رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585118

چرا خبرگزاری روسی علیه سپاه می نویسد

ادعای خاورشناس روس در باره سرمایه 300 میلیارد دلاری سپاه

ساعت 24 -خبرگزاری روسی اسپوتنیک که به زبان فارسی هم سایت دارد ، ولادیمیر ساژین را خاورشناس مطرح روس معرفی می کند. این مقام سیاسی روسیه به تازگی شمشیر از روبسته و در باره مسایل داخلی ایران افشاگری می کند .برخی ناظران اگاه می نویسند هرگاه قرار است مناسبات ایران با غرب به ویژه درباره برجام به نقطه عطف برسد و برجام زنده شود روسیه از مسیرهای گوناگون سنگ بر سرراه می گذارد. یکی از این صخره ها نیز ادعاهایی است که این خاورشناس و نویسنده اصلی اسپوتنیک فارسی می کند وتازه ترین آن نیز همین تفسیری است که درباره نقش سپاه پاسداران ارایه کرده و می نویسد سپا 300 میلیارددلار دارایی دارد پای در جواب به این پرسش می نویسد: زمانی که در جریان مذاکرات برجام، تهران از واشنگتن خواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان های تروریستی حذف کند، رسانه های جهان علاقمند شدند بدانند سپاه یعنی چه؟

ساژین
html>

ساژین مدعی شده است : طبق محافظه کارانه ترین تخمین ها، کل سرمایه سپاه امروز حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است، پول خوبی که ارزش جنگیدن دارد. و مبارزه نه تنها در داخل سپاه بلکه علیه سپاه نیز انجام می شود. اخیراً یکی از نمایندگان سابق مجلس، فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر شاید بتوان گفت پدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، به شدت از فعالیت های سپاه انتقاد کرد. وی تصریح کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در لیست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا باقی بماند.. امروز سپاه ستون فقرات جمهوری اسلامی ایران و دولتی در دولت است.سپاه یکی از نقش های اصلی را در اردوگاه محافظه کار رادیکال سیاستمداران ایرانی ایفا می کند. در سال ۲۰۲۰ ده ها افسر سپاه به عنوان نماینده مجلس جدید انتخاب شدند. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کنونی جمهوری اسلامی ایران، افسران فعال سپاه را در سمت های استانداری استان ها منصوب کرد. وی در سه استان (آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر) عملاً فرمانداری مدنی را با استانداری نظامی جایگزین کرد.انتصاب افسران سابق سپاه به مقام پیش از این نیز اتفاق افتاده است، اما انتصاب افسران فعال به مقام عالی غیرنظامی نادر بوده است. رئیسی همچنین چند تن از افسران سابق سپاه را به عنوان وزیر در کابینه خود و سایر سمت های مهم دولت منصوب کرده است.فعالیت های سپاه محدود به خاک ایران نیست. در ژانویه ۲۰۱۶، سرلشکر محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹) اعلام کرد که تهران در حال آماده سازی ۲۰۰ هزار نفر رزمنده برای انجام "جهاد" در منطقه است. او آنها را "نسل انقلابی مسلح" نامید.امروز نیروهای اصلی سپاه به سوریه، عراق، یمن اعزام شده اند. در سال ۲۰۱۵، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده قدس، در حال ایجاد نمونه‌های مشابهی از سپاه در عراق و حزب‌الله در سوریه است.

منابع مالی سپاه چیست؟ بنیاد مستضعفان و سایر بنیادهای اسلامی، کمک های افراد، فعالیت های تجاری شرکت های تحت کنترل پاسداران، قمار در بورس و غیره. و همه اینها با نبود علنیت و شفافیت.آخرین گزارش ماه آوریل موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) حاکی از آن است که ایران هزینه های نظامی خود را به ۲۴.۶ میلیارد دلار افزایش داده است و برای اولین بار در دو دهه گذشته در بین ۱۵ کشور برتر از نظر بودجه نظامی قرار گرفته است. در عین حال، بودجه سپاه نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۱۴ درصدی داشته و اکنون ۳۴ درصد از کل هزینه های نظامی ایران یعنی حدود ۸ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار را تشکیل می دهد.رئیس‌ جمهور رئیسی در ازای نفت خامی که تهران نمی‌ تواند به دلیل تحریم‌ ها بفروشد، پروژه‌ هایی به سپاه می‌دهد. سپاه واسطه پیدا می کند و تحریم ها را دور می زند. و این کار باعث فسادی می شود که کل ساختار سپاه را فرا گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها