رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 482726

فرار مالکان مسکن از رکود احتمالی سال ۹۹

ساعت24-رشد حدود ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن طی دو سال گذشته، بسیاری از متقاضیان را وادار به خروج از بازار کرده است. زیرا با توجه به‌حقوق و دستمزد متقاضیان واقعی اعم از کارمندان و کارگران، حتی تسهیلات مسکن هم نتوانسته قدرت خرید آنها را بالا ببرد و این گروه‌ها را صاحب خانه کند. از سوی دیگر، قیمت‌ها نیز توجهی به منحنی عرضه و تقاضا نشان نمی‌دهند؛ صاحبان املاک در این مدت با ارائه قیمت‌های نامتعارف خود به عامل اصلی بروز تورم املاک در شرایط رکودی تبدیل شده‌اند. حال با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن شب‌های عید همانند سال‌های گذشته موج جدیدی از تقاضا وارد بازار شده است. این بار اما مالکان، به‌ویژه در ۱۱ منطقه جنوبی تهران، تلاش دارند با قیمت‌گذاری پایین‌تر از عرف منطقه‌ای از مواجهه با رکود احتمالی مسکن در سال ۹۹ فرار کنند.

مسکن
بازار مسکن طی این سال‌ها شرایط پرنوسان و متناقضی را طی می‌کند. رفتار معامله‌گران دیگر به‌گونه‌ای است که پیش‌بینی آینده و حتی فردای بازار را برای هر تحلیلگری سخت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که متقاضیان و عرضه‌کنندگان واقعی مسکن با انتظاری درست اقدام به خرید و فروش ملک کنند. چنانکه پس از رشد بی‌محابای قیمت مسکن طی سال 97، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنفی پیش‌بینی می‌کرده‌اند که قیمت خانه در سال 98 فروکش کند، اما بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در پایتخت طی یک سال اخیر حداقل 40 درصد رشد داشته است. البته اگر به نیمه جنوبی شهر که در سال جاری تمرکز تقاضا را بر دوش می‌کشید نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم رشد قیمت‌ها در این مناطق حداقل 60 درصد بوده است. در این بین مسئولان و دست‌اندرکاران با چند تصمیم و هشدار تلاش کرده‌اند که تا حدودی آرامش و شرایط طبیعی را به بازار برگردانند. چنانکه در مقاطعی از سال جاری قیمت مسکن از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حذف شده، اما دلالان راه‌های دیگری را برای بالابردن قیمت یافته‌اند و دیری نپایید که بار دیگر نرخ مسکن به این سایت‌ها بازگشت. همچنین وزیر راه‌وشهرسازی خطاب به مردم گفت: «خانه نخرید، ارزان می‌شود.»؛ ولی به نظر می‌رسد رکود تورمی مسکن سمج‌تر از آن است که با یک خواسته یا تصمیم از بازار رخت بربندد. مشخصا آنچه در شرایط کنونی می‌تواند ثبات و اطمینان را به بازار املاک بازگرداند، افزایش تولید و عرضه است. تا زمانی که کمیت و نوع تولید (متراژ، منطقه ساخت، کیفیت و ...) متناسب با نیاز بازار نباشد، این دلالان هستند که در این بازار می‌تازند. شاید ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده توسط دولت بتواند بخشی از تقاضا را پاسخ دهد، اما امروز بیش از 5/3 میلیون تقاضا در این بازار انباشته شده که هر سال هم به آن اضافه می‌شود. حال اگر دولت قصد دارد خانه‌های احتکارشده را به بخش عرضه تزریق کند، اولین و بدیهی‌ترین راه آن تعریف پایه مالیاتی برای خانه‌های خالی است. البته تمام این مسائل زمانی قابل‌حل هستند که اراده جدی در این زمینه وجود داشته باشد. طبیعتا تا زمانی که اصلاح قوانین و قیمت‌ها در تعارض با منافع تصمیم‌گیرانی نظیر نمایندگان مجلس باشد، بعید به نظر می‌رسد آرامش به بازار مسکن بازگردد.

شکست قیمت‌های عرف منطقه‌ای

با اینکه پیش‌بینی‌ها از وضعیت بازار در شب عید حکایت از افزایش قیمت‌ها در روزهای پایانی سال داشت، اما نگاهی به معاملات انجام‌شده در این روزها و فایل‌های اعلامی مشاوران املاک نشان می‌دهد تعداد زیادی از صاحبان خانه، به‌ویژه در مناطق میانی و جنوبی تهران، تا حدودی از قیمت‌های نامتعارف خود کوتاه آمده‌اند و با قیمت‌های واقعی‌تر سعی در فروش واحدهای خود دارند. در بررسی این موضوع می‌توان گفت آنها دیگر از فروش واحد خود با قیمت‌های نجومی ناامید شده‌اند. نکته مهم‌تر این است که این گروه از مالکان برای دستیابی به نقدینگی ساخت مسکن و فرار از مواجهه با رکود احتمالی مسکن در سال 99 تا حدودی کوتاه آمده‌اند و قیمت‌های عرف منطقه‌ای را شکسته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها