رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 432100

مناقشه در مرز تاجیکستان و قرقیزستان یک کشته و 20 زخمی بر جای گذاشت

ساعت24 -در پی موج جدید درگیری در مرز تاجیکستان و قرقیزستان یک شهروند تاجیک کشته و بیش از 20 نفر زخمی شدند.

در پی موج جدید درگیری میان شهروندان مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان یک نفر کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

بنابه این گزارش، فرد کشته شده «حسین حکیم اف» شهروند 43 ساله روستای «خواجه اعلا» ناحیه «اسفره» استان «سغد» تاجیکستان می‌باشد که بر اثر تیراندازی که از جانب مرزبانان قرقیزستان شلیک شده جان باخته و 3 ساکن دیگر این منطقه زخمی راهی بیمارستان شدند.

در درگیری دیگری روز 13 مارس در ناحیه «واروخ » همجوار با «آقسای – تمدیق» قرقیزستان بیش از 20 نفر بر اثر پرتاب سنگ زخمی شدند.

علت این درگیری احداث جاده از سوی مقامات قرقیز در منطقه مورد بحث عنوان شده است.

تاجیک‌ها درخواست کرده اند که احداث این جاده تا زمان تقسیم و علامت گذاری مرز قطع شود اما طرف قرقیز چند روز پیش ساخت این جاده را دوباره آغاز کرد.

با این حال، بنابر گزارش رسانه‌های قرقیزی اخیرا میان «سراج الدین مهر الدین» و «چنگیز حیدر بیک اف» وزرای امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان تماس تلفنی برقرار شده است.

روسای نهادهای دیپلماتیک 2 کشور وضعیت در مرز میان تاجیکستان و قرقیزستان را مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت کاهش تنش زدایی، همکاری نزدیک میان ارگان‌های مرتبط 2 کشور با هدف حفظ و تقویت روابط دوستانه میان مردم تاکید کردند.

خدمات مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده که طرف قرقیزی با نادیده گرفتن توافقات دوجانبه احداث جاده در منطقه مورد بحث 2 کشور را آغاز کرده که این امر باعث ایجاد درگیری میان مردم 2 کشور شده است.

در این بیانیه آمده است: زمانی که ساکنان واروخ تاجیکستان با آغاز ساخت این جاده مخالفت کردند از طرف قرقیزها به آنان شلیک شد.

علاوه بر این مقامات انتظامی قرقیزستان راه «اسفره – واروخ» را مسدود و 30 نفر از ساکنان واورخ را به گروگان گرفتند.

همچنین در واروخ حدود 50 تا 60 شهروند قرقیزستان تحت رهبری «ارکین جالجی اف» یکی از مقامات منطقه «آقسای» در ناحیه «باتکن» قرقیزستان گرد هم آمده و به سمت ساکنان واروخ سنگ اندازی کردند که در نتیجه این حادثه 11 نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

در این بیانیه در مورد سرنوشت گروگانها چیزی گفته نشده اما بنا به گفته ساکنان واروخ آنان را با یک شهروند قرقیزستان تعویض و آزاد کردند.

خدمات مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان همچنین در بیانیه خود کشته شدن «حسین حکیم اف» 43 ساله، زخمی شدند «سعید شریف عوض زاده» پلیس، «رحیم ایوب اف» و «مقصد جان حاتم اف» از شهروندان تاجیکستان را تایید کردند.

همچنین گفته می‌شود که ساکنان قرقیزستان یک انبار محصولات و یک آسیاب مربوط به «عبدالمجید ملاجان اف» ساکن منطقه «چارکوه» تاجیکستان را آتش زده و مالک این آسیاب نیز در حال حاضر در بیمارستان بستری است.

بر اساس بیانیه خدمات مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در حال حاضر وضعیت در مرز آرام بوده و تحت کنترل مرزبانان 2 کشور قرار دارد.

هیات تاجیکی تحت ریاست معاون فرماندار استان سغد به منظور تثبیت وضعیت میان 2 کشور در محله «زرفشان» شهر اسفره با هیات قرقیزی مذاکرات لازم را انجام داده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها