رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 591893

استرس براساس نظر مشاور روانشناس موجب چه بیماری هایی در بدن می شود؟

ساعت24- از نظر مشاوره روانشناسی استرس و اضطراب می تواند موجب بیماری هایی در بدن شود که دردسرهایی را برای انسان ایجاد می کند، از این رو بهتر است با یک سری تکنیک روانشناسی که مشاور روانشناس ارائه می دهد برای جلوگیری از آسیب به بدن از ایجاد و ماندگاری استرس جلوگیری کرد.

html>

مرکز مشاوره

تردیدی وجود ندارد که استرس مزمن اثرات مضری بر بدن دارد و به طرق مختلف عمل می کند. برای شروع باید دانست که اثرات گاه و بی گاه استرس رفتار سالم را تضعیف می کند. اگر تا به حال با یک مشت آب نبات و سیگار از یک روز سخت عبور کرده باشید، از نزدیک متوجه موضوع شده اید. اما بیش از چنین تأثیراتی بر رفتار، استرس مستقیماً بر بدن تأثیر می گذارد. شواهد فراوان نشان می دهد که استرس مزمن سلامت جسمی را از بین می برد، فشار خون را آنقدر بالا می برد که موجب سرگیجه می شود و به قلب آسیب می رساند. استرس در دیابت، آسم و اختلالات گوارشی نیز نقش دارد. سطوح بالای استرس حتی ممکن است روند پیری را تسریع کند. در مقابل، افرادی که استرس کمتری از خود نشان می دهند، از سلامت بهتری برخوردارند.

استرس ممکن است موجب مشکلات سلامتی شود یا آن را تشدید کند. از جمله:

واکنش های پوستی آلرژیک، فشار خون بالا، اضطراب، آرتروز، یبوست، سرفه کردن، افسردگی، دیابت، سرگیجه، بیماری لثه، سردرد، مشکلات قلبی مانند، حمله قلبی و تپش قلب (تپش قلب)، سوزش سر معده، فشار خون بالا، براساس اطلاعات مشاور ازدواج بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی یا تبخال نیز در افرادی که استرس دارند به شدت دیده می شود و اما سایر علائم استرس این موارد هستند؛ بی خوابی و خستگی ناشی از آن، سندرم روده تحریک‌پذیر، علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی، حالت تهوع و استفراغ، عصبی بودن، درد از هر نوع، از جمله کمردرد، سردرد، درد شکم، درد عضلانی، درد مفاصل، درد پس از عمل و درد مزمن ناشی از بسیاری از شرایط، بیماری پارکینسون، تورم بعد از عمل، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، بهبود آهسته زخم ها. از آنجایی که استرس، بیماری های فوق را بدتر می کند، پاسخ آرام سازی (وضعیت استراحت عمیق) و سایر روش های مدیریت استرس می تواند شفابخش باشد.

*بیماری قلب و عروقی

بیماری های قلبی عروقی طیفی از بیماری ها را در بر می گیرد که بر قلب یا عروق خونی تأثیر می گذارد. استرس مزمن به سه مورد از شایع ترین بیماری ها کمک می کند: انباشته شدن رسوبات چربی در دیواره سرخرگ ها، حملات قلبی و فشار خون بالا. بسیاری از عوامل روانی از جمله افسردگی، اضطراب، عصبانیت و خصومت و تنهایی به استرس کمک می کنند. عوامل اجتماعی مانند چالش های مربوط به کار، خانواده و امور مالی نیز همینطور است. هر یک از این عوامل به تنهایی، احتمال ابتلا به ناراحتی قلبی را افزایش می دهد. در صورت ترکیب، قدرت آنها به طور تصاعدی افزایش می یابد.

استرس براساس نظر مشاور روانشناس موجب چه بیماری هایی در بدن می شود؟

*فشار خون بالا

به نظر می رسد مدیریت استرس به ویژه برای کاهش فشار خون بالا موثر باشد. فشار خون در طول روز در نوسان است، وقتی ورزش می‌کنید یا ناراحت می‌شوید بالا می‌آید و زمانی که آرام استراحت می‌کنید یا می‌خوابید پایین می‌آید. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده و نظر خانم دکتر نسرین باقری، ترشح هورمون های استرس باعث می شود ضربان قلب شما سریعتر شود و فشار خون شما افزایش یابد. اغلب، این افزایش موقتی است و پس از رفع تهدید، ضربان قلب شما کند می شود و فشار خون شما کاهش می یابد. اما اگر پاسخ استرس به طور مکرر تحریک شود، متاسفانه مشکل آفرین خواهد شد. فشار خون بالا قلب را مجبور می کند تا خون را با شدت بیشتری پمپاژ کند که در نهایت باعث ضخیم شدن ماهیچه قلب می شود. اما در قلب، یک عضله بزرگتر لزوما به یک قدرت برتر و اضافی تبدیل نمی شود. اغلب خونرسانی به عضله قلب به همان میزان افزایش نمی یابد و با گذشت زمان، قلب ضعیف می شود و تبدیل به وضعیتی می شود که با عنوان نارسایی قلبی شناخته می شود. هرچه فشار خون شما بالاتر باشد، خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و حتی بیماری کلیوی بیشتر است.

*اختلالات دستگاه گوارش

دستگاه گوارش به احساسات بسیار حساس است و خشم، اضطراب، غم و شادی همگی می توانند علائمی را در روده ایجاد کنند. وقتی ارتباط نزدیک و شباهت‌های بین اعصاب مغز و روده را در نظر بگیرید، تعجب‌آور نیست. روده توسط سیستم عصبی روده کنترل می شود، یک سیستم پیچیده از حدود 100 میلیون عصب که بر هر جنبه ای از هضم نظارت دارد و به شدت تحت تأثیر سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است. بیش از یک دهه پیش، طبق نظر مشاور روانشناس آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت؛ یک مقاله تاثیرگذار گزارش داد که ترکیبی از عوامل روانی و فیزیکی می تواند باعث درد گوارشی و سایر علائم روده شود. این گزارش همچنین اشاره کرد که افرادی که بخاطر اختلالات روده ای تحت درمان قرار گرفته اند، اغلب زندگی پراسترسی را تجربه کرده اند. آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که دستگاه گوارش به برانگیختگی عاطفی و استرس ذهنی پاسخ می‌دهد. استرس ممکن است در ایجاد زخم نیز نقش داشته باشد و همچنین می تواند باعث انقباضات غیر طبیعی در روده کوچک و روده بزرگ شود و به سرعت بر حرکت غذا در دستگاه گوارش تأثیر بگذارد و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تشدید کند.

دیابت

تخمین زده می شود که نزدیک به 26 میلیون آمریکایی ها به دیابت مبتلا باشند. برخی از آن اطلاع دارند و برخی نسبت به آن بی اطلاع هستند؛ اکثریت قریب به اتفاق 90٪ تا 95٪ مبتلا به دیابت نوع 2 هستند که اغلب به دلیل چاقی، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی ایجاد می شود. 79 میلیون آمریکایی دیگر در نزدیکی این لبه با سطوح گلوکز (قند) خون بالاتر از حد طبیعی قرار دارند، وضعیتی به نام پیش دیابت. استرس مزمن، همانطور که گفته شد رفتار های ناسالم را افزایش می دهد و اینگونه دیابت افزایش می یابد. بهترین شواهد تا کنون برای تأثیرات یوگا بر دیابت نوع 2 است. یک بررسی در سال 2016 در مجله تحقیقات دیابت که یافته‌های 25 کارآزمایی مختلف را جمع‌آوری کرد، نشان می‌دهد که یوگا ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند، از جمله کاهش چربی که منجر به کاهش وزن می شود.

سرطان

سرطان یک بیماری واحد نیست، بلکه بیماری های زیادی است. وجه مشترک آنها گسترش کنترل نشده سلول های غیر طبیعی است. در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استرس به خودی خود باعث سرطان می شود. اما اینکه آیا استرس طولانی مدت ممکن است محیط تومور را تغییر دهد و با دستکاری در دفاع ایمنی نقشی اساسی ایفا کند، سوالی است که باید دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

استرس براساس نظر مشاور روانشناس موجب چه بیماری هایی در بدن می شود؟

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز فرد پر استرسی هستید و زندگی پرتنشی دارید؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از مراکز مشاوره خوب کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها