رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566398

بازگشایی حضوری و ترکیبی مدارس شهری و پرجمعیت تا آخر آبان

سات24-سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که «آموزش و پرورش» بالاترین سرمایه یک خانواده برای رساندن فرزندان به سرمنزل مقصود است، گفت: «تربیت»، محصول سه نهاد «خانواده»، «مدرسه» و «جامعه» است.

html>

علیرضا کاظمی با حضور در آیین «هفته بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان» که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه در آستانه بازگشایی مدارس و تبریک ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) اظهار کرد: از زحمات و تلاش های بی شائبه اولیا، به ویژه در زمان کرونا تشکر و قدردانی می کنم. برگزاری این جلسات می تواند آغاز تحولی جدید در نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.

کاظمی با اشاره به نقش و جایگاه «خانواده» در امر تعلیم و تربیت، افزود: اهمیت و جایگاه خانواده در تربیت فرزندان، بر کسی پوشیده نیست در نظام تعلیم و تربیت به ویژه نظام تعلیم و تربیت اسلامی، «نهاد خانواده» به عنوان بنیادی ترین نهاد شکل گیری تربیت در نظرگرفته شده است. پدر و مادر، اولین مربیان هر فرد هستند و اولین گام های تربیت افراد به نوع رابطه و رفتارهای پدر و مادر، به دوران قبل از تولد و یا حتی قبل از ازدواج برمی گردد.

وی ادامه داد: فرآیند تربیت، در «نهاد خانواده» رشد می کند و شکل می گیرد و این رشد کم کم در مسیر «مدرسه» و «جامعه» ادامه می یابد. لذا می توانیم با صراحت بگوییم که فرآیند تربیت هر فرد به سه نهاد اصلی «خانواده»، «مدرسه» و «جامعه» بستگی دارد که از مجموعه «نهاد جامعه»، «نهاد رسانه» را نیز می توانیم درنظر بگیریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال های قبل، بالاترین نقش را در تربیت، مدرسه بر عهده داشت. با تحولات جهان امروز و شیوع ویروس کرونا، نقش این سه نهاد نیز تغییر کرده است و میزان اثرگذاری آنها در فرآیند تربیت، دستخوش تغییراتی شده است به گونه ای که امروز دو نهاد «خانواده» و «مدرسه» نقش کمتری در تربیت فرزندانمان بر عهده دارند و بخش عظیمی از این فرآیند به «جامعه» و ذیل آن «نهاد رسانه» منتقل شده است.

وی گفت: نقش رسانه، امروزه مهمترین نقش در فضای تعلیم و تربیت شناخته شده است به گونه ای که بر تمام نقش های دیگر سیطره پیدا کرده است . لذا شاهد آسیب های اجتماعی مختلفی در فضای مجازی هستیم که بسیار پیچیده است.

کاظمی با تأکید بر این که «تربیت» در نظام هستی سخت ترین کار است، تصریح کرد: تربیت یک فرآیند دستوری نیست و در شکل گیری تربیت، صدها متغیر بزرگ و کوچک نقش دارند. کار تنظیم گری این متغیرها بسیار پیچیده است. لذا بالاترین مأموریت به بالاترین انسان، نبی مکرم اسلام، سپرده شده و از این رو سخت ترین و شریف ترین کار، معلمی است و اگر گفته می شود معلمی شغل انبیاست از این منظر گفته می شود.

سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به این که هدف خلقت، تربیت و غایت تربیت، تعبد در برابر خداوند است، گفت: فلسفه خلقت، تربیت است و در سند تحول بنیادین هم نهایت تربیت، «قرب الهی» است.

وی با اشاره به سختی کار اولیا و معلمان در دوران کرونا، بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری، در این زمان، تربیت به نسبت از هر زمان دیگری سخت تر و پیچیده تر شده است. معلمان به مهارت ها و توانمندی های متفاوت و مضاعفی نیاز دارند تا بتوانند هدایت دانش آموزان در بسترمجازی را به دست گرفته و تربیت فرزندان را به خوبی و درستی انجام دهند. دانش آموز در فضای مجازی تحت تأثیر متغیرهایی قرار دارند که از دسترس ما خارج است. لذا امروز بیش از قبل نیاز به «خودتوانمندسازی» و «خودسازی» دانش آموزان و «انس بیشتر دانش آموزان با قرآن و مسائل دینی» داریم.

کاظمی با تأکید بر این که تضاد ها و تعارض ها در سه نهاد «خانواده»، «مدرسه» و «جامعه» می تواند آسیب های بزرگی به فرآیند تعلیم و تربیت وارد کند، تصریح کرد: بالاترین سرمایه هر خانواده، فرزندان هستند و بالاترین سرمایه در هر جامعه، تربیت نسل آینده آن جامعه است و برای تربیت دانش آموزان در مدارس، بالاترین سرمایه تربیتی آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان است. هماهنگی، هم سویی و همراستایی دو نهاد «جامعه» و «خانواده» با «مدرسه» باعث تربیت مؤثر و ماندگار و اساسی دانش آموزان می شود.

وی با اشاره به این که شاخص موفقیت مدیران مدارس در میزان همکاری انجمن اولیا و مربیان با مدرسه، تعریف شده است، گفت: همکاری، تعاون و مشارکتی ارزشمند است که بر مدار «تربیت» شکل گیرد. محور مشارکت انجمن های اولیا و مربیان با مدارس باید «تربیت» باشد و مشارکتی موفق است که همه جانبه و عمیق باشد. اگر در مدرسه ای مشارکت انجمن اولیا و مربیان و مدرسه به صورت صوری و غیرواقعی باشد، حتماً مدرسه در امر تربیت موفق نخواهد بود.

کاظمی با بیان این که برای سنجش میزان موفقیت مدارس باید به میزان مشارکت انجمن اولیا و مربیان در مدرسه توجه کرد، گفت: اولیا باید زمینه حضور مؤثر خود را در مدارس فراهم کنند. بالاترین سرمایه هر کشور نسل آینده و نیروی انسانی است و تنها چیزی که می تواند این سرمایه را به یک سرمایه قابل استفاده برای کشور تبدیل کند، نظام یاددهی و یادگیری است.آموزش و پرورش، بالاترین سرمایه خانواده است که می تواند فرزندانمان را به سرمنزل مقصود برساند. لذا نیاز به یک برنامه ریزی وسیع و گسترده برای استفاده از این ظرفیت ها در این حوزه داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: امسال، تصمیم گیری در خصوص بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی را صددرصد به انجمن اولیا و مربیان مدارس، واگذاری کردیم. امروز ۱۱۷ کشور دنیا آموزش حضوری را به طور کامل آغاز کرده اند و تنها ۲۷ کشور، آموزش های خود را به صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) و باقی کشورها به صورت مجازی امر آموزش را دنبال می کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کاظمی گفت: در مطالعاتی که از سوی سازمان بهداشت جهانی و یونسکو انجام شده، آخرین جایی که در بحران ها باید تعطیل شود و اولین جایی که باید بازگشایی شود، مدرسه است. چون آسیب های ناشی از تعطیل شدن فرآیند تعلیم و تربیت، در حدود ۵۰ سال کشور را درگیر خواهد کرد، آسیب های فرهنگی، آسیبهای اجتماعی بی حد و اندازه، آسیب های فضای مجازی، افزایش آمار خودکشی ها و ... خانواده را متلاشی خواهد کرد که این خسارات در حد چند صد میلیون دلار نبوده و اصلا در این بحث نمی گنجد و قابل جبران نخواهد بود.

وی با تأکید بر این که امروز حرکت به سمت بازگشایی مدارس، یک الزام است و نه یک اختیار، بیان کرد: اگر نگران سلامتی دانش آموزان هستیم که قطعاً همینطور است؛ باید مهارت های «مراقبت از سلامتی» را به دانش آموز یاد دهیم نه این که او را از یک بحران جدا کنیم و در فضای محدود نگهداری کنیم. بحران، تهدید نیست و باید به آن به عنوان یک «فرصت» نگاه کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ما درآموزش و پرورش با توجه به دستور رییس جمهور و درنظرگرفتن تمام ملاحظات ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، در تلاشیم تا بتوانیم مدارس را به صورت حضوری بازگشایی کنیم و البته بر سلامت دانش آموزان تأکید داریم و سلامت دانش آموزان برای ما مهم است.

کاظمی گفت: خوشبختانه واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، در دستور کار قرار گرفته و امروز ۷۰ درصد از دانش آموزان و ۸۵ درصد از معلمان و افرادی که با دانش آموزان در ارتباط هستند، واکسینه شده اند. آموزش و پرورش تمام پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را به مدارس ارسال کرده است و سرانه بهداشتی مدارس را نیز به استان ها واریز کردیم.

وی گفت: برای نظارت بر فعالیت مدارس سامانه ای طراحی شده است که نزدیک به ۹۵ درصد از مدارس در آن ثبت نام و آمادگی خود را از لحاظ بهداشتی اعلام کرده اند.

کاظمی گفت: از اول مهر ۴۵ درصد مدارس روستایی و عشایری و با جمعیت کم، به صورت حضوری بازگشایی شدند و مدارس شهری و پرجمعیت نیز از نیمه آبان تا آخر آبان بازگشایی حضوری یا ترکیبی خواهند داشت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از صدا و سیما و رسانه های خبری گفت: نقش صدا و سیما و خبرگزاری ها و کمک آنها در اقناع افکار عمومی و اطمینان خاطر به خانواده ها در بازگشایی حضوری مدارس، برای ما بسیار حائز اهمیت است و درصدد هستیم با حفظ و تضمین سلامتی بچه ها و آموزش «مهارت های خود مراقبتی» به دانش آموزان، بازگشایی آرام، تدریجی و با اطمینان مدارس را داشته باشیم.

وی گفت: بر اساس آمار درحدود ۵۶ درصد مدارس، ۳۷درصد کلاس ها و ۳۱ درصد دانش آموزان ( حدود ۴ و نیم میلیون دانش آموز)، از اول مهرماه به صورت حضوری در مدارس آموزش دیده اند.

کاظمی گفت: استمرار جلسات انجمن اولیا و مربیان با مدارس بسیار مهم است و پیشنهاد می کنم این جلسات را به صورت ماهیانه از طریق شبکه شاد برگزار کنیم و من هم در این جلسات حضور خواهم داشت.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها