رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 389321

در مورد سفر به باکو بیشتر بدانید

رپورتاژ / باکوی آذربایجان، همسایه آشنای ایرانی‌ها و خواهرخوانده تبریز است؛ پرجمعیت‌ترین شهر قفقاز که سفر به آن راحت و بی‌دردسر و پر از لذت‌های به یادماندنی است.

دیدنی های باکو

باکوی آذربایجان، همسایه آشنای ایرانی‌ها و خواهرخوانده تبریز است؛ پرجمعیت‌ترین شهر قفقاز که سفر به آن راحت و بی‌دردسر و پر از لذت‌های به یادماندنی است. از اولین دیدنی‌های باکو معماری جذاب شهر است: معجونی از آسمان‌خراش‌های مدرن آسیایی و خیابان‌های سنگفرش اروپایی، البته با چاشنی یادگارهای شوروی و دوران کمونیسم. شهر قدیم یا به قول آذری‌ها ایچری شهر، قلب تپنده دیدنی‌های باکو است. اینجا با کاخ شیروان شاه، برج دختر، معماری سنگی و رستوران‌ها و مغازه‌های سنتی‌اش مثل تکه‌ای از گذشته وسط باکوی مدرن است. این شهر تاریخی، محصور میان دیوارهای کنگره‌دار در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و هر سال هزاران توریست برای دیدنش به باکو سرازیر می‌شوند. آن طرف این دیوارها، چهره باکو مدرن و امروزی است؛ برج‌های ریز و درشت جای ساختمان‌های بتنی کمونیستی را می‌گیرند و معمارهای خوش‌فکر سازه‌های چشم‌نواز برای باکو طراحی می‌کنند. مردم باکو هم خوشحال، در میدان زیبای فانتین موزیک فولک آذری گوش می‌دهند یا در بلوار سرسبز باکو در امتداد دریای خزر قدم می‌زنند. یادتان باشد، خوشی‌های سفر به این شهر، نه فقط تماشای جاهای دیدنی باکو، بلکه گپ و گفت با آذری‌های مهربان و چشیدن طعم کباب و آش آذری است.

قلعه‌ی دختر (Maiden’s Tower)

در مرکز منطقه‌ی ایچری شهر، که با عنوان ارگ باکو نیز شناخته می‌شود، برجی استوانه‌ای به‌ارتفاع ۲۹ متر قرار دارد. این برج که برج دختر یا قلعه‌ی دختر نام دارد، بیش از یک هزاره قدمت دارد و قدمت آن به قرن‌های هفتم تا دوازدهم میلادی برمی‌گردد. امروزه این برج، نمادی از محله‌ی قدیمی شهر است. یکی از نکات عجیب درمورد این برج این است که دانشمندان و متخصصان از اهداف ساخت برج اطلاعات دقیقی ندارند و به اطمینان کامل نرسیده‌اند.

بیشتر کارشناسان معتقدند که این بنا زمانی معبد زرتشتی بوده است. افسانه‌های زیادی درباره‌ی این برج وجود دارد. داخل بنا موزه‌ای قرار دارد و پلکانی مارپیچ به سمت بالای برج می‌رود.

این بنا، ساختاری بسیار ساده دارد ولی چشم‌انداز شهر از بالای آن، یکی از منظره‌هایی است که نباید تماشای آن را ازدست بدهید. پارک‌ها و مکان‌های تاریخی زیادی اطراف این برج وجود دارد که باعث شده فضایی دوست‌داشتنی در اطراف آن شکل بگیرد. یکی از دلایل نام‌گذاری این برج وجود افسانه‌ای درباره‌ی آن است. طبق یکی از این افسانه‌ها، دختری مجبور می‌شود برخلاف میلش و به درخواست پدر با کسی ازدواج کند. پدر دختر، این برج را به‌عنوان هدیه‌ی ازدواج می‌سازد و زمانی که ساخت آن به پایان می‌رسد، دختر، خودش را از بالای برج به پایین می‌اندازد و به‌این‌ترتیب از یک ازدواج ناخواسته فرار می‌کند.در مورد تور باکو در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.

فارغ از هر دلیلی که باعث ساخت این بنا شده، امروزه این برج یکی از مشهورترین بناهای نمادین شهر باکو است و همیشه در صدر فهرست جاذبه‌های دیدنی باکو قرار دارد.

ساعت بازدید از این بنا، ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

ایچری شهر (Icheri Sheher) بافت قدیم شهر باکو

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر باکو که حتما گردشگران این شهر برای بازدید از آن وقت می‌گذارند، ایچری شهر یا بافت قدیم شهر باکو است. مثل سایر مناطق تاریخی دنیا، این منطقه‌ی تاریخی نیز موردتوجه ویژه‌ی گردشگران قرار دارد. این مرکز تاریخی را با نام ارگ باکو هم می‌شناسند. قلعه‌ی دختر، کاخ شروان‌شاهان و دروازه‌ی مراد در این بافت تاریخی قرار گرفته‌اند. از دیگر جاذبه‌های این محله‌ی تاریخی می‌توان حمام‌ها، مساجد و کاروان‌سراهای متعدد را نام برد.

در قرن پانزدهم میلادی، بعد از زلزله‌ی ویرانگری که در شهر شماخی، پایتخت سابق آذربایجان رخ داد، سلسله‌ی پادشاهی شروان‌شاهان، پایتخت خود را به باکو منتقل کرد. آنها، ایچری شهر را گسترش دادند و دیوارهای دفاعی به آن افزودند. بیشتر مردم شهر در محدوده‌ی دیوارهای این شهر زندگی می‌کردند تا اینکه در قرن نوزدهم، افزایش درآمدهای نفتی در باکو، باعث پیشرفت روزافزون این شهر شد.

در این منطقه‌ی تاریخی به‌غیر از کاخ‌های قدیمی، عمارت‌های مدرن هم ساخته شده است. هتل‌های شیک و چهار ستاره، خیابان‌های پرپیچ‌وخمی که انگار طی سالیان متمادی هیچ تغییری نکرده‌اند و ترکیب بافت مدرن و قدیمی باعث شده که گردشگران به این محله‌ی تاریخی توجه کنند.

کوچه‌های این محله با وجود بالکن‌های چوبی که روی پیاده‌روها سایه انداخته‌اند، بسیار زیبا هستند. رستوران‌ها در فضایی سنتی و در ساختمان‌های قدیمی، غذاهایی خوشمزه عرضه می‌کنند و مغازه‌های فروش سوغات در کنار خیابان‌های اصلی، انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی شهر را می‌فروشند. ممکن است در خیابان‌ها و کوچه‌های کوچک‌تر جهت را گم کنید، ولی نگران نباشید. به‌زودی راه‌تان را از این هزارتوی جذاب پیدا می‌کنید. آسمان‌خراش‌هایی که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از محله‌ی قدیمی شهر قرار دارند، می‌توانند راهنمای خوبی برایتان باشند که مسیرتان را به‌درستی انتخاب کنید.

برج‌های شعله

برج‌های شعله، مجموعه‌ای از سه برج است که در مرکز شهر باکو قرار دارند. این سه برج به‌شکل شعله‌ی آتش طراحی شده‌اند. هویت کشور آذربایجان با آتش گره خورده است. ارتفاع بلندترین برج به ۱۸۲ متر می‌رسد. بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا، برج شعله با نمایشی خیره‌کننده، روشن می‌شود. رنگ نورپردازی‌های برج بین نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز متغیر است. برای اینکه بتوانید منظره‌ی بهتر و زیباتری از این برج ببینید، باید به بلوار باکو بروید.

برج‌های شعله، نمادی از باکوی مدرن است. این برج‌ها در تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارند؛ بنابراین هر جایی از شهر که باشید می‌توانید منظره‌ی زیبایی از برج‌ها را ببینید. آتش، سمبل ملی آذربایجان است. به‌همین‌دلیل این برج‌ها به‌رنگ شعله‌های آتش و رنگ پرچم آذربایجان نورپردازی شده‌اند.

دروازه‌ی مراد

در نزدیکی دیوارهای شرقی ارگ باکو، دروازه‌ی مراد، یکی دیگر از بناهای دیدنی شهر قرار دارد که ممکن است به‌اندازه‌ی سایر آثار تاریخی باکو، جذاب به‌نظر نرسد، ولی نماینده‌ی دوره‌ی متفاوتی از تاریخ این منطقه است. این دروازه به‌نام سلطان مراد سوم نام‌گذاری شده است.

قطار کابلی باکو

قطار کابلی باکو برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در دوران شوروی افتتاح شد. این قطار کابلی، اولین و تنها قطار کابلی در آذربایجان است. این قطار کابلی، از خیابان Neftchilar تا جنوب غربی ایچری شهر ادامه دارد و طول آن به ۴۵۵ متر می‌رسد. از بالای این قطار کابلی، چشم‌اندازهای بسیار دیدنی از شهر باکو دیده می‌شود.

خیابان شهدا

بازدید از خیابان شهدا و بنای یادبود شعله‌ی ابدی، دو مورد از برترین جاذبه‌های دیدنی باکو است. علاوه بر اینکه ازنظر چشم‌انداز و زیبایی بصری اهمیت دارد، ازنظر تاریخی نیز یادآور حوادث و رویدادهای مهم تاریخ باکو است. سنگ قبرهایی که در اینجا می‌بینید برای گرامیداشت بیش از ۱۰۰ تظاهرکننده آذری ساخته شدند که ارتش شوروی آن‌ها را به تیر بست. این روز تلخ را در تاریخ آذربایجان به‌نام ژانویه‌ی سیاه نام‌گذاری کرده‌اند. این کوچه از زمان جنگ جهانی اول، قبل از اینکه به‌طرز تعجب‌آوری به شهربازی‌ای برای شوروی تبدیل شود، گورستان مسلمانان بود.

دیدنی های مالزی

موزه هنرهای اسلامی مالزی - Islamic Arts Museum

در سفر با تور مالزی از این موزه دیدن کنید.تاریخ جذاب اسلام در مالزی در موزه هنرهای اسلامی به نمایش گذارده شده است، که یکی از بهترین مجموعه‌های هنر اسلامی در جهان است. بنای موزه خود مملو از جزئیات زیبای معماری اسلامی است و گالری‌های موزه انواع فرش، اشیاء گوناگون، کاشی و سرامیک، جواهرات، اسلحه‌ها، نسخ خطی و قرآن‌ها، و پارچه‌ها را به نمایش گذارده‌اند. موزه همچنین بخش‌هایی برای معرفی معماری اسلامی و همچنین هنر چین و هند دارد. دیدنی‌های جذاب موزه شامل بازسازی یک اتاق دوره عثمانی، طلاکاری‌ها و جواهرات و ماکت مساجد معروف در سراسر گیتی است. مجموعه همچنین شامل یک رستوران با غذاهای خاورمیانه‌ای و یک فروشگاه بی‌نظیر از آثار هنری اسلامی با کیفیت بسیار عالی است.

موزه ملی مالزی - National Museum of Malaysia

موزه ملی مالزی در بنایی به سبک خانه‌های سراوق (یکی از دو ایالت مالزی) دهه 1960میلادی قرار دارد، این موزه مجموعه نمایشگاه‌هایی از تاریخ، اقتصاد، هنرها، صنایع و فرهنگ مالزی را به نمایش گذارده است. گالری‌ها به آرامی در حال نوسازی هستند اما به نظر می‌رسد که بیشتر ویترین‌ها به دست‌آوردهای امروزی اشراف و سیاست‌مداران مالایی اختصاص یافته‌اند. ازجالب‌ترین بخش‌های موزه، می‌توان به ویترین‌های فرهنگی در بنای اصلی اشاره کرد، گنج‌هایی از کشتی‌های غرق‌شده و خانه‌ای پادراز در حیاط که قبلاً به سلطان ترنگانو تعلق داشته است. دفتر انجمن گردشگری مالزی در یک پاویلیون چوبی در طبقه اول قرار دارد و تورهای رایگان موزه به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی در ساعت 10 روزهای سه‌شنبه و ساعت 11 روزهای پنج‌شنبه از بلیط فروشی به راه می‌افتند.

مسجد نگارا - Masjid Negara
مسجد بزرگ نِگارا، یا مسجد ملی مالزی، اصلی‌ترین نمازخانه مسلمانان کوالالامپور است. این مسجد در 1965 تأسیس شد و طرح بنای آن از مسجد بزرگ مکه الهام گرفته شده. این مسجد گنجایش 5000 نیایشگر را دارد و در میان 13 هکتار باغ واقع شده‌است. گنبد چتری شکل و آبی رنگ آن هجده گوشه دارد که نشانی از 13 ایالت مالزی و پنج رکن اصلی اسلام هستند. یک مناره 74 متری بر فراز مسجد قرار دارد و صدای اذان آن را می‌توان در تمامی چایناتاون نیز شنید. غیرمسلمانان نیز می‌توانند خارج از زمان‌های نمازگذاری از مسجد بازدید کنند. پوشش مناسب برای ورود به مسجد اجباری است. در نزدیکی این مسجد آرامگاه بزرگان مالزی به نام مقام پهلوان قرار دارد.

محله چینی ها - China Town
چاینا تاون یکی‌ از جذاب‌ترین مراکز خرید و از نقاط دیدنی‌ مالزی است. محله چینی ها یا همان خیابان پتالینگ یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین مکانهای خرید شهر کوالالامپور است . این بازار محل فروش اجناس بدلی و ارزان قیمت بوده و شما می توانید بدل خیلی از اجناس مارک دار و معروف در جهان را آنجا بیابید . انواع ساعت های مچی ، پوشاک ، لوازم تزئینی ، کیف ، کفش و...از عمده اجناس ارزه شده در این بازار است . چانه زنی شیوه همیشگی و رسم معمول محله چینی هاست ، فروشنده ها بابت اجناس خود هر قیمتی به شما پیشنهاد کردند و هر چقدر هم به نظر شما ارزان بود باز هم جای چانه زدن و ارزانتر خریدن هست ، خریداران این اجناس بیشتر خارجی ها و بخصوص جهانگردان هستند چون برای خریدن یادگاری و سوغاتی با نرخ های ارزان ایده آل است .


بوکیت بینتانگ - Bukit Bintang
اصلی ترین خیابان توریستی کوالالامپور که اکثر هتلها ، رستورانهای بین المللی و مراکز خرید را در آن می توان یافت. منطقه اطراف تقاطع خیابان های بوکیت بینتانگ و سلطان اسماعیل جایی است که گردشگران معمولا با هر نوع توان مالی، همانند بسیاری از مردم محلی، مدتی را جهت قدم زدن در آن صرف می کنند. تعداد زیاد مراکز خرید در این منطقه امکانات خرید فراوانی را ارائه می کنند و این در حالیست که پیاده رو اطراف مرکز خرید Lot10 در شرق تقاطع، مسیر بینتانگ یا Bintang Walk را به وجود آورده که جایگاه ردیفی از کافه های مجلل با فروشندگانی خوش برخوردمی باشد.



برج کی ال - KL Tower
برج کی ال یکی‌ از برجسته‌ترین بناهای کشور مالزی است. این برج مخابراتی که در بالای منطقه بوکیت ناناس قرار دارد به لحاظ ارتفاع، چهارمین برج مرتفع دنیا می‌باشد. در این برج میتوانید از ارتفاع ۴۲۱ متری شاهد منظره ای زیبا از شهر کوالالامپور باشید. برج مخابراتی کی ال همه روزه پذیرای بازدید کنندگانی است که می توانند با آسانسورهای پر سرعت به بالای برج رفته و با دوربین های نصب شده در بالای برج تمام شهر را تماشا کنند.

غار میمونها - Batu Caves

یکی‌ از مراکز توریستی مالزی باتو کیو یا غار میمونها است. این مکان از اماکن مقدس هندو هاست با پله های بسیار و منظره زیبا با یک مجسمه بزرگ از الهه ای هندو و چند معبد کوچک. این غار که در سال 1881 میلادی به وسیله یک جستجوگر آمریکایی کشف شد، در شمال شهرکوالالامپور و درحدود 11 کیلومتری مرکز آن واقع گردیده. این مکان در طول دوران استعمار به عنوان یک منطقه تفریحی و پس از آن مخفیگاهی برای کمونیست ها بود و امروزه به عنوان محل مهمی برای عبادت، پرستش و تجمع هندوها است.

بازار مرکزی - Central Market
پنجاه سال پیش این بازار میدان تره بار شهر کوالالامپور بوده و امروزه بصورت بنایی کلاسیک با سبکی خاص در آمده و محل فروش صنایع دستی و کارهای هنری است . شما می توانید با بازدید از این بازار ، علاوه بر آشنایی با قسمتی از فرهنگ و هنر مالزی تولیدات عرضه شده در این بازار را که جنبه یادبود و سوغاتی دارند با قیمتهای مناسب خریداری نمائید .

پارک آبی سان وی لاگون - Sunway Lagoon
مجموعه تفریحی سان وی لاگون که بیشتر به خاطر پارک آبی آن معروف می باشد یک مجموعه تفریحی و توریستی بزرگ می باشد که در سال 1993 افتتاح شده و در چند سال گذشته همواره رتبه اول درجذب گردشگر در مالزی را به خود اختصاص داده است و توصیه می کنیم حتما در سفر به مالزی یک روز کامل وقت خود را به این مجموعه اختصاص دهید. مجموعه توریستی سان وی لاگون از 3 بخش مجزا تشکیل شده و در مجاورت آن یک مرکز فروشگاهی بسیار بزرگ و مدرن قرار دارد که در بخش جدید این مجتمع اکثر برندهای معروف و معتبر عرضه می شوند


ارتفاعات گنتینگ - Genting Highlands
ارتفاعات و شهر بازی گنتینگ یکی از نقاط تفریحی و دیدنی مالزی در قسمت شمالی پایتخت این کشور کوالالامپور می‌باشد. مجموعه گنتینگ با پنج هتل متفاوت از یک مجموعه با بیش از ده هزار اتاق یکی از بزرگترین مجموعه هتل‌های جهان است. در این مجموعه پارک بازی در فضای باز و همچنین پارک بازی در فضای بسته وجود دارد. تعداد زیادی فروشگاه و رستوران متنوع در این مجموعه وجود دارد که روزانه میهمان هزاران گردشگراز نقاط مختلف دنیا و بویژه آسیای شرقی هستند.ب رای رسیدن به ارتفاعات گنتینگ می‌توان ازتله کابین مجموعه استفاده کرد که حدود ۳٫۳۸ کیلومتر طول دارد و بلندترین و سریع‌ترین تله کابین آسیای جنوب شرقی قلمداد شده است. سیرک بزرگ گنتینگ, نمایشگاه دنیای سنگ‌ها و نیز امکاناتی بسیار متنوع دیگر در این مجموعه به جذابیتهای آن می افزاید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها