رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 557886

سونامی خرید وفروش ارزهای خارجی در اینستاگرام

ساعت 24 - مگان لاتن برای بی‌بی‌سی نوشته است ؛ با افزایش نرخ بیکاری بعضی‌ها به خرید و فروش ارز رو آورده‌اند، اما کسی پولی هم درمی‌آورد؟ او نوشته است : اگر بیکار شده باشید در چنین وضعیت بغرنجی چه می‌کنید؟ مگر چقدر می‌شود در پارک قدم زد؟ بالا و پایین رفتن در شبکه‌های اجتماعی بالاخره جایش را می‌گیرد. شبکه‌های اجتماعی جایی بود که دیان هسون، گزارشگر و مجری بی‌بی‌سی، برای نخستین بار با خرید و فروش ارز روبه‌رو شد.

ارز
html>

او می‌گوید "دیدم بعضی از دوستانم در اینستاگرام خود استوری‌هایی گذاشته بودند مبنی بر این که اگر می‌خواهید از راه تجارت تلفنی پول دربیاورید، به من پیغام خصوصی بدهید تا بیشتر حرف بزنیم.""ابتدا توجهی به آن نکردم، ولی در ادامه شایع‌تر شد، و دوستان بیشتر و بیشتری در این باره مطلب می‌گذاشتند."شما هم اگر مثل دیان تازه با این دنیا آشنا شده باشید احتمالا چیز زیادی درباره تبادل ارزهای خارجی نمی‌دانید. به زبان ساده، تبادل ارزهای خارجی تبدیل یک واحد پولی به واحدی دیگر است. تبادل ارزهای خارجی در عمل قمار کردن روی افزایش یا کاهش ارزش یک واحد پولی است.کسپر مارنی سابقا برای یکی از بانک‌های سرمایه‌گذاری ارز خارجی مبادله می‌کرد و در ادامه شرکتی به نام ولادور اسوشیتس تاسیس کرد که کارش دادن مشاوره حقوقی به فعالان بازار ارز است. او می‌گوید هدف بازار ارز "تسهیل تجارت بین‌المللی" است.برای نمونه، "اگر یک تولیدکننده آمریکایی تلفن‌های هوشمند بخواهد از شرکتی در کره جنوبی نمایشگر ال‌سی‌دی بخرد، شاید مجبور شود که دلار آمریکا را به وون کره جنوبی تبدیل کند.""در چنین وضعیتی، آن تولیدکننده از طریق تراکنش بانکی یا صرافی دلار آمریکا را به وون کره جنوبی تبدیل می‌کند تا بتواند هزینه نمایشگرها را پرداخت کند."چنین تراکنش‌هایی یکی از فاکتورهایی محسوب می‌شوند که می‌توانند ارزش یک واحد پولی را تغییر دهند - و هدف فعالان بازار ارز کسب درآمد از همین کم و زیاد شدن ارزش است.شاید با شنیدن این تعاریف تصویری از دفترهای کاری بزرگ با تعداد زیادی نمایشگر در ذهنتان شکل بگیرد که اعداد زیادی روی آن‌ها بالا و پایین می‌شوند و مردانی با کت‌وشلوارهای گران‌قیمت در برابرشان نشسته‌اند، اما رویه دارد تغییر می‌کند، و مثل خیلی فعالیت‌های اقتصادی دیگر، دارد اینترنتی می‌شود.

"به آزادی مالی برسید"

خیلی از شرکت‌هایی که دیان در اینستاگرام دیده است یک ایده اصلی را دنبال می‌کنند: "رئیس خود بودن".او مرتب پست‌هایی می‌بیند که "ملزومات رسیدن به آزادی مالی را در اختیار مردم می‌گذارند، آن هم از طریق کار با لپتاپ یا گوشی تلفنشان."دیان با دیدن این پیام‌ها کنجکاو شد، و نتیجه گرفت که تنها راه آزمودن وعده آزادی مالی این است خودش امتحان کند. به همین خاطر در آی‌ام آکادمی ثبت‌نام کرد، یکی از چندین شرکتی که برنامه‌های آموزشی تبادل ارزهای خارجی ارائه می‌دهند. شما باید ۲۴۰ پوند بابت ثبت‌نام پرداخت کنید و در ادامه هم ماهی ۲۰۰ پوند حق عضویت بپردازید. این حق عضویت به او اجازه می‌داد که در سمینارهای آموزشی اینترنتی شرکت کند، مشاوره بگیرد و نهایتا هم به سکوهای خرید و فروش دست پیدا کند.در پی ورود به این مهلکه و آشنایی با نسل جدید فعالان بازار ارز، دیان با برخی از مبادله‌کنندگان و مشاوران آی‌ام آکادمی صحبت کرد. آن‌ها حاضر نبودند درآمد خود را اعلام کنند، اما بعضا می‌گفتند که "درآمد چاق‌وچله‌ای" دارند.

دیان می‌گوید این ادعاها توسط برخی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بازار ارز تایید می‌شود. پست‌های آن‌ها نشان‌دهنده "سبک زندگی قابل دسترسی از طریق خرید و فروش ارز است. ماشین‌های آن‌چنانی، تعطیلات و قایق. و شما وقتی می‌بینید که این اینفلوئنسرها در سمینارهای اینترنتی سخنرانی می‌کنند، با خود فکر می‌کنید که شدنی است، من هم می‌توانم یکی از آن‌ها باشم."دیان می‌گوید خیلی از شرکت‌های فعال در اینستاگرام یک پیام را تکرار می‌کنند: رئیس خودتان باشید.اما کسب "درآمد چاق‌وچله" چقدر راحت است؟ کسپر نگرانی‌هایی دارد.او می‌گوید که برخی از اینفلوئنسرها در تبلیغات خود از خرید و فروش ارز به عنوان راهی برای کسب درآمد مطمئن با سرمایه اولیه کم نام می‌برند - ادعایی که واقع‌بینانه نیست.او اضافه می‌کند که "هر معامله‌ای دو طرف دارد. اگر یک طرف برنده شود، طرف دیگر می‌بازد. در عین حال باید اداره‌کنندگان سکوها را هم در نظر گرفت و به واسطه‌هایی که بابت تراکنش‌ها پول می‌گیرند نیز فکر کرد.""تمرکز تبلیغات و آگاهی بر جذب اعضای جدید است. اینفلوئنسرها شاید سعی کنند با انتشار تصاویر صورت‌حساب بانکی، ماشین‌ها و ملک‌های تجملی و جذابی که از راه درآمد خریده‌اند، و همچنین جاذبه استقلال مالی از راه مبادله، افراد را جذب کنند.""مشکل این رویه این است که هیچ اشاره‌ای به خطرات اساسی و ضررهای احتمالی خرید و فروش نمی‌کند، و در عمل هیچ ربطی به تجربه واقعی یک فعال نوعی بازار ارز ندارد.""شاید تعداد محدودی برنده شوند، اما خیلی‌ها بازنده خواهند بود، و انسان نوعی به احتمال خیلی زیاد می‌بازد، مثل اتفاقی که در قرعه‌کشی بلیت بخت‌آزمایی می‌افتاد."بگذارید عملکرد دیان را بررسی کنیم. او در ابتدای کار توانست کسب درآمد کند. او ۱۰۰ پوند سرمایه‌گذاری کرد و توانست ۹ درصد سود کند، اما اگر حق عضویتش را در نظر بگیرید، بیش از ۳۳۰ پوند ضرر کرده بود و باید ۲٫۰۰۰ پوند دیگر نیز معامله می‌کرد تا حسابش را تنها صفر کند.او می‌گوید "اگر می‌خواستم ماهی ۱٫۰۰۰ پوند درآمد داشته باشم باید بیش از ۱۳٫۰۰۰ پوند معامله می‌کردم."ممکن است بخت تازه‌کارها شامل حال دیان شده باشد؟ بعید نیست. یکی از تحقیقاتی که از فعالان بازار ارز صورت گرفته است نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها ضرر می‌کنند. در مورد مشخص آی‌ام آکادمی، این شرکت فعالیت دانشجویانش را تحت نظر ندارد و به همین خاطر معلوم نیست که عملکردشان با این رویه متفاوت است یا نه.

دریافت حقوق بابت مبادله؟

دیان بسیاری از این شرکت‌ها را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که خیلی از شرکت‌های آموزش‌دهنده تبادل ارزهای خارجی راه‌هایی نیز برای استخدام و معرفی در کسب‌وکار خود در نظر گرفته‌اند.بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغات از اینستاگرام و اینفلوئنسرها استفاده می‌کنند، و غالبا سراغ کسانی می‌روند که وضع مالی پایداری ندارند - مخصوصا افرادی که در دوره همه‌گیری هیچ درآمدی نداشتند.او با اشاره به شرکت آی‌ام آکادمی می‌گوید "شما می‌توانید با معرفی و ثبت‌نام افراد جدید از بخشودگی حق عضویت برخوردار شوید، و یا کمیسیون بگیرید. در خیلی از این شرکت‌ها نوعی نظام رده‌بندی داخلی وجود دارد، و هر چه جایگاه بالاتری در این رده‌بندی داشته باشید درآمد بیشتری نیز کسب می‌کنید."دیان در این باره با آی‌ام آکادمی صحبت کرد، ولی این شرکت وجود برنامه جذب مبادله‌کننده را تکذیب کرد و گفت اعضا صرفا بابت فروش محصولات این شرکت کمیسیون می‌گیرند.

نادیده گرفتن علائم خطر؟

دیان عقیده دارد که هدف شرکت‌هایی مانند آی‌ام آکادمی این است که از فرهنگ رو به رشد "دست رد زدن به سینه کارشناسان رسمی و شیوه‌های سنتی آموزش" به سود خود استفاده کنند.او می‌گوید که در صحبت‌هایش با علاقه‌مندان فعالیت در بازار ارز متوجه شد که خیلی از آن‌ها میل زیادی به "خودکفایی" دارند، و نسبت به "نادیده گرفتن علائم خطر به هر قیمتی" هشدار می‌دهد.

کسپر نیز در این زمینه با او هم‌نظر است.به گفته او "مایه نگرانی است. قرار نیست به کسی آش مجانی بدهند. کسب درآمد از معاملات ارزی اصلا کار راحتی نیست."کارشناسان مالی هشدار می‌دهند که حجم پولی که در این بازی ریسک می‌کنید نباید بیشتر از میزان ضرری باشد که در توانتان است. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری در چیزی که درک درستی از آن ندارید نیز عقلانی نیست. اما با وجود خطرات مختلف - و احتمال باختی که به تبادل ارز گره خورده است - توصیه کسپر به کسانی که به این کار علاقه دارند این است که فقط از مجاری مطمئن و قانونی وارد این کسب‌وکار شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها