک یونان ایجاد شوند و با ۱۰ فروند هواپیمای آموزشی مدل M-346 تولید کمپانی لئوناردوی ایتالیا تجهیز شوند.
همزمان با امضای این توافق میان «نیکاس دندیاس» وزیر خارجه یونان، «نیکاس کریستودلیدس» وزیر خارجه قبرس، «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجی هفته جاری در شهر «پافوس» در قبرس دیدار کردند. «عبدالله بن زائد آل نهیان» وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز از طریق ارتباط ویدیویی در این نشست شرکت کرد. اسراییل از سال ۲۰۱۶ در قالب یک ساز و کار سه‌جانبه با قبرس و یونان وارد همکاری شده است. پیش از این قرار بود که این همکاری سه‌جانبه به ساخت یک خط لوله زیردریایی برای انتقال گاز طبیعی تولیدی توسط اسراییل و قبرس در آب‌های مدیترانه به اتحادیه اروپا از طریق خاک یونان منجر شود، اما به دلیل اختلاف نظرهای گسترده در مورد اکتشاف و بهره‌برداری و مناقشه مرزهای آبی با ترکیه، بعد از ۵ سال کلنگ این پروژه هنوز به زمین نخورده است. اما با تندتر شدن رویکرد سیاست خارجی دولت ترکیه به ویژه در خصوص حاکمیت این کشور در آب‌های مدیترانه، اسراییل و یونان از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. یونان که برای احیای اقتصاد آسیب‌دیده‌اش در دوران کرونا، مرزهایش را بر توریست‌هایی که گذرنامه واکسن داشته‌ باشند گشوده است، با توجه به واکسیناسیون گسترده در سرزمین اشغالی فلسطین، یکی از مقاصد اصلی گردشگران اسراییلی است که برای استفاده از سواحل زیبای یونان به این کشور سفر می‌کنند.

اعتراض ترکیه به بزرگ‌ترین پروژه انتقال برق زیرآبی جهان
همکاری‌ها میان اسراییل با یونان و قبرس در شرایطی به‌ شدت افزایش یافته است که ترکیه با نگرانی این تحولات را نظاره می‌کند. هفته گذشته امضای توافقی سه‌جانبه میان اسراییل، یونان و قبرس برای ایجاد یک کابل انتقال برق از زیر آب‌های دریای مدیترانه با اعتراض تند آنکارا و احضار نمایندگان یونان، اسراییل و اتحادیه اروپا به وزارت خارجه ترکیه و تقدیم یادداشت رسمی اعتراضی مواجه شد. آنکارا می‌گوید که مسیر پیش‌بینی‌شده برای کابل زیرآبی انتقال برق میان این سه سرزمین ساحلی مدیترانه، از میان آب‌های سرزمینی ترکیه می‌گذرد و برای انجام چنین پروژه‌ای سه طرف باید رضایت ترکیه را جلب و مجوز دریافت کنند. مناقشه مرزهای آبی میان ترکیه و یونان، سال گذشته زمانی که ترکیه یک کشتی اکتشاف نفت را به آب‌های مورد مناقشه میان آنکارا و آتن فرستاد تا آستانه تهدید به درگیری نظامی میان آنکارا و یونان و اتحادیه اروپا پیش رفت. هفته گذشته وزرای انرژی قبرس، یونان و رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین توافق کردند تا مطالعات مقدماتی برای ایجاد یک کابل فشار قوی ۲۰۰۰ مگاواتی میان سه سرزمین از زیر آب‌های مدیترانه با عمقی که حداکثر به ۲۷۰۰ متر می‌رسد را آغاز کنند. در صورتی که این پروژه اجرایی شود، کابل زیرآبی میان این سه سرزمین با طول بیش از هزار کیلومتر به طولانی‌ترین کابل برق زیردریایی جهان تبدیل خواهد شد. اتحادیه اروپا وعده داده است که هزینه‌های اجرایی کردن این پروژه را پرداخت کند.

شرکت اسراییل در مانورهای نظامی یونان
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی اعلام کرد که نیروی هوایی این رژیم با استفاده از چند جنگنده در مانورهای هوایی درحال برگزاری در یونان شرکت کرده است. وی گفت، در این مانورها که از یکشنبه آغاز شده است؛ چندین سناریو برای نبردهای هوایی، حملات هوا به زمین، مقابله با تهدیدات پیشرفته موشک زمین به هوا و سناریوهای نبرد در داخل خاک دشمن، تمرین می‌شود. این مقام صهیونیستی در ادامه تصریح کرد که هدف از این مانورها که ده‌ها فروند جنگنده در آن شرکت کرده‌اند؛ ارتقای سطح همکاری میان ارتش‌های شرکت‌کننده و بهبود توانایی‌ها و آمادگی برای مواجهه با سناریوهای جنگی است. اسراییل همچنین در رزمایش موسوم به نوبل دینا که به صورت مشترک میان قبرس و یونان در آب‌های مدیترانه برگزار شده‌بود هم شرکت کرد. به نوشته رسانه‌ها این رزمایش دریایی با فرماندهی اسراییل و مشارکت فرانسه در آب‌های مدیترانه برگزار شده ‌بود و شامل اهدافی همچون «مقابله با زیردریایی‌ها، برنامه‌های امداد و نجات و سناریوهای جنگ میان کشتی‌ها» می‌شد. این رزمایش دریایی روز پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسیده‌بود. ایال هارل، فرمانده عملیات نیروی دریایی اسراییل روز جمعه این رزمایش را یک «مانور دریایی وسیع و بزرگ» توصیف کرده‌ بود.

نفوذ بیش از پیش اسراییل در یونان
یونان پیش از این نیز بخش‌هایی از سرزمین خود را برای آموزش نظامیان اسراییلی در اختیار ارتش این رژیم قرار داده ‌بود. اسراییل بخش‌های کوهستانی یونان را به دلیل شباهت جغرافیایی به جنوب لبنان، برای آموزش نظامیانش مورد استفاده قرار می‌دهد. با این حال گروه‌هایی در یونان همچنان نسبت به اهداف اسراییل در یونان بدبین هستند. سوریتیس روسوس، مشاور پیشین وزارت خارجه یونان در گفت‌وگو با الجزیره می‌گوید که مشکلی با همکاری دوجانبه با اسراییل ندارد، اما متوجه نمی‌شود که این همکاری‌ها از جمله امضای قرارداد بزرگ دفاعی، دقیقا چه دستاورد محسوسی برای یونان در پی داشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها