رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 464834

مشاور اردوغان: آمریکا با ترکیه کاملا بر سر عملیات در سوریه تفاهم دارند

ساعت24-یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه واشنگتن و آنکارا کاملا در موضوع عملیات «چشمه صلح» تفاهم دارند، گفت نشانه آن عدم اعمال منطقه پرواز ممنوع در شمال شرقی سوریه است.

در حالی که مقامات مختلف آمریکایی سعی دارند خود را مخالف عملیات نظامی جدید ترکیه در مناطق شمال شرقی سوریه نشان دهند اما مشاور رئیس‌جمهور این کشور می‌گوید که واشنگتن و آنکارا کاملا در این باره تفاهم دارند.

«گلنور آیبت» مشاور ارشد رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» ضمن اشاره به مطلع بودن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از تمام جزئیات این عملیات، گفت: «ترامپ و اردوغان درباره ماهیت این عملیات کاملا به تفاهم رسیدند».

آیبت با بیان اینکه اردوغان و ترامپ برای گفت‌وگوی بیشتر درباره جزئیات این عملیات، سیزدهم نوامبر در واشنگتن دیدار خواهند کرد، توضیح داد آن دو قرار است درباره سرنوشت تروریست‌های داعشی بازداشت شده و وظیفه جامعه جهانی در قبال آنها صحبت کنند.

به نوشته خبرگزاری «تاس» وی همچنین افزود: «ترکیه و آمریکا توافق دارند که جنگجویان خارجی [داعش] را باید نهایتا به هر کشور اروپایی که از آن آمده‌اند، بازگرداند. این یک تفاهم آشکار اردوغان و ترامپ حول عملیات در سوریه است».

مشاور اردوغان یکی از دلایل تفاهم کامل آمریکا با ترکیه درباره عملیات چشمه صلح را عدم اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال شرقی سوریه توسط آمریکا و ممانعت نکردن از پرواز جنگنده‌های ترکیه‌ای برای حمله هوایی به پایگاه‌های شبه‌نظامیان کُرد در شرق فرات دانست.

آیبت با تکرار ادعاهای پیشین مقامات ترکیه مبنی بر اینکه این تروریست‌ها هدف این عملیات هستند نه کُردها، ادامه داد: «عملیات [ما] علیه کُردهای سوریه نیست. حملات، پایگاه‌های شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را هدف گرفتند. [آنها] مشغول حمله به ترکیه بودند».

اردوغان عصر چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی این کشور رد شمال شرق سوریه خبر داد و به دنبال آن جنگنده‌های این کشور برخی مواضع ی.پ.گ را که از سوی آنکارا تروریستی شناخته می‌شود، هدف قرار داد. (جزئیات بیشتر)

وزارت دفاع ترکیه امروز (پنجشنبه) ضمن اعلام موفقیت‌آمیز بودن حملات هوایی و زمینی شب گذشته علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال استان‌های الرقه و الحسکه در سوریه، گفت مناطق تعیین شده برای روز اول به تصرف نیروهای ترکیه درآمده است. (جزئیات بیشتر)

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

دولت سوریه از این تصمیم ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها