رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631694

در صورت طلاق از طرف مرد مهریه تقسیط می شود؟

اگر مرد تصمیم به جدایی از همسرش بگیرد، طبق ماده 29 قانون حمایت خانواده، باید ضمن حکم طلاق، تکلیف حقوق مالی زوجه که شامل مهریه می‌شود را نیز مشخص کند.

مهریه و نفقه مبلغی هستند که مرد باید آن را به همسر خود بپردازد. حال گاهی اوقات مبلغ مهریه بالا است و مرد توانایی پرداخت یکجا آن را ندارد. در چنین شرایطی بحث تقسیط مهریه مطرح می‌شود. اما آیا در صورت طلاق از طرف مرد، مهریه تقسیط می‌شود؟

طلاق از طرف زوج بدون رضایت زوجه

در ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق با مرد است و زوج می‌تواند هر زمان که بخواهد نسبت به طلاق از همسرش اقدام کند. این طلاق که یکی از حالت‌های طلاق یک طرفه به شمار می آید، مورد پذیرش قاضی دادگاه است؛ اما نکته مهمی که در رابطه با آن وجود دارد، این است که مرد باید قبل از جاری شدن صیغه طلاق، تمام حق و حقوق زن را به طور تمام و کمال بپردازد.

پرونده‌های یک طرفه طلاق که در آن‌ها یکی از زوج یا زوجه درخواست طلاق می‌دهند، معمولا پیچیده و طولانی هستند و رسیدگی به آن‌ها زمان لازم دارد. از همین رو پیشنهاد ما این است که در چنین موقعیت‌هایی رسیدگی به پرونده را به یک وکیل بسپارید. در سایت مستر وکیل وکلای حرفه‌ای در هر حوزه و تخصص به شما معرفی می شوند که می‌توانید با کمک آن‌ها به حق و حقوق خود یا خواسته‌ای که دارید برسید. برای مشاهده لیستی از بهترین وکلای ارومیه یا محل زندگیتان کلیک کنید.

آیا در صورت طلاق از طرف مرد مهریه قسط بندی می‌شود؟

در زمانی که دادخواست طلاق از طرف مرد به دادگاه ارائه می‌شود، مرد موظف است مهریه زوجه را بپردازد. حال اگر مهریه سنگین باشد و مرد توانایی پرداخت آن به صورت یکجا و کامل را نداشته باشد، می‌تواند با ارائه مدرک به دادگاه، عدم توانایی پرداخت مهریه را ثابت کند و درخواست تقسیط مهریه را بدهد. در چنین موقعیتی دو حالت پیش می آید که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم:

حالت اول؛ درخواست مطالبه مهریه توسط زن پیش از دادخواست طلاق

اگر زن پیش از آنکه مرد دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند، در دادگاه دیگر دادخواست مطالبه مهریه را ارائه داده باشد، مرد باید به همان شعبه که زن مطالبه مهریه را به آن ارائه داده است مراجعه کند و درخواست تقسیط مهریه را به ثبت برساند.

حالت دوم؛ درخواست طلاق از طرف مرد بدون درخواست مطالبه مهریه از طرف زن

اگر مرد در یک دادگاه درخواست طلاق بدهد و از طرف دیگر در آن زمان درخواستی در رابطه با مطالبه مهریه از سوی زن ثبت نشود، مرد می‌تواند درخواست اعسار مهریه را نیز به همان دادگاه ارائه دهد. در چنین موقعیتی قاضی خانواده اسناد و مدارک مرد که نشان دهنده عدم توانایی زوج برای پرداخت مهریه است را بررسی می‌کند و اگر این اسناد تایید شوند، رای صالح برای تقسیط مهریه را صادر خواهد کرد.

اگر زن راضی به طلاق نباشد، چه می‌شود؟

دادگاه برای تقسیط مهریه نیازی به رضایت زن ندارد و نظر زن را مدنظر تصمیم گیری قرار نمی دهد؛ بنابراین درصورتی که به دادگاه ثابت شود مرد برای ادامه زندگی مشترک و پرداخت مهریه به صورت کامل توانایی ندارد، درخواست طلاق از طرف مرد جزء حقوق قانونی او به شمار خواهد آمد. از همین رو دادگاه و قاضی با درخواست طلاق و تقسیط مهریه به شکل ماهیانه موافقت می‌کند.

در رابطه با اینکه هر ماه چه مقدار از مهریه پرداخت می‌شود، دادگاه تصمیم می‌گیرد و ملاک تصمیم گیری در رابطه با این موضوع درآمد و وضع مالی مرد است. دقت داشته باشید که در قانون مدنی، هیچ ملاکی برای تعیین تعداد اقساط مهریه وجود ندارد و تعداد آن طبق نظر دادگاه و قاضی تعیین می‌شود و برای تعداد اقساط به دفاعیات زن نیز توجه خواهد شد.

علاوه بر مهریه، سایر حق و حقوق زن نیز در جلسات دادگاه بررسی می‌شود و مرد موظف به پرداخت آن حق و حقوق و پرداخت مهریه به صورت ماهانه است. اگر مرد نسبت به پرداخت حق و حقوق زن کوتاهی کند، طلاق از طرف مرد غیر ممکن خواهد بود و چنین اجازه‌ای به زوج داده نمی‌شود.

توجه!

در بسیاری از مواقع، مرد برای آنکه تقاضای اعسار به دادگاه ارائه دهد، مدارک و شواهد کذبی به دادگاه و مسئول پرونده ارائه می‌دهد. در چنین موقعیتی، اگر زن بتواند با ارائه اسناد و مدارک ثابت کند که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد، اما سعی در گمراه کردن دادگاه دارد، درخواست اعسار از طرف مرد رد می‌شود و دادگاه جریمه‌ای را نیز برای مرد درنظر خواهد گرفت.

آیا پیش پرداخت مهریه برای تمام زوجین ثابت است؟

بعد از آنکه دادگاه بررسی‌های لازم در رابطه با درخواست اعسار را انجام داد، مبلغ پیش قسط و اقساط ماهیانه را مشخص می‌کند. در سال 1402 هیچ پیش قسط ثابت و مشخصی وجود ندارد و برای تمام زوجین این مبلغ ثابت نیست و به رای و نظر دادگاه بستگی دارد. با توجه به توضیحاتی که در اختیارتان قرار گرفت، به احتمال زیاد متوجه سختی و پیچیدگی‌های این سبک از پرونده‌ها شده اید؛ از همین رو پیشنهاد ما این است که حتما از مشاوره و خدمات یک وکیل متخصص در این حوزه کمک بگیرید. برای پیدا کردن وکلای حرفه‌ای و متخصص، مستر وکیل آماده خدمت رسانی به شما می‌باشد.

قانون جدید تقسیط مهریه در سال 1403

مهریه طبق ماده 1078 قانون مدنی، به هرچیزی که مالکیت و ارزش داشته باشد گفته می‌شود. بنابراین می‌توان مهریه را از پول نقد تا وسایل و ملک درنظر گرفت. همچنین مهریه باید به طور دقیق مشخص شود و زن آن را تایید کند. برای مثال اگر دو زمین در اختیار دارید و می‌خواهید مهریه زوجه را زمین درنظر بگیرید، باید به طور دقیق به زمینی که می‌خواهید آن را به عنوان مهریه تعیین کنید، اشاره داشته باشید.

در رابطه با قانون تقسیط مهریه، اینگونه بیان شده است که اگر مهریه یک زن 500 سکه باشد، با توجه به قانون تقسیط مهریه، پرداخت 110 عدد سکه شامل ضمانت اجرا است.

کلام آخر

حق طلاق با مرد یا زوج است، از همین رو می‌تواند هر زمان که خواست به دادگاه مراجعه کند و درخواست جدایی بدهد. اما تکلیف مهریه چه می‌شود؟ آیا امکان قسط بندی مهریه در صورتی که زوج درخواست طلاق بدهد وجود دارد؟ بله. چنین امکانی وجود دارد که در رابطه با شرایط و قوانین آن در این مقاله به طور کامل صحبت کردیم

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها