رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570394

حملات سایبری ‌با موج‌سواری بر تنش‌ آبی

ساعت 24 - بعد از حمله سایبری بنزینی در اوایل آبان، روز گذشته حمله سایبری بر موج تنش‌ آبی سوار شد؛ از خبر حمله به سدها تا حمله به سایت‌های سازمان‌ها، نهادها و چهره‌های شناخته‌شده با شعار حمایت از اعتراضات مردم استان‌های درگیر خشک‌سالی.

فناوری
html>

صبح دیروز طبق گزارشی که سایت صداوسیما منتشر کرده، در دو هفته گذشته سیستم‌های مربوط به جمع‌آوری و ارزیابی میزان ذخایر سدهای کشور به‌طور کامل قطع شده است.
این گزارش که در گفت‌وگو با یک منبع آگاه تهیه شده، از عدم دسترسی کارکنان شرکت مدیریت منابع آب در روز گذشته به فضای مجازی ازجمله نرم‌افزار واتس‌اپ که تا پیش از این کارکنان شرکت برای انتقال اطلاعات از آن استفاده می‌کردند، خبر داده است.
در نهایت هم در گزارش صداوسیما تأکید شده که قطعی سیستم‌های مربوط به جمع‌آوری و ارزیابی میزان ذخایر سدها، منجر به قطع دسترسی به میزان ذخایر سدهای کشور شده است؛ اتفاقی که با توجه به تنش‌آبی پیش‌رو و اعتراضات مداوم استان‌های درگیر خشک‌سالی ابعاد پیچیده امنیتی گسترده‌ای با خود خواهد داشت.
خودمان اطلاعات سدها را از دسترس خارج کردیم
هرچند مسئولان بخش انفورماتیک شرکت مدیریت منابع آب خبر حمله سایبری را تأیید نمی‌کنند، اما شرایط به‌وجودآمده نشان‌دهنده قوت‌گرفتن حمله سایبری و به‌صدادرآمدن زنگ هشدار امنیتی از رسوخ به مهم‌ترین چالش امنیتی ایران در مدیریت آبی است.
در این بین با گذشت چند ساعت، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو ضمن تکذیب اخبار منتشرشده درباره حملات سایبری به سیستم اطلاعات سدهای کشور گفته است برخی محدودیت‌ها از سوی وزارت نیرو برای افراد خارج از سیستم به‌منظور دسترسی به اطلاعات اعمال شده است. حال اینکه به‌دلیل بحران خشک‌سالی اطلاعات دقیق از دسترس خارج شده یا مشکل فنی وجود داشته، مشخص نیست و در اخبار تکمیلی تکذیب هم از قول سیداعتضاد مقیمی آورده شده که «هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و از داخل سیستم دسترسی‌ها وجود دارد».
حملات سایبری به پمپ‌بنزین‌ها تا مجمع خبرگان
تنش‌ آبی به‌عنوان یکی از ابرچالش‌های پیش‌روی ایران درگیر خشک‌سالی و بحران‌های زیست‌محیطی ناشی از تصمیم‌های غلط مدیریتی است و اخباری از این دست نشان از تمرکز نبرد دیجیتالی بر نقطه‌ضعف‌های ایران دارد. حمله سایبری اخیر به پمپ‌بنزین‌ها در آستانه سالگرد حوادث آبان ۹۸ و اعتراض آن روزهای مردم نقاط مختلف کشور به گرانی بنزین هم از همین دست بحران‌سازی‌ها برای کشور بود. با اخلال در روند توزیع بنزین، تا ساعت‌ها امکان سوخت‌گیری ماشین‌ها وجود نداشت و در نهایت امکان استفاده از بنزین با نرخ آزاد فراهم و قرار شد بابت هزینه اضافی ماشین‌ها سهیمه اضافی به کارت‌سوخت‌ها تعلق گیرد. حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها و قطع دسترسی به بنزین اگرچه به تنش اجتماعی ختم نشد، اما مسئله آب بسیار متفاوت است؛ به‌ویژه که دربرگیری گسترده‌تری هم دارد. در شرایطی که ایران در داخل با اعتراضات مردم در اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری به‌دلیل بحران‌ آب روبه‌رو است، روز گذشته وزیر منابع آبی عراق از چالش آبی این کشور با ایران سخن گفته است. مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق، در اظهاراتی تلویزیونی تأکید کرد ایران و ترکیه معاهده‌های بین‌المللی درباره آب‌های مشترک را نقض کرده‌اند و حجم آب ورودی از ایران به صفر رسیده است.
مسئله حقابه ایران از هیرمند نیز همچنان بلاتکلیف و ایران در حل بحران آبی همچنان ناتوان بوده است و طبق گزارش علمی- پژوهشی خشک‌سالی که اردیبهشت در مجله «نیچر» منتشر شده و درباره ابعاد خشک‌شــدن ســفره‌های آب زیرزمینــی ایــران هشدار داده است که می‌تواند امنیــت غذایــی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را با چالش جدی مواجه کند، ســازمان مدیریت بحران ایران هم اعلام کرد امسال بخشی از کشور به‌ویژه نواحی مرکزی، شرقی و جنوبی ایران و هفت هزار روســتا، با بحران کم‌آبی مواجه هستند. اخباری از این دست کم نیستند، اما خبر حمله سایبری به سدها، با همه حواشی تنها خبر امنیتی دیروز نبود و بعدازظهر خبر حمله به سایت نهادها و اشخاص هم رسانه‌ای شد.
در اولین گام خبر حمله سایبری به سایت آیت‌الله علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد تأیید شد. بررسی سایت مجلس خبرگان رهبری و وزارت دادگستری هم بخش سوم اخبار حملات سایبری بود که تأیید می‌کرد این سایت‌ها از دسترس‌خارج شده‌اند. نکته مهم حواشی این حملات، شعارهایی بود که بعد از هک‌کردن صفحات نخست سایت‌ها درج شده و دلیل حمله را همراهی با اعتراضات مردم اصفهان و شهرکرد به بی‌آبی بیان می‌کرد. اعتراضاتی که برخلاف تمامی اعتراضات پیشین در ایران با گزارش صداوسیما و همراهی مسئولان در شنیدن سخنان معترضان همراه شده و تاکنون درگیری با خود نداشته است. از این‌رو حملات سایبری دیروز نشان از آغاز موج‌سواری بر تنش آبی کشور دارد که حتی اگر به‌واقع سدها مورد حمله قرار نگرفته باشند و مانند حملات به تأسیسات هسته‌ای بعدها خبر تأیید نشود، بازهم نگرانی از چالش امنیتی بحران خشک‌سالی جدی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها