رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 546214

نگاهی به وضعیت استقلال و پرسپولیس در آستانه بازی دو تیم

دوئل بهترین‌های آسیا در دربی پایتخت

ساعت 24-نودوپنجمین دربی پایتخت از ساعت ۱۹:۳۰ روز جمعه با قضاوت محمدرضا اکبریان در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود. دو تیم استقلال و پرسپولیس از هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر در حالی به مصاف هم می‌روند که سرخ‌ها در رده دوم قرار دارند و آبی‌ها سوم هستند. همچنین هر دو تیم از بازی مقابل تیم‌های اصفهانی به این رقابت رسیده‌اند؛ با این تفاوت که پرسپولیس مساوی کرد و استقلال مقابل حریف خود بازنده شد.

خبر
در حال حاضر در جدول رده‌بندی لیگ پرسپولیس با کسب ۴۲ امتیاز از ۲۱ بازی در رده دوم پشت سر سپاهان قرار دارد. استقلال هم با ۲۰ بازی ۳۴ امتیازی است. آبی‌ها یک بازی عقب‌افتاده با صنعت نفت آبادان دارند تا تعداد بازی‌های این تیم با رقیب سنتی برابر شود. این بازی فارغ از همه حساسیت‌های همیشگی‌اش جذابیت‌های ویژه‌ای دارد که مختص به امسال است. اول از همه اینکه دو تیم همین دو هفته پیش به عنوان صدرنشین ازگروه خود در لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند و حتی نزدیک بود در مرحله یک هشتم نهایی آن رقابت‌ها یک دربی آسیایی به هواداران هدیه داده شود. این مساله نشان می‌دهد هر دو تیم از لحاظ آمادگی در شرایط مطلوبی قرار دارند. هرچند باخت استقلال مقابل ذوب‌آهن در بازگشت به لیگ کمی هواداران این تیم را نگران کرده است. دیگر حساسیت بازی برمی‌گردد به شرایط جدولی. به ‌طورکلی می‌توان گفت استقلال با باخت در دربی پیش رو عملا شانس قهرمانی را از دست خواهد داد و باید به فکر کسب سهمیه بیفتد. برد استقلال در این بازی نیز پرسپولیس را در راه رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی متوقف می‌کند و شانس خوبی در اختیار سپاهان قرار می‌دهد. سپاهانی که این روزها خدا خدا می‌کند، سرخابی‌های پایتخت مثل 3 بازی قبلی به تساوی برسند. برای بازی روز جمعه، پرسپولیس با مشکل مصدومیت امید عالیشاه و حسین کنعانی‌زادگان مواجه است. این دو بازیکن در بازی هفته گذشته مقابل سپاهان مصدوم شدند ضمن اینکه سیامک نعمتی هم از ناحیه کتف دچار مشکل است. شرایط این 3 بازیکن که هر 3 جزو نفرات اصلی یحیی گل‌محمدی هستند امروز و فردا مشخص خواهد شد. در استقلال فرشید اسماعیلی که در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دچار مصدومیت شده بود احتمالا دربی را از دست خواهد داد. این بازیکن در بازی مقابل ذوب‌آهن هم غایب بود. به جز او آرش رضاوند هم با دریافت کارت زرد در بازی مقابل تیم اصفهانی 3 اخطاره شد و دربی را از دست داد. به جز این نفرات دو تیم محروم و مصدوم دیگری تا این لحظه ندارند. 3 بازی قبلی دو تیم در لیگ و جام حذفی با تساوی دو بر دو به پایان رسیده است. (در دربی جام حذفی استقلال در ضربات پنالتی برنده شد) در هر 3 این بازی‌ها نیز یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس بوده ولی در استقلال دو بازی فرهاد مجیدی هدایت تیمش را برعهده داشته و در یک بازی نیز محمود فکری روی نیمکت‌ آبی‌ها نشسته بود بنابراین در بازی جمعه شب سومین تقابل یحیی و فرهاد رقم خواهد خورد.

یکی از سوالات اصلی هواداران دو تیم انتخاب سبک بازی از سوی سرمربیان است. استقلال در بازی‌های آسیایی همچنین بازی با ذوب‌آهن نشان داد که از ثبات خوبی در خط دفاعی برخوردار نیست. این تیم در ۶ بازی مرحله گروهی ۸ بار دروازه‌اش باز شد و با احتساب دو گلی که از ذوب آهن خورد، می‌توان گفت خط دفاعی استقلال با آمار ۱۰ گل خورده از ۷ بازی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. با این حال خط حمله قدرتمند این تیم که در کنار پرسپولیس عنوان بهترین خط حمله دورگروهی رقابت‌ها را به دست آورد، نقطه امیدوارکننده این تیم به حساب می‌آید. اینکه در چنین شرایطی فرهاد مجیدی باز هم با آرایش تهاجمی تیمش را راهی زمین خواهد کرد یا کمی محتاط‌تر وارد دربی می‌شود هنوز معلوم نیست. پرسپولیس هم با سابقه خوردن گل در دقایق ابتدایی در دربی‌های گذشته مقابل استقلال احتمالا بازی را محتاطانه‌تر آغاز خواهد کرد تا مجبور نباشد، بخش بزرگی از تلاشش را برای به تساوی کشاندن بازی بگذارد. این تیم در بازی‌های آسیایی تا حدی موفق شد مشکل گل نزدن مهاجمینش را برطرف کند و امیدوار است این روند را مقابل استقلال هم ادامه دهد. با این حال سرخ‌ها هم در خط دفاع آن صلابت همیشگی را نداشته‌اند و خط حمله زهردار استقلال می‌تواند روز سختی برای مدافعین پرسپولیس بسازد. به عقیده بسیاری از کارشناسان دربی‌به خصوص دربی تهران هیچگاه متاثر از جایگاه یا وضعیت دو تیم نبوده و بیشتر اتفاقات در زمین بازی رخ می‌دهد. با این حال احتمالا یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی که هر دو نشان داده‌اند از مربیان خوش‌فکر فوتبال ایران هستند تلاش خواهند کرد این قاعده را بشکنند و نتیجه این بازی حساس را دربست به اتفاقات و شرایط به وجود آمده، واگذار نکنند. اینکه کدام یک از این دو موفق خواهند شد در ساعت 10:30 جمعه مشخص می‌شود. آن موقع است که معلوم شده بخش آبی ایران روی آسمان‌ها سیر می‌کند یا قرمزها مشغول هلهله و شادی هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها