رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 556226

مسایل اقتصادی وارد فاز سیاسی شده و راه حل اقتصاد ی ندارند

وقتی نیلی هم خسته شده وحرفهایش تکراری است

ساعت 24 - کسانی که با مسعود نیلی از نزدیک برخورد کرده و سخنان اورا در دو دهه تازه سپری شده به هر مناسبت گوش داده و یا خوانده اند می دانند اوهمیشه حرف ونکته تازه ای در باره اقتصاد کلان داشت که معضلی را نشان می داد یا آدرس یک راه را برای حل یک مساله می داد .

نیلی
dir="RTL" style="text-align:right">حالا به نظر می رسد این اقتصاددان که فعالیت در کابینه را در بالاترین سطح تجربه کردو مشاور ارشد ودستیار ارشد حسن روحانی بود به تکراررسیده و دو- سه سال است ضمن بازگویی تنگناها یک حرف را تکرار می کند: باید اقتصاد را از راه سیاست به نقطه امن رساند. مسعودنیلی که تنها اقتصاددان طرفدار اقتصاد آزاد بود که تیم رییسی اورا برای نشست با اقتصاددانان دعوت کرده بود. در گفت وگوی مشروحی که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده درباره آنچه به رییسی گفته ونیز شرایط دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد نکاتی را گفته است.

تحریم و جنگ وناممکن شدن رشد

تحریم مانند جنگ اقتصادی است، وقتی موشک به جایی اصابت می‌کند، نمی‌توان گفت موشک‌ها تاثیر ندارند. تحریم‌ها اهدافی دارند و فارغ از اینکه در وصول به این اهداف موفق شده‌اند، باید گفت که اقتصاد را دچار مشکل کرده و موثر بوده‌­اند. اگر ۵۰میلیارد دلار عرضه ارز در اقتصاد کم شود، مطمئنا قیمت ارز در کشور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. زمانی که ترامپ اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، فعالان اقتصادی این موضوع را با سال ۹۰ شبیه‌سازی کردند. برای فعالان اقتصادی این خبر به آن معنا بود که دیگر خبری از ۵۰میلیارد دلار درآمد سالانه نخواهد بود و قیمت ارز دیر یا زود بالا خواهد رفت. بنابراین فعالان اقتصادی، قبل از اینکه ۵۰میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران کم شود با پیش‌بینی این موضوع، زمانی که هنوز درآمد ارزی وجود داشت، اقدام به خرید ارز کردند. فعالان اقتصادی به نوعی با پیش‌بینی اتفاقات آینده، درآمدهای خود را هموار کردند. به همین دلیل در سال ۹۸ با اینکه درآمدهای ارزی ایران کاهش چشم‌گیری داشت، قیمت ارز افزایش چندانی را تجربه نکرد و عمده افزایش قیمت ارز در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود. به هر روی نمی‌توان در شرایط تحریمی رشد اقتصادی داشت. وقتی کشوری دچار تحریم است، صرفا می‌تواند امور جاری خود را بگذراند و دیگر نمی‌تواند به فکر سرمایه‌گذاری باشد. هیچ کشوری را در تاریخ نمی‌توان پیدا کرد که در حوزه خارجی درگیر شده و در داخل رشد اقتصادی و رونق ایجاد کرده باشد. زیر موشک‌باران تحریم نمی‌شود به فکر رونق اقتصادی بود.

مسایل حیاتی

فعالیت بهینه دولت، بانک‌ها، محیط‌ زیست، تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی و مبادله با دنیا دچار مشکل است واینها 6 مساله حیاتی ایران به حساب آیند. دراین شرایط سیاستگذار باید تکلیف خود را با این ۶مساله روشن کند. اگر تامین مالی و بحث بودجه درست نشود، نتیجه‌اش تورم خواهد بود. اگر محیط‌زیست، تامین مالی و تامین انرژی با مشکل مواجه شود، موضوع رشد اقتصادی با اختلال مواجه خواهد شد. اگر حمایت از افراد نیازمند نیز انجام نشود، به این معناست که فقر روزبه‌روز افزایش می‌یابد، درحالی‌که کفی برای آن تعیین نشده است. پس این ۶مساله در کنار یکدیگر اقتصاد را سر پا نگه خواهند داشت و اگر این مسائل به‌درستی مورد توجه قرار نگیرند، حرف زدن در مورد رشد اقتصادی و کنترل تورم نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت.امروز مشاهده می‌کنیم که بسیاری از مشکلات کشور متاسفانه وارد فاز آخر شده است. توجه داشته باشید که وقتی نظام حکمرانی وارد فاز آخر می‌شود، دیگر سرمایه اجتماعی ندارد که بتواند با آن، به حل ریشه‌ای مشکلات از طریق اصلاحات اقتصادی بپردازد. بنابراین خودش هم به یک عنصر موثر در تشدید عدم تعادل‌ها و بدتر شدن شرایط تبدیل می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها