رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 556794

شرطهای سخت ایران و آمریکا برای صلح هسته ای

با این دست فرمان تحریم ها ماندنی اند

ساعت 24 - حسن روحانی رییس جمهورایران که تا چند روز دیگر جایش را به سید ابراهیم رییسی می دهد سیاستمدار ساده ای است یا او در کوره سیاست درایران پیچیده به یک سیاستمدار ورزیده وچند لایه تبدیل شده است ؟ سرنوشت او در یک سال آخر ریاست جمهوری نشان می دهد او تقلیل گرا بوده وساده بوده و به مرور همه اعتبار و شخصیت داشته اش را برباد داد و به یک رییس هیچ کاره به ویژه در سیاست خارجی تبدیل شد.

روحانی

اما از سوی دیگر او با پیش بینی برنده شدن دموکراتها درانتخابات 2020 آمریکا ومحقق شدن این پیش بینی تصور می کرد می تواند برجام را در دوره باقی مانده از دوران ریاست جمهوری اش نجات داده و آمریکایی ها را متقاعد کند تحریم نفت را بردارد. اوساده بود که فکرمی کرد آمریکای بایدن به سادگی این کاررا می کند ونیز ساده بود که فکر می کرد درایران نیز برداشتن تحریم نفت بیشترین خواسته نظام سیاسی است. اما اینطور نبود و حالا نظام سیاسی ایران ونظام سیاسی آمریکا با ایستادن بر پله بالاتر خواسته های حداکثری مرگ برجام را تسریع می کنند. البته روحانی با زیرکی از این وضعیت عبور کرد و تنگناها را به رییسی تحویل داد. حالا رییسی اگر مصالحه کند مهر آمریکایی بر پیشانی دولتش زده می شود و اگر صلح نکند باید با گرفتاری های اقتصادی رو به رو شود.

آمریکا از ایران جه می خواهد

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین که در هیات مذاکره کننده ایران عضویت دارد، به این پایگاه اینترنتی گفته است: «آمریکا و طرف‌های غربی برای پیشبرد تفاهم و نهایی‌کردن آن و همچنین رفع برخی تحریم‌ها، اصرار کردند که بندی در بیانیه‌ وزرا در خصوص گفت‌وگوهای بیشتر در آینده برای سه موضوع درج شود.»او گفت این بند شامل سه قسمت است: «اول، اقدامات بیشتر در مورد تقویت مؤثر روابط اقتصادی و تجارت بین‌الملل ایران شامل تغییر در سیاست تحریمی آمریکا. دوم، تضمین منافع عدم اشاعه‌ای برجام در درازمدت و سوم، گام‌هایی برای حمایت و تقویت امنیت منطقه‌ای در میان کشورهای منطقه‌ی خلیج فارس شامل کاهش تنش و اقدامات اعتمادساز از طریق گفت‌وگو در منطقه.»این مقام جمهوری اسلامی بر اراده و عزم جدی آمریکا در گنجاندن برنامه موشکی و مداخلات جمهوری اسلامی در منطقه در توافق احتمالی احیای برجام تاکید کرد. پیشتر منتقدان برجام، عدم گنجانده شدن این موضوعات را بزرگترین ضعف برجام و عامل اصلی شکست آن دانسته بودند.غریب‌آبادی همچنین درباره مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها نیز گفت دولت بایدن «رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیماً به پذیرش این بند منوط کردند.»

از طرف دیگر ایران می گوید اول آمریکا همه تحریم های موجود را بردارد وایران در یک دوره ای راستی ازمایی کند تا معلوم شود آیا تحریم ها برداشته شده استیانه. از سوی دیگر ایران گفته است تعهد آمریکا برای باقی ماندن درپیمان برجام باید از سوی سازمان ملل متحد باید نضمین شود

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها