رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503093

تنها پستاندار خزر، در حال انقراض/ 4 عامل دخیل است

ساعت24- به گفته مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، فوک خزری که تنها گونه پستاندار دریای خزر بوده به دلایل مختلف در حال انقراض است.

فوک خزری
داوود میرشکار گفت: فوک خزری، تنها گونه پستاندار دریای خزر است که متاسفانه بر اثر عوامل بسیاری مانند بیماری ها، صید و شکار، آلودگی آب‌ها و تغیرات اقلیمی در شرایط نابودی قرار دارد.

وی افزود: فوک‌ها در قسمت شمالی دریای خزر که هوا سردتر است، زادآوری می‌کنند و توله‌های خود را بر روی یخ‌ها به دنیا می‌آروند.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: این روزها که براثر تغییرات اقلیمی،زمین گرم‌تر شده و یخ‌ها زود آب شده یا تردد یخ شکن‌ها باعث شکسته شدن یخ‌ها می‌شود، پهنه‌های زادآوری خزری کاهش یافته است.

میرشکار اظهار کرد: همچنین دست خوردگی سواحل باعث می‌شود این موجودات محلی برای استراحت نداشته باشند که در مرگ آن‌ها تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: اخیرا لاشه یک فوک خزری در سواحل رودسر پیدا شد و از آنجایی که مدت زمان زیادی از مرگ گذشته بود، علت مرگ مشخص نشد. در گذشته نیز دو توله‌های در این ساحل تلف شده اند که نشان می‌دهد فضای مناسبی برای زادآوری وجود نداشته است.

این مقام ارشد در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از سازمان‌های مردم نهاد به نام «مرکز امداد و نجات فوک خزری» سال‌های سال است که همپای همکاران ما در سازمان محیط زیست برای حفظ اینگونه تلاش می‌کنند. به عنوان مثال این افراد تلاش می‌کنند از طریق آموزش جوامع محلی، مدارس، کارشناسان، صیادان، زنان خانه دار در سه استان ساحلی، اینگونه جانوری با ارزش را به مردم معرفی کنند. همچنین به صیادان آموزش داده اند که اگر اشتباهی این گونه در تور گرفتار شد، آن‌ها را رها کرده و در صورت نیاز برای تیمار آن‌ها اقدام کنند.

میرشکار با اشاره به اهمیت مرکز امداد و نجات فوک خزری گفت: اولین مرکز در جزیره آشوراده در استان گلستان ایجاد شد. همچنین تا دو هفته آینده، دومین مرکز امداد و نجات فوک خزری در استان گیلان ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: در کشورهای همسایه مانند روسیه و قزاقستان نیز دو مرکز با راهنمایی و هدایت سازمان مردم نهاد جمهوری اسلامی ایران ایجاد گردیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها