رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585077

ساختمان 10‌طبقه متروپل در جنوب فرو ریخت

پلاسکو در آبادان

ساعت24-«آبادان وارد عزای عمومی شد»؛ این را قاسم بغلانی، رئیس شورای شهر آبادان، به «شرق» می‌گوید. برخی از مردم اهواز نیز در خیابان امیرکبیر فریاد می‌زنند «عزا عزاست امروز، آبادان بیچاره صاحب عزاست امروز...». ساعت 12:30 روز گذشته یکی از ساختمان‌های دوقلوی متروپل آبادان فروریخت و تا عصر دیروز (17:10) اخبار رسمی حکایت از فوت پنج نفر در این حادثه داشت و 26 نفر دیگر نیز مجروح شده بودند؛ هرچند نیروهای امدادی پیش‌بینی افزایش آمار مجروحان و فوتی‌ها را می‌دهند.

خبر
html>

مردم آبادان در خیابان‌های اطراف مجتمع تجاری متروپل تجمع کرده‌اند. نیروهای امدادی می‌خواهند خیابان‌های اطراف خالی شود. احتمال ریزش دوباره را می‌دهند. چند خودرو نیز زیر آوار مانده‌اند. یکی از فعالان محلی یک سال قبل از این ساختمان تصاویری منتشر کرده که نشان می‌داد این ساختمان ناایمن و داربست‌هایی که این ساختمان را احاطه کرده برای پنهان‌کردن نشست ستون اصلی و حمال ساختمان‌های متروپل است. او پیش‌بینی کرده بود این ساختمان به افتتاح نرسیده، دو طبقه‌اش ریزش می‌کند؛ اما اخطارها و افشاگری‌ها به سرانجام نمی‌رسد. فرماندار آبادان از شهرستان‌های اطراف درخواست سگ‌های زنده‌یاب کرده است تا آنها که زیر آوار مانده‌اند، زودتر بیرون کشیده شوند. هنوز مشخص نیست چند نفر زیر تل خاک و آهن برجامانده از متروپل‌2 اسیر شده‌اند. این ساختمان در مکان سابق سینما متروپل ساخته شده و سازنده‌ای معروف هم داشته است؛ در فیلم‌های منتشرشده در رسانه‌های محلی برخی مدعی بودند او از قدرت بالایی در منطقه برخوردار است و برخلاف انتقادهایی که به ساخت این بنا بوده، او توانسته این ساختمان‌ها را به پایان برساند؛ اما گفته می‌شد هنوز موفق به دریافت پروانه پایان کار نشده است.

فیلم‌هایی از اعتراض‌های مردم به این حادثه در رسانه‌های محلی منتشر شده که در یکی از آنها مردم در حال حمله به فردی هستند، صدای روی فیلم این شخص را شهردار آبادان معرفی می‌کند و می‌گوید مردم به خاطر دادن مجوزها به این ساختمان به او حمله‌ور شده‌اند. دلیل اصلی این حادثه را کسی به زبان نمی‌آورد. مسئولان امدادی می‌گویند در دست بررسی است؛ اما قاسم بغلانی، رئیس شورای شهر آبادان، به «شرق» می‌گوید:‌ دلیل اصلی عدم رعایت قوانین و نظامات مهندسی بوده. این ساختمان بدون پایان کار افتتاح شده است و متأسفانه برخی از مسئولان در این زمینه مماشات کرده‌اند و قطعا در این زمینه از حق مردم گذشت نخواهیم کرد و از دادستان آبادان می‌خواهیم به‌جد و با قاطعیت با مسببان حادثه برخورد کند و امروز آبادان وارد عزای عمومی شده و ما از حق مردم گذشت نخواهیم کرد. او ادامه می‌دهد:‌ پایان کار برای این ساختمان بنا بر دلایلی صادر نشده و مکاتبات لازم را هم داشتیم؛ اما متأسفانه کسانی که باید ورود می‌کردند، ورود نکرده و این فاجعه رقم خورد.

رئیس شورای شهر آبادان درباره آمار افرادی که زیر آوار مانده‌اند و از تعداد 50 نفر تا 150 نفر متغیر است هم توضیح می‌دهد:‌ آمار قطعی قابل احصا نیست تا ببینیم سازمان آتش‌نشانی چه آماری را اعلام می‌کند. ما آرزو داریم تعداد فوتی‌ها و مصدومان افزایش پیدا نکند؛ اما با توجه به ابعاد این حادثه تلخ احتمال افزایش آمار می‌دهیم و مردم دعا کنند این آمار افزایش پیدا نکند. به گفته بغلانی این ساختمان در دوره شورای ششم مجوزهایش صادر نشده و در دوره ششم هم مجوزهای بهره‌برداری داده نشده است؛ بنابراین ما تقاضا داریم مشخص شود مجوز بهره‌برداری را چه کسی صادر کرده و این اشخاص باید مجازات شوند. همچنین مجوز این حجم از ساخت‌وساز را در آن منطقه صادر کردند که این هم جای سؤال دارد. من به‌عنوان رئیس شورای شهر آبادان اعلام جرم می‌کنم و با سایر همکارانم در شورای شهر این موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری می‌کنیم.

وحید شعبانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان، درباره جزئیات این حادثه به رسانه‌ها گفته است: ساعت ۱۲:۳۰ دوم خرداد گزارش حادثه ریزش ساختمان تجاری ۱۰‌طبقه متروپل در شهرستان آبادان، منطقه ته‌لنجی امیری، به هلال‌احمر اعلام شد. یک بالگرد، پنج تیم امدادی جست‌وجو و نجات و واکنش سریع از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و هفت خودروی ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی صحنه آغاز شد. همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای هم‌جوار برای اعزام به محل حادثه آماده‌باش هستند. با توجه به شدت حادثه، تاکنون 12 تیم امداد و نجات هلال‌احمر از شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، ماهشهر و شادگان به همراه تیم‌های سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شده‌اند. او در ساعات ابتدایی حادثه اعلام کرده بود طبق ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتارند. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز به این حادثه واکنش نشان داد. او در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به‌کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد.

او به ستاد مدیریت بحران کشور و سازمان همیاری شهرداری و دهیاری کشور دستور داد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند. علاوه‌براین، وزیر کشور خواستار شناسایی و برخورد با مسببان و متخلفان این حادثه شد. علیرضا زاکانی هم در واکنش به این حادثه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران برای کمک به مردم آبادان نوشت: اخبار حادثه ساختمان متروپل شهر آبادان سبب نگرانی افکار عمومی و به‌خصوص مردم عزیز خوزستان شده است، تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات آتش‌نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای محترم شورا آماده کمک و اعزام به آبادان است. برای این عزیزان دعا می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری خوزستان هم در پی ریزش بخشی از ساختمان در دست ساخت متروپل آبادان، دستور بررسی دقیق علت، عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد.

فرماندار آبادان با حضور در محل حادثه هم به رسانه‌ها گفته است علت فروریختن ساختمان متروپل در دست بررسی است. فرماندار ویژه هم گفته است ساختمان در حال ساخت بوده و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد و دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده شده است.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها