رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631649

کاخ سفید: یک طرح آتش‌بس تحویل حماس شده است

ساعت 24 - «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی اعلام کرد ویلیام (بیل) برنز، رئیس سیا روز یکشنبه برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در قاهره بوده و بازگشته است.

به گزارش ایرنا، «جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: رئیس سیا برای انجام "یک دور جدی مذاکرات" در قاهره بود.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد که در پایان مذاکرات روز گذشته در قاهره، طرحی به حماس ارائه شده که پاسخ به آن نیازمند چند روز زمان خواهد بود.

کربی تصریح کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علاوه بر درخواست از نخست وزیر اسرائیل در تماس هفته گذشته خود، برای تقویت مذاکرات و رسیدن به توافق آتش بس، نامه‌هایی به امیر قطر و رئیس جمهور مصر ارسال کرد تا از آن‌ها بخواهد که «حماس را برای اجرای توافق تحت فشار قرار دهند. »

این سخنگوی کاخ سفید همچنین درباره پاسخ ایران به حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه و شهادت ۲ مستشار نظامی ایران و ۵ افسر همراه آنان گفت که «ایالات متحده همچنان آن را یک تهدید فعال می‌داند. »

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن هیچ نقشی در عملیات علیه کنسولگری ایران در دمشق سوریه نداشته است.

تارنمای آمریکایی آکسیوس گزارش داد که بر اساس طرح فعلی که در حال مذاکره است، احتمال دارد که آتش بسی ۶ هفته‌ای برقرار شده و ۴۰ نفر از اسرای اسرائیلی شامل زنان و مردان بالای ۵۰ سال، سربازان زن و مردانی که در شرایط پزشکی وخیمی هستند، آزاد شوند.

همچنین انتظار می‌رود که در ازای آزادی این افراد، حدود ۷۰۰ زندانی فلسطینی که نزدیک به صد نفر آن‌ها حبس طولانی‌مدت گرفته‌اند، آزاد شوند.

سفر برنز به مصر پس از آن انجام می‌شود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درخواست کرد نتانیاهو «به مذاکره‌کنندگان اختیارات بیشتری بدهد تا به توافقی برای بازگشت بدون تاخیر» اسرا دست یابند.

یک مقام آمریکایی گفت که بایدن معتقد است آتش‌بس باید بخشی از توافقنامه آزادی اسرا باشد. از این رو، بایدن در تماس با نتانیاهو این پیام را مخابره کرد که نخست وزیر اسرائیل اقدامات کافی برای توافق در مورد اسرا انجام نمی‌دهد و وی باید انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها