رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 574883

چراغ سبز رهبری تضمین صلح هسته ای است

ساعت 24 – حالا وپس از سخنان یکشنبه هفته جاری رهبری کهبا صراحت از اینکه مذاکره با دشمن به معنای تسلیم نیست دست مذاکره کنندگان ایرانی در وین باز است تا هرچه زودت به توافق برسند . برخی از جمله کارشناسان سیاسی سایت دیپلماسی ایرانی این اتفاق و گفتاررا با تعبیر نرمش قهرمانانه ۲ و چراغ سبز برای رسیدن هر چه سریعتر به توافق می دانند، این در حالی است که به موازات این اظهارنظر، خبرهای ضدو نقیض رسیده از وین هم حکایت از پیشرفت نسبی مذاکرات و احتمال حصول توافق می‌دهد. پیرو نکات مذکور سوالی که ذهن را درگیر می کند این است که آیا به واسطه فضای مثبت وین، حاکمیت دست به تغییر موضع در خصوص مذاکره زده است؟

مذاکرات
html>

جلال میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره دهم و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و بین الملل درهمین باره به به سایت یادشده گفته است : قطعا این شرایط جدید یعنی هم فضای مثبت وین و هم نگاه مثبت در داخل به خصوص از سوی حاکمیت و نظام می تواند روی همدیگر اثر داشته باشد و در نهایت سینرژی هر دو، توافق را محتمل کند. واقعیت آن است که، نه ایالات متحده آمریکا، نه جمهوری اسلامی ایران، نه ۱+۴ و نه جامعه جهانی انتخاب بهتری از غیر از گفت و گو و مذاکره بر سر لغو تحریم ها و احیای برجام ندارند. یعنی هیچ گزینه آلترناتیوی برای تهران، واشنگتن و ... وجود ندارد که بخواهند آن را جایگزین مذاکرات برای لغو تحریم ها و احیای برجام کنند. در حقیقت مذاکرت وین کم هزینه ترین، مطمئن ترین و کوتاه ترین راهی است که هم می تواند نگرانی واشنگتن، ۱+۴ و در کل جامعه جهانی را در خصوص پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران رفع کند و هم چالش ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی کنونی در داخل کشور به واسطه لغو تحریم ها تا حد بسیار زیادی مرتفع نماید. هرچند که در داخل کشور علاوه بر تلاش برای لغو تحریم‌ها حتماً باید به موازات آن برنامه جدی برای مبارزه با فساد سیستماتیک و همچنین مدیریت درست در دستور کار قرار گیرد. چون به اذعان و اعتراف خود جریان اصولگرایی که اکنون کل قدرت در داخل کشور را به دست گرفته است بخشی از مشکلات اقتصادی و بحران داخلی به واسطه تحریم ها و سیاست فشار حداکثری است و بخش عمده در سایه نبود مدیریت صحیح و همچنین فساد گسترده داخلی روی می دهد. پس اگر تحریم ها لغو شود باید دولت رئیسی، مجلس انقلابی یازدهم و حتی قوه قضاییه در یک هماهنگی کامل، برنامه ریزی جدی برای مدیریت صحیح مشکلات و همچنین مبارزه با فساد را در دستور کار قرار دهند و گرنه لغو تحریم ها به تنهایی راهگشا نیست، هر چند که متاسفانه عملکرد دولت رئیسی در همین چند ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و همچنین کارنامه یک سال و نیمه مجلس یازدهم نشان از این دارد که نباید انتظار یک مدیریت صحیح، راهگشا و عملیاتی برای رفع مشکلات و مبارزه با فساد را داشت.

همین که رهبری تیم مذاکره کننده را تشویق به ادامه گفت و گوها کرده و در سخنان خود چهارچوب، محدودیت و خط قرمز جدیدی را برای مذاکرات ترسیم نکرده‌اند، می تواند کمک شایانی به تیم مذاکره کننده ایران در وین بکند. چون این سخنان از یک طرف نشان‌دهنده اعتماد حاکمیت به تیم مذاکره کننده ایرانی است و از طرف دیگر دست تیم مذاکره کننده برای رسیدن به یک توافق را باز می گذارد. حال اینکه در آینده تا چه اندازه می توان شاهد انجام مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا بود بیشتر بستگی به فضای مذاکرت، میزان پشیرفت گفت وگوهای وین و عملکرد واشنگتن دارد. فعلا که تهران پالس مثبت خود را فرستاده است و پیرو گفته شما در سوال نخست هم فضای کنونی وین مثبت ارزیابی می شود.سوال دیگری که در خصوص موضع رهبری باید پرسید این است که چراغ سبز حاکمیت برای مذاکره که یکشنبه داده شد به معنای مذاکره برای حصول توافقی کامل و دائمی است یا می توان مشروعیتی برای مذاکره با هدف توافق موقت هم، ذیل این گفته رهبر را متصور بود؟ کردم بر خلاف برخی برداشت‌ها، تحلیل ها و موضع گیری های سطحی در خصوص توافق موقت در وین که توسط برخی رسانه ها و افراد داخلی در این مدت مطرح شده است من معتقدم حتی یک توافق موقت هم می تواند تامین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی باشد. خصوصا اکنون با توجه به آرایش سیاسی در آمریکا اگر بتوان با این چراغ سبز حاکمیت در خصوص مذاکرات، روند وین را درست مدیریت کرد می توان در کوتاه مدت شاهد حصول توافق برای احیای برجام بود.باید عجله کرد، چون زمان برای توافق بسیار کوتاه است. هر چند نباید به واسطه کوتاهی زمانی و تعجیل، دست پاچه شویم، اما باید در این زمان کوتاه به یک نقطه مطمئن در وین برسیم. اکنون با توجه به آرایش سیاسی در آمریکا اگر بتوان با این چراغ سبز یکشنبه حاکمیت در خصوص مذاکرات، روند وین را درست مدیریت کرد می توان در کوتاه مدت شاهد حصول توافق برای احیای برجام بود. لذا در این بازه کوتاه تا نوامبر ۲۰۲۲ تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره باید این توافق حاصل شود، حتی توافق موقت. چون اکنون دولت بایدن با یک برتری شکننده و نسبی در مجلس نمایندگان و سنا می تواند قدرت اجرایی تعهدات برجامی را داشته باشد. پس اگر در این مدت تا نوامبر ۲۰۲۲ بتوانیم به یک توافق جامع و کامل در وین برسیم که چه بهتر، اما اگر این مسئله حاصل نشد باید یک توافق، ولو یک توافق موقت در دستور کار باشد. مطمئن باشید توافق کوتاه‌مدت به ضرر ایران نیست، منتهی در این فاصله باید ایران بتواند با مدیریت صحیح خود، ابزارهای چانه زنی در میز مذاکره را حفظ کند که اگر احیاناً جمهوریخواهان کنگره را به دست گرفتند در ادامه توافق موقت بتوانند از این ابزارها در راستای رسیدن به یک توافق جامع و کامل استفاده کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها