رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571016

واکنش به تبدیل شدن خانه شعبان بی مخ به مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران

ساعت 24 - اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا تذکراتی را درخصوص مسائل شهری و آلودگی هوا مطرح کردند.

html>

در جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر و یک نطق پیش از دستور قرائت شد. انتقاد به برگزاری نمایشگاه ها در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، مسأله آلودگی هوا و حذف اعتبارات مالی شهرداری ها از بودجه ۱۴۰۱ دولت اهم تذکرهای مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر تهران بود.

سید جعفر تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به محل کنونی نمایشگاه های بین المللی تهران گفت: به رغم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای طراحی و احداث مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب که متکی بر کار کارشناسی، بررسی‌های علمی و مطالعات دقیق است و مورد موافقت دولت و سایر دستگاه‌های ذیربط نیز قرار گرفته است، کماکان شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر هستیم و تا امروز، گام مؤثری در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برداشته نشده است.

او با اشاره به اینکه نمایشگاه آفتاب برای انتقال نمایشگاه های بزرگ و بین المللی تاسیس شده گفت: با وجود همه امکاناتی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده، عملاً بدون استفاده مانده و سالانه ۲۲ میلیارد تومان، صرف نگهداشت آن می‌شود در صورتی که از درآمد ۶۱ میلیارد تومانی که در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران برای این مجموعه پیش‌بینی شده بود، به دلیل برگزاری اکثر نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی تهران، تا این تاریخ تنها ۴ و نیم میلیارد تومان، محقق شده است.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: این مجموعه، علاوه بر امکان برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و کوچک و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به شهر نمایشگاهی و منطقه آزاد تجاری و میزبانی اکسپوهای جهانی از سوی اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی را نیز داراست و در صورتی که تمامی نمایشگاه‌ها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتقل شوند، شاهد کاهش ترافیک و آلودگی‌های محیط زیستی، افزایش رضایت‌مندی عمومی شهروندان، ارتقای کیفیت زیست شهری در دو نیمه شهر از طریق ایجاد جاذبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در پهنه جنوبی و افزایش سرانه فضای سبز عمومی در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی در پهنه شمالی تهران و نیز ایجاد درآمد پایدار عملیاتی برای شهر با پیش‌بینی بیش از یک هزار میلیارد تومان در سال و درآمد ارزش افزوده سالانه‌ای بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهیم بود.

تشکری هاشمی اضافه کرد: مطابق بندهای ۲۷ و ۲۸ مصوبه یکصد و سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۵، صدور هر گونه مجوز برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران منوط به اخذ مجوز از شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران شد که البته تا سال ۱۳۹۶، اقدامی به این منظور صورت نگرفت. در نهایت، استانداری تهران در سال ۱۳۹۷ بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر تهران و انتقال آن‌ها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تأکید می‌نماید و به دنبال آن، وزارت کشور خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران، خواستار انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به خارج از شهر تهران می‌شود. همچنین، وزارت کشور طی مکاتبه‌ای به شماره ۱۶۷۶۴۶ مورخ ۲۲/۰۸/۱۳۹۸ با تأکید بر اهمیت سلامتی و رفاه حال شهروندان، شهرداری تهران را مأمور به جلوگیری از برگزاری هر گونه نمایشگاه در شهر تهران می‌کند.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: راه حل علمی برای حل بخشی از مشکل ترافیک تهران، کاملاً معلوم و مشخص است و مراحل قانونی آن نیز طی شده است و تنها کافیست تصمیم جدی گرفته شود. به رغم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای طراحی و احداث مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب که متکی بر کار کارشناسی، بررسی‌های علمی و مطالعات دقیق است و مورد موافقت دولت و سایر دستگاه‌های ذیربط نیز قرار گرفته است، کماکان شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر هستیم و تا امروز، گام مؤثری در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برداشته نشده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: با توجه به حضور مدیران کارآمد، دغدغه‌مند و دلسوز در مصادر امور و اراده دولت محترم در گشودن گره‌ها و از میان برداشتن موانع از یک سو و با عنایت به موافقت و همکاری بخش‌های مسئول در دولت طی سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نظیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، استانداری تهران و سایر بخش‌ها مانند فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و سازمان بازرسی کل کشور از سوی دیگر و همچنین، به موجب مقررات مندرج در بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و تبصره ذیل آن مبنی بر جلوگیری از ایجاد و در نهایت تعطیلی اماکنی که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهرها هستند، از شهردار محترم تهران انتظار می‌رود تا در قالب مستندات قانونی و به صورت قاطع از برگزاری هر گونه نمایشگاهی در داخل شهر تهران ممانعت کرده و نسبت به انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب اقدام نمایند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه گفت: امیدوارم که با پیگیری‌های شهردار تهران و همکاری دولت، ضمن تعامل مؤثر با تمامی متولیان امر، بتوانیم با انتقال هر چه سریع‌تر نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، ضمن تدبیر برای جلوگیری از تشدید معضلات ترافیکی و محیط زیستی شهر تهران، اقدام علمی و گام عملی در مسیر تحقق منویات اخیر مقام معظم رهبری برداریم و آن را به عنوان حرکتی ماندگار در کارنامه مدیریت شهری به ثبت برسانیم.

مهدی چمران در واکنش به صحبت های تشکری هاشمی گفت: نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب لازم است که دوباره احیا شود و شورای شهر این موضوع را پیگیری می‌کند و ان‌شاءالله به نتیجه خواهد رسید.

سوده نجفی تذکر خود را به وضعیت آلودگی هوا در تهران اختصاص داد و گفت: آلودگی هوا چند هفته ای است که دوباره تشدید شده و سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است و تعداد زیادی از شهروندان از ما گلایه مند هستند و خواستار اتخاذ تصمیماتی برای حل این مشکل شده اند.

او ادامه داد: اما همان طور که به شهروندان گفته ام از پشت تریبون نیز می گویم که حل آلودگی هوا زمانبر است و طی چند روز یا ماه حل نمی شود اما برگزاری جلسات با متخصصان، مسئولان مربوطه جلوگیری از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده به خصوص نیروگاه ها که از سوخت مازوت استفاده می کنند، کنترل دقیق بدون معاینه فنی و ممنوعیت تردد خودروهای گازوئیلی راه حل های موقتی است که می تواند در کاهش موقتی آلودگی هوا موثر باشد.

نجفی با اشاره به جلسه شب گذشته استانداری درخصوص آلودگی هوا ضمن گلایه از دعوت نشدن نمایندگان شورا به این جلسه گفت: شب گذشته در استانداری برای آلودگی هوا جلسه گذاشتند اما دعوتی از اعضای شورای شهر به عنوان نماینده مردم نشد و از استاندار سوال دارم که آیا نمایندگان مردم در پارلمان محلی نباید در تصمیم گیری ها برای تهران دخیل باشند؟ از استاندار می خواهم از اعضای شورای شهر برای حضور در جلسات این چنینی دعوت کند هر چند که کمیته سلامت بررسی هایی را در این زمینه انجام داده که پس از جمع بندی در صحن اعلام می شود.

سید محمد آقامیری تذکر خود را درباره تبدیل شدن خانه شعبان بی مخ به مرکز فعالیت های دینی شهرداری مطرح کرد و گفت:خانه شعبان بی مخ در تقاطع ۱۵ خرداد بعد از آن که ثبت ملی شد و دست به دست چرخید نهایتا در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. البته این ملک غصبی نیست و توسط شهرداری خریداری شده است.

او ادامه داد: طنز تلخ این جا است که این خانه که در گذشته محل دورهمی اراذل و اوباش و هم پیالگی دوستان شعبان بی مخ بوده به مرکز فعالیت های دینی شهرداری تبدیل شده است.

آقامیری گفت که در دوره قبل مدیریت شهری به این مرکز بی مهری شده و اعتبار و جایگاه آن به شدت کاهش یافته است، و افزود: شهردار تهران در برنامه ای که در شورای شهر ارائه کرد نگاه ویژه ای به مساجد داشت و از او می خواهم هر برنامه و راهبردی که برای مساجد دارد را در ابتدا از قبل اعلام کند تا ما نیز نظرات خود را بدهیم و از او می خواهم که رویه گذشتگان را اصلاح کرده و محل مرکز فعالیت های دینی شهرداری را عوض کند.

حبیب کاشانی تذکر خود را درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت مطرح کرد و گفت: در این لایحه حقوق شهرداری ها و عامه مردم دیده نمی شود و با توجه به آلودگی هوای تهران و مشکلاتی که در زمینه مترو،اتوبوس و حمل و نقل عمومی داریم عدم پرداخت فاینانس و یا وام مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند که باید اصلاح شود.

او با اشاره به نمایندگان مجلس که در شهرداری های کشور حضور داشتند گفت: انتظار داریم هر کاری که از دستشان بر می آید برای اصلاح این لایحه انجام دهند.

کاشانی چند پیشنهاد نیز مطرح کرد و گفت: حضور شهردار تهران در هیات دولت یک فرصت برای مردم شهر است و ای کاش قبل از ارائه لایحه شهرداری این موضوع را پیگیری می کرد.

او گفت: خودمان نیز درباره این موضوع جلسه ای با رئیس جمهور داشته باشیم و این موضوع را اعلام کنیم.همچنین برای احیای حقوق مردم متنی را آماده و از طریق شورای عالی استان ها پیگیری کنیم.

ناصر امانی تذکر خود را به محله بریانک اختصاص داد و گفت: شب گذشته سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه تهران گزارشی را در قالب برنامه «در شهر» از محله محروم بریانک در منطقه ۱۰ پخش کرد که جای تشکر دارد که بعد از تاکید مقام معظم رهبری صدا و سیما در حال تبدیل شدن به تریبون مردم است و صدای کسانی است که حرفشان شنیده نمی‌شود؛ هم در سطح ملی که دو سه نمونه آن را را در دو سه هفته گذشته شاهد بودیم و هم در سطح محلی.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: در این گزارش مردم محله بریانک از زمینی می‌گفتند که توسط شهرداری از آموزش و پرورش خریداری شده و ۷۰ درصد بهای آن را پرداخت کرده و ۳۰ درصد آن را به تحویل رسمی ملک منوط کرده است. ملک یک باغ و پارک بود اما در گوشه‌ای از این پارک حسینیه‌ای وجود داشت که به گفته اهالی ۵۰ سال سابقه دارد و به گفته مردم آموزش و پرورش برای انجام تعهداتش فشار وارد کرده تا حسینیه را جمع کند و ملک را آزاد، تحویل شهرداری دهد.

او ادامه داد: در این گزارش تلویزیونی دیدم زنان و مردانی که گریه می‌کردند و از مسئولان می خواستند از تخریب و جمع آوری این حسینیه ۵۰ ساله جلوگیری کنند. از شهردار تهران درخواست می‌کنم این دغدغه مردم را درباره این ملک و مخصوصا این حسینیه قدیمی مورد توجه قرار دهند.

مهدی اقراریان تذکر خود را به رابطه دولت و شهرداری اختصاص داد و گفت: امروز در صحن شورا شاهد دغدغه های اعضای شورا بودیم. گفت و گوی ما با دولت و شهرداری برمبنای گفت و گوی حقوقی است.‌ با گذشت چند ماه از عمر شورای ششم، بر این باوریم که امروز شهر تهران دچار یک حکمرانی آشفته است.

او ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که رسانه های خوب ما به دلیل نگاه های سیاسی حرف ها را آنگونه که دوست دارند می شنوند اما با نگاه به مشکلات شهر تهران دست به دست هم بدهیم و صدای مردمی باشیم که بخشی از مجموعه های که وظایف و تکالیف حقوقی دارند نمی خواهند صدای آنها را بشنوند. وقتی هوای تهران آلوده می شود خود ما و فرزندانمان هم در این هوا نفس می کشیم. آلودگی هوا، گرانی مسکن، ترافیک امر سیاسی نیست.حلقه گمشده شهر تهران گفت و گو است و بیش از هر چیز نیازمند به گفت و گوهایی حقوقی هستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها