رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 567113

کاراته ایران به دنبال چهارمین قهرمانی پیاپی در جهان؛شهرام هروی: تیم پرستاره‌ای داریم

ساعت24- کاراته مردان ایران بعد از عملکرد قابل قبولی که در بازی‌های المپیک توکیو داشت، حالا خود را برای حضوری قدرتمند در رقابت‌های قهرمانی جهان آماده می‌کند. رقابت‌های بزرگ و معتبر که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و عیار واقعی تیم‌های شرکت‌کننده را مشخص می‌کند.

html>

تیم ملی کاراته کشورمان در شرایطی راهی بیست‌وپنجمین دوره مسابقات جهانی می‌شود که می‌خواهد برای پانزدهمین بار شرکت در این آوردگاه جهانی را تجربه کند. کاراته‌کاران ایرانی در 14 دوره حضورشان در ادوار گذشته این مسابقات همیشه پای ثابت مدال‌آوری در هر دو بخش انفرادی و تیمی رقابت‌های کومیته بودند و توانستند بسته به شرایط انتظارات را در این رشته برآورده کنند.
اوج درخشش و هنرنمایی ملی‌پوشان کاراته اما در رقابت‌های قهرمانی جهان سه دوره اخیر است که موفق شدند مقتدرانه بر سکوی نخست کومیته تیمی قرار بگیرند و هت‌تریک طلا کنند. تیم ملی کاراته کومیته مردان در شرایطی در یک دهه اخیر با جهش درخورتوجهی مواجه بوده که بدون‌تردید باید بخشی از این موفقیت‌هایش را به نام شهرام هروی زد. کسی که هدایت این تیم را تمام این سال‌ها برعهده داشت و جدای از نتایج رضایت‌بخش در میادین جهانی و آسیایی، در نخستین دوره المپیکی‌شدن کاراته، یک مدال طلا را برای کل ورزش ایران نیز به ارمغان آورد. هروی اولین بار سال 2014 در آلمان با ذبیح‌الله پورشیب، سجاد گنج‌زاده، بهمن عسگری، سعید احمدی، ایمان سنچولی، سامان حیدری و ابراهیم حسن‌بیگی تیم کومیته را قهرمان جهان کرد. سال 2016 در اتریش، حیدری و حسن‌بیگی جای خود را به علی فداکار و مهدی خدابخشی دادند تا تیم ایران برای دومین دوره متوالی طلای جهان را کسب کند. در رقابت‌های 2018 مادرید سامان حیدری به ترکیب بازگشت و صالح اباذری و علی‌اصغر آسیابری هم اضافه شدند تا با تداوم حضور پورشیب، گنج‌زاده و عسگری، تیم ملی ایران یک بار دیگر اقتدار خود را به نمایش بگذارد. هروی حالا به دنبال این است که چهارمین قهرمانی با این تیم را به کاراته ایران هدیه کند. بیست‌وپنجمین دوره رقابت‌های قهرمانی جهانی 2021، از 25 آبان جاری با میزبانی امارات در شهر دوبی آغاز می‌کند و شاگردان هروی به‌عنوان مدعی اصلی و قهرمانی پا به این میدان می‌گذارند. او که به‌تازگی ترکیب تیمش را نهایی کرده، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «ذبیح‌الله پورشیب، سجاد گنج‌زاده، علی‌اصغر آسیابری، مهدی خدابخشی، صالح اباذری، کیوان بابان و مهدی عاشوری ترکیب کومیته تیمی را در مسابقات جهانی امارات تشکیل می‌دهند. اوضاع همه خوب است. البته تعدادی از بچه‌ها در این دو، سه ماه اخیر با کرونا و مصدومیت مواجه شدند و باعث شد قدری در تمرینات دچار مشکل شویم؛ اما ما این اتفاقات را هم به فال نیک گرفتیم. به هر حال ما تیم پرستاره و یکدستی داریم که شایسته قهرمانی است. همیشه انتظارات از کاراته بالا بوده؛ به‌ویژه اینکه در بازی‌های المپیک توکیو هم صاحب طلا شد. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم که در این دوره از عنوان قهرمانی‌مان دفاع کنیم و یک مدال طلای خوش‌رنگ دیگر بگیریم. هرچند که نباید حریفی را دست‌کم بگیریم. به هر حال همین که کاراته برای یک دوره المپیکی شد، باعث شد تا کشورها سرمایه‌گذاری خوبی روی این رشته بکنند. الان هم که زمان زیادی از المپیک توکیو نگذشته و بدون‌شک همه با قدرت کامل به جهانی می‌آیند».
یکی از اتفاقاتی که کادر فنی تیم ملی کاراته برای اولین بار آن را اجرائی کرده، برگزاری مسابقات انتخابی برای حاضران در اردو بود که درباره همه نفرات حتی سجاد گنج‌زاده قهرمان المپیک اجرائی شد. مُصربودن هروی درباره برگزاری انتخابی قبل از جهانی انتخابی به حدی بوده که حتی نارضایتی گنج‌زاده را هم به‌همراه داشته است. سرمربی تیم ملی کاراته دراین‌باره توضیح می‌دهد: «تا پیش از این ما انتخابی در برخی اوزان می‌گذاشتیم یا در برخی مواقع تیم را کلا با نظر کادر فنی انتخاب می‌کردیم؛ اما به این نتیجه رسیدیم که در شرایط فعلی فضای رقابت را برای همه ایجاد کنیم؛ حتی سجاد. او با وجود اینکه قهرمان المپیک شده و از ناحیه دست مصدوم بود؛ اما به قانون انتخابی احترام گذاشت و در انتخابی شرکت کرد. من از سجاد ممنونم که آمد و مسابقه داد. اوضاع دست او خیلی خوب نیست و باید جراحی شود؛ اما چون می‌دانست که تیم برای تکرار این عنوان قهرمانی به او نیاز دارد، عملش را به خاطر جهانی به تعویق انداخت. تمام هدف ما از برگزاری انتخابی‌ها این بود که به بحث پشتوانه‌سازی هم برسیم. درحال‌حاضر دو تیم ملی الف و ب در رده بزرگسالان تشکیل دادیم که تیم الف نفراتی هستند که در انتخابی اول شدند و به جهانی می‌روند. تیم ب هم تیم دوم ماست که در نظر داریم آنها را به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام کنیم. باید به این نکته اشاره کنم که برگزاری انتخابی تیم ملی کاراته تنها منوط به تیم کومیته نیست و ما در بخش انفرادی هم انتخابی مجزایی خواهیم داشت. آخرین انتخابی ما برای جهانی امارات هشتم آبان مشخص می‌شود».
تیم ملی کومیته مردان ایران درصورتی‌که بتواند چهارمین مدال طلای خود را در رقابت‌های جهانی کسب کند، در کاراته دنیا جاودانه خواهد شد؛ چراکه بعد از انگلستان که سال‌ها قبل سه دوره آن هم غیرمتوالی به این مهم دست پیدا کرده، تیم ملی ایران چهار دوره و آن هم به صورت متوالی و نزدیک به ۱۰ سال روی سکوی نخست جهان ایستاده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها