رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 593764

تقدیر روزنامه جمهوری اسلامی از وزارت ارشاد برای بازگرداندن پیکر هوشنگ ابتهاج و تلاش برای اقدام مشابه در مورد عباس معروفی

ساعت24-جمهوری اسلامی نوشت:اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشویق اعضاء خانواده مرحوم هوشنگ ابتهاج جهت انتقال پیکر او به ایران و دفن شدن در مکان مورد علاقه‌اش در رشت، در عین حال که شایسته و درخور تقدیر است، اگر به یک حرکت راهبردی تبدیل شود شایسته‌تر خواهد بود. امروز، کشور ما به نهادینه شدن این حرکت بشدت نیازمند است.

html>

شاید دولت‌ها و مجموعه کارگزاران را نتوان در زمینه دفع نیروهای فکری و فرهنگی و سایر نخبگان مقصر اصلی دانست ولی با توجه به اینکه آنها در برابر شیطنت‌های جریان‌های پردافعه که در داخل کشور بشدت فعال بوده‌اند و هم‌اکنون نیز هستند، منفعلانه عمل کرده‌اند و می‌کنند، قطعاً می‌توان عنوان «قصور» را برای آنها در نظر گرفت. در اثر آن شیطنت‌ها و این قصور، بسیاری از نخبگان کشور را از دست دادیم و عجیب اینست که در بسیاری از موارد به این خسران جبران ‌ناپذیر افتخار هم کردیم!
بهیچوجه معتقد نیستیم تمام افرادی که از ایران رفته‌اند، افراد شایسته و وطن‌دوست و مفیدی بودند. در میان به خارج‌ رفتگان، قطعاً افراد خائن، مجرم، وطن ‌فروش و سوداگرانی که منافع شخصی خود را بر منافع و مصالح کشور ترجیح می‌دهند نیز وجود دارند. تکلیف این افراد از نظر قانونی و اخلاقی و عرفی روشن است و کسی نمی‌تواند و نباید از آنها دفاع کند ولی در میان کسانی که به خارج رفته و مقیم شده‌اند افراد زیادی وجود دارند که مرتکب هیچ خیانت و جرمی نشده‌اند و به کشور نیز علاقمند هستند ولی صرفاً به خاطر اینکه دارای افکاری غیر از آنچه بعضی جریانات پردافعه دارند و حاضر نشدند تسلیم آن جریان‌ها شوند، تحت فشار آنها قرار گرفتند و کشور را ترک کردند. متأسفانه مسئولان نیز در برابر این توطئه‌ نایستادند و در اثر آن شیطنت و این قصور، کشور ما نیروهای نخبه‌ای را در رشته‌های مختلف از دست داد.
حتی در مورد همین نیروها هم منظورمان این نیست که کارگزاران نظام چرا سیاست تسلیم شدن در برابر افکار آنها را در پیش نگرفتند، بلکه سخن اصلی اینست که اگر آنها در رفتار مسئولین نظام و دولت‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تخصص خودشان، عدالت و جاذبه می‌دیدند جذب می‌شدند و از این طریق به جای ریزش بر رویش‌ها افزوده می‌شد. اینکه دین اسلام، «دین سمحه و سهله» نامیده شده به همین معناست که جاذبه‌ای در حد اعلای ممکن و دافعه‌ای در حد ضرورت داشته باشد.
سیاستی که اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد شاعر نامدار هوشنگ ابتهاج به مرحله عمل رساند و براساس شنیده‌ها درباره سیدعباس معروفی نویسنده صاحب‌نام کشورمان که هفته گذشته در آلمان دار فانی را وداع گفت قرار است اعمال شود، می‌تواند شروعی باشد برای اجرائی نمودن سیاست جذب. این، سیاستی است که در مقیاس کلان توسط رئیس‌ جمهور رئیسی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز وعده داده شد و این انتظار وجود دارد که با عزمی راسخ، عملیاتی شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها