رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395406

درگردهمآیی همه روسای یک سندیکا برای طرح مسائل برق مطرح شد

هفت چالش‌ کلیدی صنعت برق و طلب 40 هزار میلیارد تومانی از دولت

ساعت24-تشکل‌های کارفرمای در ایران عموماً به دلایل گوناگون فاقد کارنامه موفق در طرح مسائل مربوط به خود هستند و نمی‌توانند منافع اعضای خود را به شکل کارآمد نمایندگی کنند. اما در میان این تشکل‌ها برخی نیز هستند که به دلیل سازمان‌دهی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق هیئت‌رئیسه و دبیرخانه توانسته‌اند به شکل‌های گوناگون از منافع اعضا حمایت کنند.

خبر
سندیکای صنعت برق ایران یکی از این تشکل‌های کارفرمایی ایران است که در مسیر طرح تنگناهای این صنعت گام‌های بلندی برداشته است. تازه‌ترین کار ابتکاری این سندیکا گردهم آوردن مدیران ادوار مختلف هیئت‌مدیره در این سندیکا و طرح مباح این صنعت بود. به گزارش سندیکا نشست هیئت‌رئیسه هفت دوره سندیکای صنعت برق ایران به‌منظور تقدیر از مدیران ادوار مختلف هیئت‌مدیره و همچنین همفکری و نظرخواهی در خصوص چالش‌های کنونی صنعت برق ایران برگزار شد.در این نشست علی بخشی، رئیس هیئت‌مدیره دور هفتم سندیکای صنعت برق ایران، از مرحوم حیدری نسب به‌عنوان یکی از مدیران ارزشمند صنعت برق و عضو هیئت‌رئیسه دوره پنجم سندیکا به نیکی یادکرد و ضمن تقدیر و تشکر از تمامی مهمانان اظهار داشت: طبق نظام ارزیابی و رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران، سندیکا به‌عنوان برترین تشکل اقتصادی کشور انتخاب‌شده است که کسب این عنوان، مرهون زحمات پیشکسوتان و نخبگان سندیکاست.وی با تأکید بر نقش هیئت‌مدیره ادوار سندیکا در پیشرفت این تشکل، تصریح کرد: همه در مسیر اعتلای سندیکا تلاش کرده و با اقدامات خود این مجموعه را به بلوغ رسانده‌اند که امیدواریم با همراهی و همکاری‌های بیشتر، بیش‌ازپیش شاهد موفقیت سندیکا دررسیدن به اهداف تعریف‌شده و رضایتمندی اعضا باشیم.در ادامه جلسه سپهر برزی‌مهر، دبیر سندیکا به ارائه گزارشی از نتایج نهایی ارزیابی سندیکای صنعت برق توسط اتاق بازرگانی پرداخت و گفت: سندیکا با کسب امتیازهای قابل‌قبول در معیارهای ارزیابی اتاق که شامل حکمرانی، عضویت، خدمات تأثیرگذار بر سیاست‌ها و تنظیم‌گری هستند، به‌عنوان تشکل اقتصادی برتر شناخته‌شده است.

وی داشتن استراتژی و برنامه راهبردی، ساختار سازمانی، هیئت‌مدیره فعال، بانک‌های اطلاعاتی ... را از ویژگی‌های مثبت سندیکا برشمرد و تصریح کرد: این تشکل طی سال‌های اخیر دستاوردهای قابل‌توجهی داشته که در ارزیابی اتاق دیده‌شده‌اند.در ادامه علیرضا اسدی معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سندیکا نیز به نقش این تشکل در حل مسائل کلیدی و چالش‌های صنعت برق پرداخته و گزارشی در این زمینه ارائه کرد.وی چالش‌های کلیدی صنعت برق را هفت مورد اعلام کرد که شامل نظام قیمت‌گذاری ناکارآمد و غیر شفاف، کاهش سرمایه‌گذاری برای توسعه ظرفیت تولید و شبکه برق، فرسودگی تجهیزات تولید و انتقال و توزیع برق، عدم پرداخت مطالبات و جرائم دیرکرد بخش خصوصی صنعت برق، توقف پروژه‌ها به دلیل عدم جبران افزایش قیمت نهاده‌ها (افزایش نرخ ارز و فلزات)، چالش تأمین مواد خام و فلزات موردنیاز تولیدکنندگان و آثار منفی مالی و فنی تحریم‌ها و کاهش صادرات صنعت برق هستند.

محمدپارسا، رئیس دوره‌های سوم و چهارم هیئت‌مدیره سندیکا در بخشی از این نشست عنوان کرد: ما با مشاهده سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در صنعت برق، درباره خاموشی‌ها هشدار داده و اعلام کرده بودیم صنعتی که می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاری شود، در حال بین رفتن است. متأسفانه تمام دولت‌هایی که روی کارآمدند، وابسته به نفت و درآمدهای نفتی بوده و هستند که همین وابستگی اقتصادی وابسته به درآمد نفتی ایجاد کرده است.وی با تأکید بر اینکه قیمت انرژی باید در این کشور واقعی باشد تا بخشی از مشکلات حل شود، گفت: متأسفانه در مجلس هفتم جلوی رشد قیمت آب، برق و گاز را گرفتند که تصمیمی سیاسی و برای کسب رأی بود. اگر قیمت حامل‌های انرژی مطابق با نرخ واقعی ارز و فوق خلیج‌فارس تعیین شود، می‌توان میزان حقوق پرداختی به کارکنان و کارگران را نیز افزایش داد.پارسا بابیان اینکه عادی نبودن قیمت انرژی در کشور باعث ایجاد رانت به نفع عده‌ای خاص شده است، افزود: بلایی که امروز بر سر اقتصاد ایران آمده است بیش از هر چیز ناشی از رانت انرژی است.

با آزادسازی و واقعی کردن قیمت‌ها امکان اصلاح شرایط کنونی به وجود خواهد آمد.وی با انتقاد از اینکه بیشتر مسئولانی که در حوزه انرژی تصمیم گیر هستند، تخصصی در این حوزه ندارند، تصریح کرد: بهتر است بخش خصوصی برای واردکردن کارشناسان و متخصصان به بخش‌های تصمیم گیر و تصمیم‌ساز کشور تمام تلاش خود را به کار بگیرد، تا این افراد بتوانند در زمان تصمیم‌گیری مؤثر واقع شوند.غلامرضا ناصح، عضو هیئت مؤسس و رئیس دوره‌های اول و دوم هیئت‌مدیره سندیکا نیز در ادامه به مبحث ارز و تأثیر آن بر صادرات اشاره‌کرده و این سؤال را مطرح کردند که آیا با واقعی شدن قیمت ارز، موانع صادراتی از بین برداشته‌شده است؟علی صفرنوراله، رئیس شعبه اصفهان سندیکا نیز با اشاره به اینکه متأسفانه دولت رقیب درجه‌یک بخش خصوصی است، ادامه داد: یکی از راهکارهای حل مشکلات صنعت برق، تحکیم و تقویت بخش خصوصی است لذا سندیکا باید به تفکر و ایده پردازی درزمینهٔ رشد و تقویت خود بپردازد.وی ادامه داد: امروز 80 درصد صادرات در ترکیه با بخش خصوصی است، این درصد نشان می‌دهد که برای به دست آوردن چنین جایگاهی باید تلاش کرد و قدرتمند بود، تا قدرت نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. سندیکا باید برای رشد خود تفکر داشته و برنامه‌ریزی کند.

فارسی رئیس دوره پنجم هیئت‌مدیره سندیکا تصریح کرد: مشاهده روند حرکت سندیکا نشان می‌دهد که این تشکل مسیر رشد و هم‌افزایی را طی کرده است. شاید مانتوانیم همه مشکلات را حل کنیم اما می‌توانیم مرهم دردهای فعالان صنعت به‌خصوص صنعت برق باشیم.وی ادامه داد: سندیکا نقش اساسی را در پیگیری مطالبات اعضا دارد، لذا مشکلات اعضا باید در نشست مشترک بین سندیکا و سایر نهادها بازگو شود و به گوش مسئولان برسد تا راهکاری برای آن‌ها تعیین شود.علی‌اکبر سهیلی، عضو هیئت‌رئیسه ادوار سوم و چهارم در ادامه نشست تصریح کرد: امروز کشور با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است که ریشه آن‌ها هم به فساد و هم به تحریم‌ها برمی‌گردد. بااین‌حال سندیکا به‌عنوان نماینده بخش خصوصی صنعت برق می‌تواند با مشارکت اعضا در رفع بسیاری از این مشکلات نقش‌آفرینی کند. پیام باقری هم در بخش دیگری از نشست عنوان کرد: در کشوری که سرشار از منابع انرژی است قطعاً اولین مشکل، سوء مدیریت است. امروز وزارت نیرو 40 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است. سندیکای صنعت برق ایران کارنامه قابل‌قبولی دارد اما ما باید با وفاق و اتحاد سندیکا را بزرگ‌تر کنیم.وی با تأکید بر اینکه ریشه اصلی معضلات صنعت برق، اقتصاد برق است، ادامه داد: تا اقتصاد برق اصلاح نشود و این نقیصه رفع نشود، نمی‌توان مشکلات برق را حل کرد.نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سندیکا افزود: در شرایط امروز قطعاً پرداختن به موضوع صادرات اهمیت بالایی دارد و راهگشاست و همان‌طور که می‌دانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی توانمندی و ظرفیت بالایی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها