رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410244

انرژیهای پاک به طبیعت آسیب میرسانند؟

ساعت24-نتایج مطالعات نشان می‌دهد که انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی، اثرات زیست محیطی دارند که نباید نادیده گرفته شوند، اما باز هم برای استفاده، نسبت به سایر انرژی‌ها پیشرو هستند.

به گزارش ارث، معمولا انرژی خورشیدی و انرژی بادی، موردنظر طرفداران محیط زیست هستند، اما هر نوع انرژی برای محیط زیست هزینه دارد و انرژی بادی و خورشیدی هم از این قاعده مستثنی نیستند. استفاده از قدرت باد، یکی از پاک‌ترین و پایدارترین راه‌های تولید برق است، زیرا تولید آلودگی‌های سمی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را ندارد.

انرژی بادی، فراوان، پایان‌ناپذیر، مقرون به صرفه و جایگزین مناسب و قابل توجهی برای سوخت‌های فسیلی است، اما می‌تواند آسیب‌هایی به محیط زیست وارد سازد.

طبق بررسی‌ها، توربین‌های بادی، سالانه عامل از بین رفتن خفاش‌ها و پرندگان بسیاری هستند و یا پانل‌های خورشیدی که در کویر قرار می‌گیرند، محیط زیست این مناطق را به خطر می‌اندازند، زیرا زیستگاه حیوانات بومی را اشغال می‌کنند.

محققان هم‌چنین تاکید کردند که اجرای ملزومات اولیه برای انرژی خورشیدی و بادی، منجر به ایجاد آلایندگی برای محیط زیست می‌شود. برای مثال، پانل‌های خورشیدی برای ساخته شدن، نیاز به فلز و پلاستیک دارند و توربین‌های بادی هم نیاز به مقدار زیادی بتن داشته که هرکدام باعث ایجاد آلودگی می‌شوند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، از آنجاکه این راه‌های تولید انرژی، مقرون به صرفه‌ترین نوع تولید انرژی هستند، باید تمهیداتی برای کمتر آسیب رساندن آن‌ها به محیط زیست اندیشیده شود، مثلا قرار دادن توربین‌های بادی در مناطقی که پرندگان و خفاش‌ها کمتر در آنجا تردد دارند.

هم‌چنین، با توجه به استفاده بیش‌تر از انرژی خورشیدی، دفع پانل‌های خورشیدی طی دو یا سه دهه آینده، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند، زیرا این زباله‌ها به راحتی قابل بازیافت نیستند.

پیش‌بینی شده است که پسماندهای خورشیدی می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ به ۷۸ میلیون تن برسند بدون آن‌که بتوان آن‌ها را مجددا بازیافت کرد. این به آن معنی است که بسیاری از زباله‌ها، منجر به بروز مشکلاتی برای انسان‌ها خواهند شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها