رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 383365

تربیت کودکان با واکنش های مثبت و منفی

ساعت 24-بیشتر والدین وقتی به واکنش رفتار خو دبا کودکان فکر می کنند معمولا به عکس العمل منفی می اندیشند مثلا منع کردن کودک از بازی ویدئویی . در حالی که پی آمد منفی وسیله ای برای تغییر رفتار کودک به حساب می آید ، پی آمد مثبت نیز عملکردی موثر در تربیت کودک است .

تربیت کودک
dir="RTL">بیشتر والدین وقتی به پیامدهای رفتار با کودکان فکر می کنند معمولا به نتایج منفی می اندیشند مثلا منع کردن کودک از بازی ویدئویی . در حالی که پی آمد منفی وسیله ای برای تغییر رفتار کودک به حساب می آید ، پی آمد مثبت نیز عملکردی موثر در تربیت کودک است .

وقتی عواقب مثبت و منفی هر دو در نظر گرفته می شود تغییر در رفتار کودک دیده می شود . از عکس العمل مثبت برای تشویق رفتارهای خوب واز واکنش منفی برای جلوگیری از رفتارهای بد استفاه کنید .

چگونه نتیجه رفتارها کارساز است

چگونگی رفتار افراد پی آمد مثبت یا منفی در پی دارد . مثلا اگر شما سر کار بروید دستمزد می گیرید . اگر کار خود را رها کنید اخراج می شوید و نتیجه منفی از رها کردن کار خود را خواهید داشت . به کودک درس زندگی بدهیدو به او بیاموزید انتخاب های او نتایج مثبت یا منفی را در پی خواهد داشت مثلا انجام کارهای روزانه یا گوش کردن و عملی کردن درخواست های شما نتایج مثبت در پی خواهد داشت .

از طرف دیگر بهتر است که کودک را از عواقب بی انضباطی آگاه کنید . اگر کودک قاعده ای را نقض کرد یا درگیری فیزیکی ایجاد کرد پیامد سریع برای کودک ،او را از تکرار عمل در آینده باز می دارد .

عواقب موثربرای کودک تعیین کنید

عواقب کار برای اینکه موثر واقع شود باید سازگاری با عمل داشته باشد مثلا اگر کودک 5 بار برادر خود را اذیت کرده و شما سه بارپیامد منفی عملکردش را به او نشان دادید به این ترتیب کودک یاد نمی گیرد . اگر کودک بداند هر رفتار پرخاشگرانه او همیشه پیامد منفی دارد او دیگر برادر خود را اذیت نخواهد کرد .

پی آمد عمل وقتی موثر است که بلافاصله اعمال شود . اگر به کودک بگویید نتیجه رفتار بدش را وقتی پدربه خانه امد خواهد دید یا دو هفته دیگر که قرار بود به مسافرت یاخانه دوست برود از آن امتیازها محروم خواهد شد ، به این ترتیب کودک درس نمی گیرد .

برنامه های تقویت کننده مثبت باید سریع انجام شود و هر چه کودک کوچکتر باشد باید نتیجه رفتار را سریع تر دریافت کند.

کودک 5 ساله اگر قرار باشد تا ماه آینده برای گرفتن پاداش عمل صبر کند نتیجه ای نخواهد داشت. اما گرفتن یک برچسب در پایان روز برای کودک لذت بخش خواهد بود اگر برچسب هاش 5 تا شد به پارک برود .

چگونه از نتایج مثبت استفاده کنید

اغلب رفتارهای خوب کودکان مورد توجه والدین قرار نمی گیرند با پی آمد مثبت رفتارهای خوب کودکان را تشویق کنید تا کودک همچنان رفتارهای خوب داشته باشد .

به کودک نگویید جایزه بسیار خوبی برای هربار کمک به تمیز کردن میز به او خواهید داد . راه های زیای برای تشویق کارهای خوب وجود دارد .چند مثال برای پی آمد مثبت :

توجه مثبت : صحبت کردن، بازی با کودک وتایید او به انجام کارهای خوب کمک می کند .

جایزه : گفتن جملاتی مانند ، امروز خیلی خوب کمک کردی یا من واقعا بازی آرام شما با اسباب بازیت را دوست دارم .

پاداش ملموس : پاداش هایی که شامل امتیازهایی است مانند تماشای تلویزیون یا رفتن به پارک و گرفتن چیزهای جدید .

برنامه اقتصادی :با دادن برچسب یا امتیاز و جمع آوری امتیازها کودک جایزه دریافت کند این روشی بسیار موثر برای تشویق رفتارهای خوب است .

چگونه از پی آمد منفی استفاده کنید

مطمئن شوید پی آمد منفی فرزندتان را از رفتارمورد نظر باز می دارد . مثلا منع از تماشای تلویزیون موثر نخواهد بود اگر نوجوان می تواند با لپ تاب برنامه مورد علاقه اش را به صورت آنلاین تماشا کند . اگر چه برای برخی از کودکان ازدست دادن تماشای تلویزیون مهم است برخی دیگر از دست دادن تماشای تلویزیون برایشان مهم نیست . بنابراین باید پی آمد رفتار مناسب با کودک شما باشد . برخی از پی آمدهای منفی :

نتایج منطقی : وقتی که پی آمد منطقی مستقیما به بی انضباطی مربوط می شود . مثلا اگر فرزند شما از دوچرخه درست استفاده نکرد دوچرخه را به او ندهید .

نادیده گرفتن : اگر فرزند شما به دنبال رفتارهایی مانند کج خلقی است توجه نکردن به او بهترین پی آمد منفی است .

دادن مسئولیت بیشتر: مقرر کردن مسئولیت اضافه روزانه موثر واقع می شود .

از پاداش ناگهانی به رفتارهای بد دوری کنید

گاهی والدین سهوا رفتارهای منفی را تقویت می کنند که متاسفانه سبب می شود مشکلات رفتاری بدتر شود .

توجه کردن به کودک حتی در زمانی که رفتاری منفی می بینیم قوی ترین تقویت کننده است . مثلا وقتی به کودک می گویید ناله و شکایتش را تمام کند شاید سبب تشویق و ادامه رفتار کودک شود .

بهتر است به رفتارهای خوب پاداش دهید و برخی رفتارهای بد کوچک را نادیده بگیرید . و وقتی فرزند شما قوانین را نادیده می گیرد با اوبه روش پی آمد منفی رفتار کنید .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها