رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 400140

ادبیات احمدی نژادی دردستور کار رییس دولت دوازدهم قرارگرفت

دور افتخار روحانی برای دور زدن تحریم‌ها

ساعت24-حسن روحانی حالا ادبیاتی همانند ادبیات محمود احمدی‌نژاد درباره تحریم‌ها را دردستورکار قرار داده است و از بی‌اثری تحریم‌های آمریکایی درهرفرصتی سخن می‌گوید.

خبر
برخی ناظران آگاه باور دارند این‌گونه سخن گفتن راه را برای توجیه تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها باز می‌کند و معتقدند رئیس اجرایی کشور می‌تواند و باید به‌جای رجزخوانی از تخریب‌ها و آسیب‌های احتمالی تحریم بر شهروندان و آینده اقتصادی ایران بگوید و در مسیر جلب نظر نخبگان رهبران جهان باشد و رجزخوانی و حماسه‌سرایی را به مدیران سیاسی و رهبران احزاب بسپارد. اما برخی دیگر باورشان این است که روحانی حتی در کلام و حرف نباید عقب‌نشینی و ضعف نشان دهد و بهتر است برای روشن نگه‌داشتن چراغ امید در دل مردم نسبت به تحریم‌ها محکم حرف بزند. مخالفان به کار گرفتن ادبیات احمدی‌نژادی از سوی رئیس دولت دوازدهم می‌گویند این‌جور حرف زدن و اینکه ما باافتخار به دورزددن تحریم‌ها می‌رسیم می‌تواند به غافلگیری در پیامدها و تقلیل‌گرایی منجر شده و شهروندان را نسبت به همکاری در شرایط سخت با نهاد دولت سست کند و مردم با استناد به حرف روحانی در مصرف کالاها صرفه‌جویی نکنند و سطح توقعات خود را همچنان بالا نگهدارند.
افتخار دور زدن
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران امروز دوشنبه با مدیران وزارت اقتصاد که حالا وزیر جدیدی را با خود همراه کرده‌اند ضمن بیان اهمیت و نقش این وزارتخانه درباره داستان تحریم نیز نکاتی را طرح کرد.او در نشست با مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا را باافتخار دور می‌زنیم. این سخنان در حالی بیان می‌شود که آمریکا از روز دوشنبه دور دوم تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد. تحریم‌هایی که گفته می‌شود سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران است.روحانی برجام را «پیروزی سیاسی» ایران خواند و گفت اکنون کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در کنار ایران قرار دارند و آمریکا منزوی‌شده است. روحانی در بخشی از سخنانش گفت در جریان سفر به نیویورک رهبران ۴ کشور بزرگ واسطه شدند وی با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند. روحانی افزود: این موضوع واسطه نمی‌خواهد. ما برای حرف زدن مشکلی نداریم به شرطی که طرف ما برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قائل باشد. روحانی ادامه داد: باید تفهیم کنیم آمریکایی‌ها با زبان زور و فشار با ملت ایران حرف نزنند.
مردم تحمل کنند
حسن روحانی پیش‌ازاین اما درباره تحریم‌ها گفته بود از مردم ایران می‌خواهم در شرایط سخت حاصل از تحریم‌های آمریکا صبر و تحمل پیشه کنند.او ضمن تأکید بر این‌که ایرانی‌ها تحت تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه اقتصاد ایران با شرایط دشواری مواجه خواهند شد، به مردم وعده داد که دولت او تمام توان خود را برای خنثی کردن اثر این تحریم‌ها به کار خواهد گرفت.آمریکا اعلام کرده است هدف از بازگشت موج دوم تحریم‌های این کشور، به صفر رساندن صادرات نفت ایران خواهد بود. پیش‌تر و از ما ه مِی گذشته این کشور برخی تحریم‌های تجاری علیه ایران را نیز به اجرا گذاشته بود.بااین‌وجود رئیس‌جمهوری ایران در تازه‌ترین اظهارنظر خود، این تحریم‌ها را ناعادلانه خوانده و تصریح کرده دولت او هیچ بیمی از این تحریم‌ها ندارد.اما درعین‌حال او اذعان کرده بود طی ماه‌های گذشته مردم با برخی کمبودها و مشکلات مواجه شده بودند و هنوز هم این احتمال وجود دارد که وضعیتی مشابه با ماه‌های گذشته بار دیگر برقرار شود.
حرف زدن با مردم
واقعیت این است که حسن روحانی گویا باور ندارد سخن گفتن با شهروندان ویان دست‌کم برخی واقعیت‌ها بایددردستور کار باشد و شهروندان از پیامدهای تشدید تحریم تا جایی که درنبرد اقتصادی اختلال ایجاد نمی‌کند با آن‌ها در میان گذاشته شود. این روزها جز رئیس‌جمهور و با شدتی کمتر معاون اول روحانی کمتر وزیر یا معاونی است که دل‌ودماغ حرف زدن با مردم را داشته باشد . به نظر می‌رسد این سکوت درعین‌حال که شاید در برخی امور مناسب باشد اما این بیم نیز هست که شهروندان در هر حوزه به‌سوی کارشناسان و رسانه‌های خارجی روی بیاورند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها