رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591295

واکنش بورس به مصوبات ستاد اقتصادی دولت/ رشد 87 درصدی ارزش صف‌های خرید بازار سرمایه

ساعت24-ارزش صف‌های خرید بازار سرمایه امروز با رشد 87 درصدی همراه شد و نمادهای ریالی بازار سرمایه، بورس را با چالش مواجه کرد.

html>

به گزارش فارس، بازار سرمایه بازهم گرفتار هیجانات شده و هر تغییر در سایر بازارها، بورس را نیز وارد فاز جدیدی می‌کند. امروز نرخ دلار در بازار آزاد کاهشی بود و همین مساله سبب احتیاط سهامداران خرد در بازار سهام شد. معامله گران در شرایطی آخرین روز معاملاتی هفته را به پایان رساندند شاخص کل بورس اندکی کاهش یافت و میزان پول حقیقی خارج شده از بازار سهام نیز افت داشت.

امروز بازهم نمادهای ریالی بازار سرمایه، بورس را با چالش مواجه کرده و حقوقی‌ها نیز امروز سهم بیشتری معامله کردند.

رئیس جمهور روز گذشته در جلسه‌ ستاد اقتصادی، از وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه بازار سرمایه خواست، به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی پذیر و باثبات باشد. همچنین در این جلسه بر اجرای مصوبات پیشین ستاد اقتصادی دولت درخصوص بازار سرمایه تأکید شد.

به نظر می رسد بورس نسبت به جلسه دیروز واکنش منفی داشته و امروز به همین دلیل بورس تغییر روند داده است. در این جلسه راهکارهای جدیدی در مورد بهبود روند و ثبات‌بخشی به بورس به تصویب رسید.

60 درصد بازار سرمایه ایران کامودیتی محور هستند

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار سرمایه این روزها گرفتار بی اعتمادی سهامداران حقیقی به بورس است. در کنار عامل بی اعتمادی که سرمایه گذاران نسبت به نگاه دولت به بازار سرمایه دارند، قیمت‌های جهانی نیز به واسطه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و سایر بانک‌ه ای مرکزی دنیا کاهش قابل ملاحظه‌ای داشتند.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته فلزات اساسی با اصلاح قیمتی مواجه شدند. همان طور که می‌دانید ۶۰ درصد بازار سرمایه کشور شرکت ‌های کامودیتی محور هستند. این موضوع نیز به چشم انداز رکود اقتصادی در دنیا بر وضعیت امروز بازار بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: موضوع دیگر ریسک‌های سیاسی پیرامون بازار سرمایه است. تا زمانی که این ریسک‌ها به حداقل نرسد، نمی توان امیدوار به رشد بازار و ایجاد روند متعادل در بازار سهام باشیم.

افت شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با ریزش 3 هزار و 478 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 448 هزار و 463 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 24 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت هزار و 342 واحدی در سطح 389 هزار و 602 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 34 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، تغییری نکرد و در سطح 19 هزار و 150 واحد باقی ماند.

کاهش ارزش کل معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و 676 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 10 هزار و 748 میلیارد تومان بود که 68 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و 994 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 12 درصد بوده است.

افت خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای دومین روز حقیقی بازار منفی شد و 201 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز سه شنبه کاهش 16 درصدی داشت.

گروه های محصولات شیمیایی و خودرو و ساخت قطعات، بیشترین خروج پول و گروه های بیمه و صندوق های بازنشستگی و سایر محصولات کانی غیرفلزی شاهد بیشترین ورود پول حقیقی بودند.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت و نمادهای فزر (پویا زرکان آق دره)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شفن (پتروشیمی فناوران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

رشد 87 درصدی ارزش صف‌های خرید بازار سرمایه

در جریان معاملات روز چهارشنبه، 229 سهم با رشد قیمت و 383 نماد با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 13 درصد افزایش یافت و به 136 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 87 درصد رشد کرد و در رقم 137 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری هلدینگ توسعه ملی)، بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و وپترو (شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی)، غاذر (کشت ‌و صنعت‌ پیاذر)، کمنگنز (معادن ‌منگنز ایران‌) تعلق داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها