رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 556912

توصیه خاورشناس روسیه ایران درباره طالبان

ساعت 24 - ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس و کارشناس اصلی بخش فارسی خبرگزاری روسی اسپوتنیک 4سناریوی ایران دربرابر طالبان را بازگو کرده و در نتیجه گیری نوشته اش به ایران توصیه کرده است که با طالبان چه کند. نوشته وی را به تقل از اسپوتنیک می خوانید :

خاور
dir="RTL" style="text-align:right">تهران سناریوهای زیر را درباره طالبان و افغانستان دارد .

گزینه اول - پشتیبانی پنهانی یا آشکار از تصرف قدرت توسط طالبان به منظور تبدیل طالبان به متحد جمهوری اسلامی ایران است. بسیاری در ایران این گزینه را کاملاً قابل قبول می دانند. تهران به پایداری و دیدگاههای رادیکال و خصومت طالبان در برابر ایالات متحده احترام می گذارد. به شرطی که طالبان برای محافظت از منافع شیعیان افغانستان تضمین های قابل اطمینان ارائه دهند، همکاری استراتژیک با آنها امکان پذیر است. به این ترتیب ایران متحد دیگری در اتحاد محور مقاومت کسب می کرد. اما طالبان سنی مذهب هستند و بعید است موافقت کنند که در راستای منافع ایران شیعه تحت فرماندهی سپاه و قدس عمل کنند.

گزینه دوم راه اندازی جنگ نیابتی علیه طالبان است. ایران با شرکت در چنین جنگی در سوریه و عراق تجربه خوبی دارد. همچنین یک سلاح موثر وجود دارد - تیپ فاطمیون، متشکل از جنگجویان افغان، عمدتا هزاره ها، برای جنگ در سوریه به کار گرفته، آموزش دیده و مجهز توسط "قدس" شدند. همچنین می توان با سازماندهی و آموزش هزاران نفر از ساکنان محلی، چه افراد مخالف طالبان و چه صرفاً بیکار، یک لشکر شبه نظامی را تشکیل داد. علاوه بر این، ما نباید فرماندهان ائتلاف شمال را فراموش کنیم، که در زمان خود همراه با ایران با طالبان جنگیدند.

گزینه سوم - مداخله مستقیم نظامی است. تهران می تواند عملیاتی را با هدف تصرف هرات، سنگر سنتی ایران آغاز کند. اما ممکن است این گزینه در نهایت بیش از حد گران باشد و به حضور نظامی قابل توجهی نیاز دارد. به احتمال زیاد ایران سعی خواهد کرد که در حاشیه افغانستان یک منطقه حائل ایجاد کند و پل های زمینی در مناطق شیعه نشین ایجاد کند، احتمالاً با استفاده از واحدهای فاطمیون، با پشتیبانی توپخانه سنگین سپاه، هواپیماهای بدون سرنشین رزمی و شلیک موشک با دقت بالا. اما همانطور که ناظران معتقدند، مداخله نظامی منجر به فاجعه می شود و تهران با این امر موافقت نمی کند.

گزینه چهارم این است که سایر کشورهای نیزعلاقه مند اجرای آن هستند ایجاد شرایط برای ادغام طالبان در روند سیاسیاست. .این گزینه در سیاست ایران در مورد افغانستان مسلط شده است. تصادفی نیست که وزیر خارجه ایران در آوریل 2021 گفت که طالبان باید بلافاصله مذاکرات را با دولت افغانستان آغاز کنند. وزیر همچنین خاطرنشان کرد که ایران می داند جنبش طالبان قصد دارد امارت اسلامی افغانستان را بازگرداند، اما این طرح عملی نیست. طالبان باید درک کنند که افغانستان را نمی توان به وضعیت دهه 1990 بازگرداند، ایران و منطقه اجازه نمی دهند افغانستان به جنگ برگردد. وی همچنین "نیروهای دموکراتیک" در کابل را به "موضع متحد در مذاکرات" فراخواند.بنابراین، افغانستان بار دیگر در مرکز توجه جهانیان قرار گرفته است. اوضاع در این کشور هر روز آشفته تر و غیر قابل پیش بینی می شود. هم طالبان و هم رهبری کابل نیروهایی دارند که مخالف حصول توافق بین طالبان و کابل هستند. شرایطی برای تقویت مواضع سازمان دولت اسلامی (داعش - ممنوع در روسیه) ایجاد می شود. و این روند منجر به یک دور جدید و فاجعه بار حوادث خواهد شد.تنها راه نجات تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت طالبان است. این راه از طریق مذاکرات بین افغانستان است. تروئیکای گسترش یافته در مورد حل و فصل در افغانستان (روسیه، ایالات متحده آمریکا، چین و پاکستان) در حال تشکیل پایگاه برای راه اندازی سریع مذاکرات است. منطقی بود که این گروه با هند و ایران که به طور جدی با طالبان و کابل در راستای وظیفه مشترک عادی سازی اوضاع در افغانستان کار می کنند، گسترش یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها