رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 576189

چگونه روغن آرگان اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

ساعت۲۴-از بین کرچک، جوجوبا و دیگر ترکیباتی که ما همیشه بر روی مو و پوستمان استفاده می‌کنیم، می‌توان گفت که آرگان مفیدترین آن‌ها است. این اکسیر بسیار محبوب یکی از ترکیباتی هست که امروزه در بسیاری از محصولات مراقبتی پوستی و مو یافت می‌شود و فواید بسیاری دارد. در این مطلب درباره نحوه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین مارک آرگان اویل را برای مو و پوست انتخاب کنید.

روغن
html>

روغن آرگان اصل

از بین کرچک، جوجوبا و دیگر ترکیباتی که ما همیشه بر روی مو و پوستمان استفاده می‌کنیم، می‌توان گفت که آرگان مفیدترین آن‌ها است. این اکسیر بسیار محبوب یکی از ترکیباتی هست که امروزه در بسیاری از محصولات مراقبتی پوستی و مو یافت می‌شود و فواید بسیاری دارد. در این مطلب درباره نحوه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین مارک آرگان اویل را برای مو و پوست انتخاب کنید.

روغن آرگان چیست؟

این روغن از هسته های میوه درخت آرگان که منحصراً در دامنه رشته کوه های اطلس در منطقه جنوب غربی مراکش یافت می‌شوند، به دست می‌آید. در دنیای محصولات آرایشی، از آن به عنوان “طلای مایع” یاد می‌شود. این نام نه تنها به خاطر رنگ کهربایی آن، بلکه به خاطر فواید بسیار زیاد آن برای سلامتی پوست، مو و صورت می‌باشد. آرگان که سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است، اغلب در محصولات مراقبتی و محصولات ضد پیری به کار می‌رود.

چگونه روغن آرگان اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم؟

آرگان همیشه به دلیل خواص فوق العاده اش برای مو تحسین شده است، اما چطور می‌توان تشخیص داد که آیا روغن با کیفیتی خریداری کرده اید یا خیر؟ شما می‌توانید با توجه به رنگ، رایحه و کارایی آن، محصول اصل را از تقلبی و با کیفیت را از بی‌کیفیت یا تصفیه شده تشخیص دهید. در ادامه با جزییات بیشتری هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.

ترکیبات ساخت

محصولات زیادی وجود دارند که از نام آرگان بر روی بسته بندی خود استفاده می‌کنند اما تنها مقدار بسیار کمی آرگان در کل محصول وجود دارد. به ترکیبات ساخت نوشته شده بر روی لیبل محصول دقت کنید. اگر درصد کمی از آرگان در آن وجود داشته باشد عملاً بی اثر است. بر روی بسته بندی محصول باید عبارت روغن آرگان 100 درصد ذکر شده باشد، نه چیز دیگر. هیچگونه عطر، مواد نگهدارنده، آب و غیره نباید در ترکیبات آن وجود داشته باشد.

قیمت

آرگان یکی از نادرترین روغن‌های جهان بوده و تولید آن کاری بسیار زمان بر و البته پر زحمت می‌باشد. این موارد برای روغن با درجه (گرید) آرایشی بیشتر از انواع خوراکی آن است. از طرف دیگر این ماده تنها در بخش کوچکی از مراکش تولید می‌شود و هزینه حمل آن تا بازار مصرف جهانی نیز نسبتاً زیاد هست. پس اگر روغنی که خریداری کرده اید ارزان بود، از این سه حالت خارج نیست؛ یا تقلبی است، یا رقیق شده و یا اینکه شما نوع خوراکی خریداری کرده اید. یادتان باشد که آرگان حتی در خود مراکش هم بسیار گران است.

بطری

آرگان را نباید در بطری‌های پلاستیکی و یا بطری های بی رنگ و شفاف خریداری کنید. نور باعث می شود که خواص مفید آن از بین برود و بطری‌های پلاستیکی نیز می‌توانند با آن واکنش دهند. هر دوی این حالت ها سبب می‌شوند که زودتر از موعد خراب شود. تولید کنندگان روغن با کیفیت تنها آن را در بطری های شیشه ای تیره بسته بندی می‌کنند.

رنگ

روغن با خلوص آرایشی باید به رنگ زرد طلایی طبیعی باشد در حالی که نوع خوراکی آن رنگی قهوه ای مایل به طلایی دارد. اگر روغنی که در اختیار دارید رنگ روشن یا بی رنگ است، یا فیلتر شده، یا با روغن‌ها و مواد شیمیایی دیگر ترکیب شده و یا کلاً تقلبی است. به طور کلی در تهیه روغن آرگان خالص اصل نباید از هیچگونه حرارت و یا دستگاهی استفاده شود.

تشخیص روغن آرگان اصلعطر

روغن خالص و اصل آرگان عطری خاص و مانند مغز آجیل خام (تقریبا بویی مشابه فندق خام) دارد. هنگامی که به مو و یا پوست زده شود به سرعت جذب شده و در زمان بسیار کوتاهی عطر آن از بین می‌رود. اما اگر دارای بویی تند بود به احتمال زیاد فاسد شده است. آرگان خوراکی، بسیار خوشبو است، زیرا قبل از اینکه روغن دانه‌ها گرفته شود ابتدا برشته می‌شوند. همچنین اگر روغنی که خریداری کرده اید هیچ گونه بویی نداشت باید به آن مشکوک شوید. چنین روغنی یا خاصیت خود را از دست داده، یا رقیق شده و یا کلاً تقلبی است.

بافت

آرگان اصل باید بافتی روان، نه خیلی چسبنده و نه خیلی آبکی داشته باشد. بافت آن باید به گونه ای روان باشد که بلافاصله پس از اعمال به پوست وارد حفره های پوستی شده و ناپدید شود. روغن اصل تا حدودی مات بوده و مقداری رسوب باید در ته ظرف آن باشد. اگر کاملاً شفاف و بدون هیچگونه رسوبی بود، یا تصفیه شده، یا فیلتر شده، که در هر دوی این حالت ها خواص اصلی خود را از دست می‌دهد و یا تقلبی است.

مضرات (عوارض) روغن آرگان

1- هرچند آرگان به طور کلی برای استفاده موضعی بی خطر محسوب می‌شود، اما در برخی افراد ممکن است نوعی آلرژی به نام درماتیت تماسی ایجاد کند که با اثراتی مانند قرمزی، خارش و التهابات پوستی خود را نشان می‌دهد. این مشکل ممکن است بیشتر در بین کسانی که به برخی آجیل های درختی حساسیت دارند، رخ دهد. برای جلوگیری از چنین حساسیتی ابتدا مقدار کمی از آن را در قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید پوست واکنش آلرژیک به آن ندارد.

2- آرگان حاوی توکوفرول، نوعی از ویتامین E است که می‌تواند سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد. بنابراین موقعی که از روغن خوراکی آن استفاده کنید ممکن است با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

آیا روغن آرگان اصل تاریخ انقضا دارد؟

این روغن تاریخ نگهداری بالایی، در حدود 2 سال دارد. هرچند این زمان با توجه به دمای محل نگهداری و نیز تابش نور خورشید به آن می‌تواند کمتر باشد. به همین خاطر بهتر است که آن را در همان ظرف شیشه ای اصلی خود، در یک اتاق خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید. روغنی که تاریخ انقضای آن تمام شده باشد، بوی تندی پیدا می‌کند و از لحاظ ظاهری تغییر رنگ داده یا کدر می‌شود. اگر آن را درون یخچال یا مکان‌های خیلی سرد نگه دارید، ممکن است ذرات معلقی درون آن ظاهر شوند. این ذرات نشان از خرابی روغن ندارند و می‌توانید از آن استفاده کنید، اما همچنان توصیه می‌کنیم که آن را بیرون از فضای یخچال قرار دهید.

آیا می‌توان از روغن آرگان برای پخت غذا استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید از روغن اصل آرگان همانند زیتون یا دیگر روغن‌های خوراکی برای پخت غذا استفاده کنید. البته نوع خوراکی آن فرایند روغن‌کشی دارد که سبب می‌شود تا حدودی قیمت آن از درجه کیفی آرایشی بهداشتی ارزان‌تر باشد. با این حال، به دلیل قیمت بالای آن بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از آن فقط بر روی سالاد یا غذاهای پخته شده و آماده مصرف استفاده کنند.

روغن آرگان اصل و تقلبی

روغن آرگان اصل را از کجا تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت بسیار بالای آرگان اصل (حدوداً 1 دلار به ازای هر 1 گرم)، چه در ایران و چه در تمام دنیا، خرید بهترین مارک روغن آرگان برای مو و پوست، قطعاً بسیار هزینه بر است. به همین دلیل معمولاً روغن‌های موجود در بازار ایران دارای خلوص 100 درصد نیستند و همراه با روغن‌های دیگر ترکیب شده اند. با این حال می توانید برای خرید روغن آرگان اصل مراکش از برندهای ogx، آلتراگو و الیو که از بهترین‌ برندهای بازار ایران هستند به فروشگاه شمال مال مراجعه کنید. محصولاتی مانند روغن آرگان پنتن نیز دارای درصد بسیار کمتری از آرگان در ترکیباتشان هستند که به همین دلیل دارای قیمتی به مراتب ارزانتر می باشند.

منبع: شمال مال

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها