رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 213312

درمان گلو درد | راه های ساده درمان انواع گلو درد

یکی از مشکلاتی که همه انسانها معمولا خصوصا در فصول سرد سال به آن مبتلا می شوند گلو درد است در این مطلب میخواهیم روش های جدید درمان این بیماری را برای شما شرح دهیم.

گلودرد
html>

گلو درد

گلو درد یک بیماری بسیار شایع است و معمولاً هیچ چیزی برای نگرانی از آن وجود ندارد. گلودرد به طور طبیعی طی یک هفته بهبود می یابد.احتمالاً علائم گلودرد را در طول زندگی تجربه کرده اید. خارش ، خراشیدگی و سوزش ،گلو دردناک ، به خصوص هنگام بلع ،خش خش صدا ، و قرمزی در پشت دهان ،بوی بد دهان ،سرفه خفیف و تورم غدد گردن، به ویژه اگر همراه با علائم دیگری از سرماخوردگی یا ویروس جدی تر وجود داشته باشد. گلو درد می تواند کاملاً عذاب آور باشد.با این وجود ، در بیشتر موارد ، شما می توانید بدون مراجعه سریع به پزشک ، تسکین پیدا کنید.

گلو درد معمولاً در اثر ویروس ها (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا) یا در اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود. خیلی مواقع می توانند در اثر باکتری ایجاد شوند.

بر اساس قسمتی از گلو که درد در آن تأثیر می گذارد ، گلودرد به انواع مختلف تقسیم می شود:

فارنژیت در ناحیه درست پشت دهان تأثیر می گذارد.

تونسیلیت تورم و قرمزی لوزه ها ، بافت نرم در قسمت پشت دهان است.

لارنژیت تورم و قرمزی جعبه صدا یا حنجره است.

همراه با گلودرد ، می توانید علائمی مانند:

گرفتگی بینی غدد متورم در گردن
آبریزش بینی صدای خشن
عطسه درد بدن
سرفه کردن سردرد
سرفه کردن بلعیدن هوا
تب و لرز از دست دادن اشتها
پیشنهاد می شود بخوانید : درمان گلودرد با ۸ روش خانگی
علت گلو درد
انواع عفونت گلو

درمان عفونت گلو

نوعی از درد گلو که بیشتر در پشت گلو مشاهده می گردد و همراه با سرفه و گرفتگی صدا و بالا رفتن دمای بدن می باشد بدلیل تکثیر سریع ویروس در بدن این نوع گلودرد همراه با علایم سرما خوردگی و آنفولانزا هستند علت گرفتگی صدا هم همین ویروسها می باشند که روی بافت حنجره تاثیر گذاشته و التهاب گلو همراه با تغییر صدا ایجاد می نماید

برای درمان آن می بایست اسپرین قابل حل را در آب حل نموده و غرغره کنید تا علایم التهاب برطرف گردد همچنین می توانید با استفاده از غرغره کردن آب نمک ورم را از بین برده و با مصرف قرص نعناع نیز درد را آرام نموده و راه گلو و تنفس را باز نمائید.

برخی از گلو دردها همراه با سفیدی زبان می باشد علت بروز این نوع گلو درد ممکن است استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک باشد چرا که آنتی بیوتیک ها باکتری هایی که وظیفه از بین بردن قارچ ها و عفونت های برفکی دارند را از بین می برد در نتیجه باعث تجمع این نوع قارچ در دهان گردیده که بروز آن به شکل سفیدی زبان مشاهده می گردد

برای درمان این نوع گلو درد لازم و کافی می باشد که از دهانشویه های ضد قارچ استفاده نمائید.

گلو درد بدون علائم سرماخوردگی

انواع علتهای  گلو درد‬‎
درد شدید گلو

گاهی اتفاق می افتد که گلو درد به همراه علائمی متفاوت با علائم سرماخوردگی ایجاد می گردد این نوع دردهای گلو که باعث بروز تب هم هستند معمولا با نشانه هایی مثل معده درد ، سرگیجه و حالت تهوع بروز می نماید

علت این نوع درد مربوط به رشد و تکثیر نوعی باکتری بنام استرپتوکوکوس می باشد از جمله ویژگیهای مشخص و بارز این باکتری رشد سریع آن هستند به همین دلیل در صورت ابتلا به این نوع گلو درد باید سریعا به پزشک مراجعه نمائید چرا که گسترش این باکتری در بدن ممکن است پس از مدتی کلیه ها و قلب را نیز درگیر نماید

توجه داشته باشید که در بعضی افراد علاوه بر علائم فوق نشانه هایی همانند سرماخوردگی مثل آبریزش بینی ، سرفه و گرفتگی صدا نیز ممکن از مشاهده نمائید-

پیشنهاد می شود بخوانید :درمان گلودرد با ۸ چای معجزه آسا

درمان خلط گلو

خلط گلو درواقع جز بیماریهای مربوط به گلو نیست چرا که اغلب افراد به طور معمول و بدون دلیل خاصی با آن درگیر می گردند علت آن بیشتر خشکی گلو است هرچند پزشکان معتقندند که علت ایجاد و شدید شدن خلط گلو واکنشها و عکس العملهای عصبی هستند که در اثر استرس ایجاد می گردد در این زمان ها در واقع فرد خلطی در گلو ندارد اما بدلیل همان واکنشهای عصبی فرد مدام صدای خود را صاف می نماید و تکرار زیاد این عمل خود التهاب آور است.

درمان و بهبود خلط گلو می تواند با جلوگیری از خشک شدن گلو امکان پذیر گردد برای این کافیست که مایعات بخصوص آب و مایعات گرم به حد لازم و یا حتی بیشتر از حد معمول مصرف شود-

سبک زندگی و داروهای خانگی

صرف نظر از علت گلودرد شما ، این راهکارهای مراقبت در منزل می تواند به شما یا فرزندتان در کاهش علائم کمک کند:

بدر خانه بمانید. باندازه کافی بخوابید. صدای خود را نیز استراحت دهید و کمتر صحبت نمائید.
مایعات بنوشید. مایعات گلو را مرطوب نگه می دارند و از کمبود آب بدن جلوگیری می کنند. از کافئین و الکل که می تواند باعث کم آبی شما شود ، خودداری کنید.
غذاها و نوشیدنی ها ی راحت و رقیق میل کنید. مایعات گرم - آبگوشت ، چای بدون کافئین یا آب گرم همراه با عسل - می توانند گلو درد را تسکین دهند.
غرق شدن با آب نمک. یک غرغره آب نمکی به میزان 1/4 تا 1/2 قاشق چایخوری (1.25 تا 2.50 میلی لیتر) نمک سفره به 4 تا 8 اونس (120 تا 240 میلی لیتر) آب گرم می تواند به تسکین گلو درد کمک کند. کودکان بزرگتر از 6 سال و بزرگسالان می توانند محلول را غرغره کرده و سپس آن را تف کنند.
هوا را مرطوب کنید. برای از بین بردن هوای خشک که ممکن است باعث تحریک بیشتر گلو درد شود ، از مرطوب کننده هوا خنک استفاده کنید ، حتماً مرطوب کننده را مرتباً تمیز می کنید تا در آن ویروس و باکتری رشد نکند. یا چند دقیقه در حمام بخار بنشینید.
شیرینی یا آب نبات سرماخوردگی را بگیرید. در هر دو صورت ممکن است گلو درد را تسکین دهد ، اما آنها را به دلیل خطر خفگی به کودکان زیر 4 سال ندهید.
از تحریک کننده ها خودداری کنید. خانه خود را از دود سیگار و محصولات تمیز کننده ای که می تواند گلو را تحریک کند ، دور نگه دارید.

اگرچه تعدادی از درمان های جایگزین معمولاً برای تسکین گلودرد مورد استفاده قرار می گیرند ، اما شواهد در مورد عملکرد آن محدود است. اگر شما یا فرزندتان به یک آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی نیاز دارید ، به درمان های جایگزین به تنهایی اعتماد نکنید. قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی ، با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا آنها می توانند با داروهای تجربی تداخل برقرار کنند و ممکن است برای کودکان ، زنان باردار و شیر مادر و افرادی که شرایط بهداشتی خاصی ندارند ، ایمن نباشد. محصولات گیاهی یا جایگزین برای گلودرد اغلب به صورت چای ، اسپری لوزه طبقه بندی می شوند. داروهای جایگزین رایج عبارتند از: ریشه شیرین بیان ریشه مارشالو

روش های مختلف درمان درد گلو

مانند بسیاری از بیماری های دیگر ، باید این مشکل را با گلودرد راحت کنید و از فشارهای جسمی جلوگیری کنید. نوشیدن کافی و استراحت و خواب کافی توصیه می شود. داروهای مختلف و اقدامات مختلف برای درمان گلو درد در طی سالهای گذشته آزمایش شده و ثابت شده است که مفید هستند.

آیا دوست دارید در مورد خارش ناخوشایند گلو کاری انجام دهید؟ پس شاید استنشاق با بخارات داغ برای شما مناسب باشد. چای بابونه تازه دم کرده مخصوصاً برای این کار مناسب است. چای داغ را در یک کاسه ریخته و بخار در حال افزایش را به طور عمیق از طریق دهان استشمام می کند. پارچه ای روی سر اثر را افزایش می دهد ، زیرا بخار غلیظ است و نمی تواند به این سرعت محو شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها