رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 603830

آیا دولت حق دارد هرکاری انجام دهد؟

ساعت 24 - به گزارش روزنامه دولت در جلسه‌ای که اخیرا با حضور رییس‌جمهوری برگزار شده بود، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد قیمت ۱۰ قلم کالای اساسی خوراکی را تا پایان ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ تثبیت کند. در این جلسه که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادهایی برای تثبیت ۱۰ قلم کالای اساسی خوراکی شامل برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، پنیر، ماست، شیر، شکر و ماکارونی ارائه کرده بود، مصوب شد. این وزارتخانه باید برنامه‌هایی را برای تثبیت قیمت این ۱۰ قلم کالا تا پایان ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ اجرایی کند.

سید
dir="RTL" style="text-align:right">پرسش‌های پرشمار و معناداری درباره این تصمیم اتخاذشده وجود دارد که دولت و شخص رییس دولت باید بتوانند و لابد باید جواب دهند؟

یکم- این جلسه که رییس‌جمهوری در آن حاضر بوده است با حضور چه کسانی و کدام مدیران و کدام نهادها بوده است؟

دوم- این فکر کدام مدیر دولتی یا حکومتی بوده و هست که ناگهان تصمیم مهمی را بر فعالان صنعت غذا تحمیل خواهد کرد؟ آیا به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی این پیشنهاد را داده یا از ذهن مدیران سیاسی بیرون آمده است؟ در این تصمیم‌گیری از کارخانه‌داران، مدیران کارخانه و صاحبان بنگاه‌های مشمول دعوت شده بود؟ اگر دعوت شده بودند چه گفتند و اگر دعوت نشده‌اند چرا؟ مگر مطابق قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار نباید هر تصمیمی با حضور مدیران تشکل‌ها اتخاذ شود؟

سوم- قرار است مطابق این دستور قیمت در کدام نقطه قیمتی متوقف شود؟ مثلا قیمت برنج در کدام نقطه باید بایستد؟ قیمت شکر چقدر خواهد بود؟ آیا قرار است قیمت نهاده‌های تولید هم متوقف شوند؟ آیا دولت قیمت کالاهای خود را نیز تثبیت می‌کند؟

چهارم- آیا دولت به مثابه یک نهاد این حق را دارد که هر زمان بخواهد هر تصمیمی را برای هر دوره و برای هر کاری به ویژه کسب‌وکار شهروندان بگیرد؟ این حق از کجا به دولت داده شده است؟ شاید بگویید این حق از قانون اساسی و مطابق آرای مردم به دولت داده شده است! واقعیت این است که این دولت به لحاظ شمار آرایی که به دست آورده نیز نمی‌تواند چنین تصمیمی بگیرد.

روزنامه جهان صنعت :

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها