رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 396643

باید با استفاده از تجارب کشورهای مختلف،با فشارهای امریکا مقابله کنیم

ساعت24-طی روزهای اخیر گروه ویژه اقدام مالی FATF تصمیم گرفت تا اقدامات مقابله‌ای علیه ایران برای چهار ماه دیگر را به حالت تعلیق درآورد. مجلس شورای اسلامی نیز به مسوولیت خود عمل کرد و در برابر بحث طولانی میان موافقین و مخالفین تصمیم خود را گرفت و نظر خود را در این رابطه اعلام کرد.

البته این لایحه حلال همه مشکلات کشور نیست اما حداقل‌هایی ایجاد می‌کند که نظام‌های بانکی کشور در مورد منبع، مصرف امور و مبادلات مالی به شفافیت برسد. در جواب تلاش‌های تیم دیپلماسی ایران و تصویب FATF در مجلس گروه ویژه اقدام مالی اقدامات مقابله‌ای در برابر ایران را به‌صورت موقت تعلیق کرده است. تیم دیپلماسی کشور ما با وجود اینکه تاکنون با فشارهای داخلی و خارجی روبه‌رو بوده است تلاش کرده تا با اقدامات خود در داخل کشور به یک وحدت نظر و اجماع ملی در مسائل بین‌المللی دست پیدا کنیم.

اگر موفقیتی در عرصه بین‌المللی حاصل می‌شود ناشی از این است که می‌توانیم به یک اجماع نظر داخلی نزدیک‌تر شویم. موفقیتی که اکنون حاصل‌شده قابل پیش‌بینی بود چراکه افراد و کشورهایی که در مجمع عمومی FATF حاضر هستند، افراد و سازمان‌های فنی هستند و با روند تصویب یک قانون در کشور آشنا هستند.

آنها می‌دانند که تصویب یک قانون جدید یا اصلاح قوانین موجود و همچنین انطباق آن با مکانیزم‌ها و سازمان‌های بین‌المللی اقدام یک‌شب و یک روز نیست بلکه کاری پیچیده و طولانی است که لایه‌های متفاوت دارد.

آنها درک می‌کنند که باید به تیم ایران این فرصت را داد تا بتواند داخل کشور را به اجماع و وحدت نظر برسانند. امریکا تلاش می‌کند با فشارهای سیاسی پرونده جمهوری اسلامی ایران را با تعارض‌ها و معطلی‌ها مواجه کند، یعنی یک اقدام سیاسی در پی یک موضوع فنی؛ درحالی‌که دقت لازم از سوی متخصصان نشان می‌دهد امریکا در این موضوع فنی با پیش گرفتن این رویه به خود بیشتر ضربه زده است و با وجود مخالفت‌ها، فشارها و لابی‌ها، مجمع FATF مهلت را به جمهوری اسلامی ایران داده و آن را پذیرفته است.

ایران باید از فرصت پیش‌آمده برای مجهزتر شدن در مباحث تکنیکی، فنی، علمی و آینده‌نگری به عنوان یک کشور فعال در عرصه مسائل مالی و بین‌المللی استفاده کند. کشور ایران باید حرفی برای گفتن در عرصه بین‌المللی داشته باشد و به این موفقیت اکتفا نکند. تیم دیپلماسی ایران باید از نیروهای متخصص داخلی و افراد دارای تجربه و حتی از نیروهای قابل‌اعتماد خارجی استفاده کند.

در این عرصه جدید بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تجربه چندانی ندارد بنابراین باید از تجربه دیگران مانند کشورهای چین و هند استفاده کند. زیرا اینها کشورهایی هستند که با معضلاتی از جانب امریکا مواجه بودند و توانستند از بن‌بست‌ها خارج شوند، این روند نشان می‌دهد که رویه مناسبی را پیش‌گرفته‌اند و باید از این تجربه‌ها استفاده کرد.

همچنین کشورهای نسبتا بی‌طرف در دنیا وجود دارند از تجربیات آنها نیز می‌توان استفاده کرد. کشورهای اسکاندیناوی و برخی کشورهای اروپایی مستقل‌تر، هند، چین و ژاپن نیز نمونه‌های دیگر هستند. نباید با ذهنی محدود با مسائل پیچیده و دارای ابعاد و لایه‌های مختلف برخورد کرد و کشورمان را از فواید حضور در عرصه‌های مالی بین‌المللی محروم کنیم.

جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور در موضوع مبارزه با تروریسم بوده و طبیعتا علاقه‌مند ‌است که نسبت به تبادل منابع مالی گروه‌های تروریستی در منطقه مثل داعش، جبهه النصره و گروه‌های تروریستی دیگر کسب اطلاع کند. اگر هم در این جهت مسوولان بخش‌های مالی کشور کم‌کاری کردند مشکل و عیب در کار آنها بود اما جمهوری اسلامی ایران باید با قدرت پیش برود و نسبت به منابع عظیم مالی که ردوبدل شد و تشکیلات عظیمی مانند داعش و جبهه النصره را پشتیبانی کرد مطالبه‌گری کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها