رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630922

سه رخداد مهم سیاسی و سکوت مدیریت افکارعمومی

ساعت 24 – سایت نورنیوز که گفته می‌شود به یکی از بالاترین نهادهای امنیت ملی گرایش دارد در تحلیلخود از سستی فعالیت‌های اقناع کننده درباره موضوعهای مهم نوشت و یاد آورشد انتظار این بود رادیو- تلویزیون درباره دلایل حضورکمشمارشهروندان درانتخابات مجلس ونیز سه رخداد مهم ثل ماجرای درمانگاه قم، موضوع زمین خواری امام جمعه موقت تهران ونیز سخنان علم الهدی درتقسیم مردم به مومن و غیر مومن روشنگری کند اما نکرده است.

دراین نوشته می‌خوانیم انتظار این بود که با فروکش کردن تب اجرایی انتخابات 11 اسفند و فرونشستن غبارهای سیاسی و جناحی، ابعاد مختلف انتخابات متفاوت اخیر و نتایج آن به دستور کار نهادهای تبیینی و رسانه‌ای کشور تبدیل شود اما با گذشت بیش از 3 هفته هنوز نشانه‌هایی از شکل گیری چنین حلقه‌های تحلیلی دیده نمی‌شود. . بی تردید هرگونه کاهلی و کم کاری یا مماشات و ملاحظه کاری در تحلیل دقیق و غیرتبلیغاتی روند و نتایج انتخابات اخیر، فرصت نوسازی سازو کارها را ضایع می‌کند و به همین اندازه، اعتماد عمومی به کارآمدی نظام سیاسی را مخدوش می‌نماید. درست در شرایطی که ذهن جمعی ایرانیان، به شدت نیازمند عرضه تحلیل‌های روشنگر از انتخابات 11 اسفند بود، دست کم 3 واقعه که هریک بی ارتباط به یکدیگر شکل گرفتند در فضای عمومی کشور پس از انتخابات رخ داد که بازتاب قابل توجهی در داخل داشت و چون همیشه به سوژه‌ای جذاب برای رسانه‌های معاند نیز مبدل شد. این 3 واقعه عبارت بودند از ماجرای درمانگاه قم، موضوع تملک باغی در جوار حوزه علمیه امام خمینی ازگل به نام حجت الاسلام کاظم صدیقی و فرزندانش، و ماجرای تقسیم مردم به اکثریت متمرد/ عاصی و اکثریت مومن/ متدین از سوی حجت الاسلام احمد علم الهدی. ابعاد قضایی یا سیاسی و تحلیلی هیچ یک از این 3 ماجرا البته هنوز به طور کامل و همه جانبه روشن و تعیین تکلیف نشده است و لذا نمی توان با قاطعیت درباره ماهیت آن‌ها قضاوت کرد. اما نکته مهم این است که حتی نشانه‌های مختصری هم وجود ندارد که ثابت کند این 3 ماجرا در نهادهای مسئول، در دست رسیدگی و ارزیابی واطلاع رسانی علنی است.نهاد قضا که یکی از اصلی ترین تکالیفش احیاء حقوق عامه است می‌توانست به عنوان مدعی العموم در این رخدادها نقش آفرینی کند و پرونده‌هایی برای آن‌ها تشکیل دهد. صداو سیما که معمولا در برنامه‌های خبری-تحلیلی روزانه خود، موضوعاتی از این دست را به سوژه‌ای برای نشست‌های رسانه‌ای تبدیل می‌کند در این ماجراهای سه گانه تقریبا سکوت پیشه کرد تا در معرکه دائمی "روایت اول" بازهم میدان داری به رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور و نیز صفحات فضای مجازی برسد. سکوت دستگاه قضا و نیز انفعال و تاخر آنتن رسمی نظام، اما باعث نشد که ذهن جمعی ایرانیان، از این رخدادهای متوالی، انگاره‌ای سیاسی نسازد. این انگاره، "نارسایی سازوکارهای مرتبط با اصلاح رویه‌های ناپسند" است. گفتن ندارد که شکل گیری چنین انگاره‌ای در ذهن مردم، به معنای درست و صادق بودن آن انگاره نیست اما درست یا غلط، ادراک و انگاره نوپدیدی در ذهن مردم شکل گرفته است که منشا قضاوت و داوری ایشان است.

نطفه اولیه چنین انگاره نگران کننده‌ای به رفتارهای افراد و نهادهای مسئول درامور سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی کشور مرتبط است اما رخدادهایی مثل درمانگاه قم، باغ ازگل، و نطق خطیب خراسانی، مثل یک ژن جهش یافته، انگاره‌هایی از این دست را به سرعت رشد داده و با یک زایمان زودرس به واقعیت ذهنی تبدیل می‌کند. اکنون و در شرایطی که نظام حکمرانی، هنوز از تحلیل و تبیین انتخابات ۱۱ اسفند ماه اخیر فارغ نشده باید تکلیف 3 رخداد جدید را نیز روشن کند. این در شرایطی است که انبوهی از ماجراهای ریز و درشت، و دور و نزدیک هم در ذهن مردم جولان می‌دهند و چشم انتظار روشنگری و تبیین اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها