رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 169223

گزارش «گاردین» از واکنش کشورهای جهان به برگزیت

خرسندی تهران و مسکو از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا

ساعت ۲۴-حالا که بریتانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، رهبران کشورهای مختلف جهان شروع به اتخاذ رویکردهای تازه ای در قبال این کشور کرده اند، رویکردهایی که تنوع آنها از بیم و هراس شروع شده و به خوشحالی پنهان شده در مسکو و تهران ختم می شود.

پوتین
محمد مهدی حاتمی-دیروز یکی از مقام های نظامی در ایران پیش بینی کرد اسکاتلند و ایرلند به زودی از دست «حکمرانی ظالمانه پادشاهی یا همان به اصطلاح بریتانیای کبیر» خلاص خواهند شد. حمید ابوطالبی، یکی از دستیاران ارشد سیاسی رییس جمهور حسن روحانی، در توئیتر نوشت برگزیت «فرصتی تاریخی» برای ایران به وجود آورده است، اما به اینکه ایران چگونه می تواند از شرایط به وجود آمده منتفع شود اشاره ای نکرد.

به گزارش ساعت ۲۴، رییس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین هم به دنبال رد کردن شایعاتی بود مبنی بر این او در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، نقشی داشته است. او که در طی دیداری از ازبکستان با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت از نظر او برگزیت برای روسیه هم نتایج مثبت به دنبال دارد و هم نتایج منفی و افزود:«این شرایط در آینده نزدیک خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد.» او پاسخ را به نگرانی بریتانیا در مورد مهاجرت، امنیت و نارضایتی از بوروکراسی اتحادیه اروپا حواله داد. شهردار مسکو، سرگئی سوبیانین، دیدگاه دیگری دارد. او می گوید:«حالا که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده، دیگر کسی نخواهد بود که متعصبانه از تحریم های علیه روسیه حمایت کند.»

بوریس تیتوف، بازرس تجاری ریاست جمهوری روسیه، هم گفت:«خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این اتحادیه را از جهان آنگلوساکسون، یعنی از ایالات متحده آمریکا جدا خواهد کرد.» و این هم واکنش خشک مجری تلویزیون دولتی روسیه به افت ارزش پوند استرلینگ:«این شوخی نیست. پوند امروز مانند روبل است.»

در واشنگتن دی سی، باراک اوباما بیانیه ای منتشر کرد که در آن اعلام شده بود ایالات متحده آمریکا به تصمیم مردم بریتانیا احترام می گذارد و تضمین می دهد که در طی مذاکرات پیش رو، هم بریتانیا و هم اتحادیه اروپا هر دو همچنان «شرکای جدانشدنی» آمریکا باقی خواهند ماند.

اوباما که خود حامی پر شور باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود و این را در زمان حضورش در این کشور در ماه آوریل هم اعلام کرده بود، افزود:«رابطه ویژه ای که میان ایالات متحده آمریکا و بریتانیا وجود دارد، تداوم خواهد داشت.» کاخ سفید هم اعلام کرده بود باراک اوباما روز جمعه، پیش از آنکه کامرون استعفای خود از نخست وزیری بریتانیا را رسانه ای کند، با او گفت و گو خواهد کرد.

هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا هم گفت اولویت ایالات متحده آمریکا باید حصول اطمینان از این بابت باشد که هرج و مرج اقتصادی ناشی از برگزیت، این کشور را متأثر نکند. او این را هم افزود که ایالات متحده باید این را به وضوح تصریح کند که «آمریکا در رابطه ویژه خود با بریتانیا و همپیمانانش در آن سوی اقیانوس اطلس و در اروپا، ثابت قدم است.»

به گزارش ساعت ۲۴، پکن اما لحنی محتاطانه به خود گرفت. شی جین پینگ، رییس جمهور چین، در سفری که در ماه اکتبر به بریتانیا داشت تصریح کرده بود این کشور ترجیح می دهد بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی بماند تا وجود اروپایی متحد، روابط چین و این اتحادیه را تقویت کند. روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد چین «همزمان با تداوم روابط مناسبش با بریتانیا»، خواستار بازنگری در روابط دو جانبه خود با این کشور در پرتو تصمیمی است که برتانیایی ها اتخاذ کرده اند.

دولت ترکیه اما برگزیت را برای اروپا «بد» توصیف کرد. عمر چلیک، وزیر اتحادیه اروپای این کشور، گفت:«جدایی طلبی ارزش های اروپا را از بین می برد. ترکیه در زمینه یکی از بزرگترین بحران هایی که اروپا با آن رو به رو است، یعنی بحران مهاجران، با اتحادیه اروپا کار کرده بود. انچه اروپا به آن احتیاج دارد شروعی تازه، شامل بازنگری در ساز و کارهای موجود است. ما به تصمیم مردم بریتانیا احترام می گذاریم، اما این تصمیم برای اروپا بد است.»

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، اوایل هفته گذشته گفته بود ممکن است ترکیه امیدهایش برای پیوستن به اتحادیه اروپا را رها کند. با این همه او روز جمعه اعلام کرد که این کشور همچنان خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا است. اردوغان گفت:«اگر [رهبران اروپا] بخواهند از ارزش های اروپایی دفاع کنند، باید احساسات ضد ترکیه ای خودشان را رها کنند و همکاری نزدیک تری با ترکیه داشته باشند.»

امکان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در هفته های منتهی به برگزیت، نقش مهمی در این باب ایفا می کرد و طرفداران جدایی از اتحادیه اروپا می گفتند رأی به ماندن در این اتحادیه به معنی تقاضای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد بود.

به گزارش ساعت ۲۴، دبیر کل ناتو نیز مانند بسیاری دیگر از رهبران جهان، سعی کرد در واکنش به رویدادی که از مخالفین جدی آن بود، به شکلی مناسب سخن بگوید. جنز استولتنبرگ که شب پیش از برگزاری همه پرسی گفته بود عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به امنیت در مقابل تروریسم و دیگر تهدیدات یاری رسانده است، اعلام کرد بریتانیا «همچنان یک عضو متعهد و قدرتمند ناتو باقی خواهد ماند» و افزود ضعیف تر شدن اروپا ضرورت ثبات ناتو را افزایش می دهد.

منبع: گاردین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها