رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 513658

روایت رسانه‌های دنیا از ناکامی و انزوای گسترده آمریکا در سطح دنیا

ساعنت24-رسانه‌های چین در واکنش به ادعای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و همچنین اعمال تحریم‌های غیرقانونی جدید واشنگتن علیه تهران، نوشتند که آمریکا در این اقدامات غیرقانونی تنها است و هیچ کشور دیگری کاخ سفید را همراهی نخواهد کرد.

laquo;سی جی تی ان» تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزارشی با اشاره به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران نوشت: این ادعای آمریکا در حالی مطرح شده است که حتی دبیرکل سازمان ملل هم آن را محکوم کرده و گفته است که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نخواهد داد.

گزارش با اشاره به مخالفت جامعه جهانی از جمله متحدان اروپایی آمریکا با این تحریم ها نوشت که دونالد ترامپ به زعم خود در تلاش است تا خود را به عنوان یک قهرمان برای ثبات خاورمیانه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نشان دهد در حالی که این تحریم ها هیچ نتیجه ای نخواهند داشت.

«سی جی تی ان» با مرور نامه دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت نوشته است که «آنتونیو گوترش» در این نامه تاکید کرده است در مورد بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران قطعیت وجود ندارد بنابراین هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت.

در این گزارش آمده است آمریکا حتی مادورو رییس جمهوری ونزوئلا را به اتهام همکاری با ایران تحریم کرده است انگیزه این اقدام ایالات متحده، منقضی شدن قریب الوقوع تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران و تلاش برای هشدار به بازیگران خارجی است که در صورت خرید و فروش اسلحه با ایران با تحریم های ایالات متحده روبرو خواهند شد.

تلویزیون انگلیسی زبان چین در ادامه به سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست مجازی شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک پرداخته و به نقل از او نوشته است که آماده تبادل کامل زندانیان با ایالات متحده است.

خبرگزاری رسمی چین هم در واکنش به ادعاهای آمریکا در مورد تحریم های ایران نوشت که آخرین تحریم های دولت ترامپ علیه ایران پس از آن صورت گرفت که اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت تاکید کرده اند که ایالات متحده حق ندارد به دلیل خروج از توافق هسته ای ایران، به مکانیسم ماشه متوسل شود.

شینهوا از این تحریم ها به عنوان «تحریم های خود ساخته و ادعایی» یاد کرد و افزود: ایالات متحده روز دوشنبه تحریم ها و اقدامات تازه ای را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی مرتبط با برنامه های تسلیحاتی هسته ای و معمولی ایران اعلام کرد که به طور گسترده مورد مخالفت جامعه جهانی قرار گرفته است.

گزارش با یاداوری سخنان پوچ مقامات آمریکایی از جمله ترامپ و پمپئو در مورد اهمیت تحریم ها به اظهارات ظریف وزیر خارجه ایران پرداخته که گفته است تحریم های ایالات متحده «چیز جدیدی نیست».

خبرگزاری رسمی چین افزوده است ایالات متحده پس از تلاش نافرجام و انزوای خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران که ماه آینده منقضی می شود، در تاریخ ۲۰ آگوست به طور یکجانبه به "مکانیسم ماشه" متوسل شد.

گزارش می افزاید با این وجود اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت اظهار داشتند که ایالات متحده حق ندارد از مکانیسم ماشه استفاده کند زیرا این کشور پس از خروج از توافق هسته ای ایران در ماه مه ۲۰۱۸ دیگر عضو برجام نیست.

در ادامه این گزارش به واکنش چین به این تحریم ها اشاره شده و آمده است که جانگ جون، نماینده دائمی چین در سازمان ملل، روز یکشنبه با ارسال نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، مخالفت خود را با اعلام یک جانبه ایالات متحده درباره بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران اعلام کرد.

جانگ در نامه خود گفت که ایالات متحده یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه مه ۲۰۱۸ خارج شده است و دیگر از شرکت کنندگان برجام نیست بنابراین استناد این کشور مکانیسم ماشه غیر قانونی است.

رادیو بین المللی چین هم در گزارشی به مخالفت چین با این تحریم ها پرداخته و نوشته است «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرده است که آمریکا از برجام خارج شده و اصلا حق ندارد از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد سازوکاز ماشه علیه ایران به اجرا گذاشته شود شورای امنیت طبق مقررات توافقنامه شماره ۲۲۳۱، مقررات خاتمه تحریم های ذیربط علیه ایران را اجرا خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است رئیس شورای امنیت به عدم اقدام نسبت به خواسته آمریکا تصمیم گرفته و تا کنون شورای امنیت نیز هیچ اقدامی درباره راه اندازی سازوکار ماشه انجام نداده است.

وانگ در ادامه گفته است: اعضاء برجام از جمله چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان جداگانه پیام خود را به رئیس شورای امنیت ارسال کرده و موضع مخالف خود را با اعلام یکجانبه آمریکا مبنی بر احیای تحریم های شورای امنیت علیه ایران نشان داده اند اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای موضع خود را اعلام کرده است. این نشان دهنده موضع مشترک و تفاهم گسترده جامعه بین المللی است.

روزنامه «لو فیگارو» فرانسه نیز در تحلیلی با اشاره به اقدام تروئیکای اروپایی در مقابل تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران نوشت:‌ اروپایی‌ها در مقابل تحریم‌های ایران قاطعانه ایستادند.

«ایزابل لاسر - Isabelle Lasserre» نویسنده این تحلیل نوشت: در ۵ سال از زمان توافق هسته‌ای تاکنون هیچ اقدامی کارساز نبود. نه سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ و نه راهبرد تحریم‌ها و مذاکرات اروپایی‌ها.

اروپا حتی در صورتی که در مقابل عمل انجام شده، آن را نپذیرد، با اجبار از طریق تصمیم ترامپ و در داخل بدنه خود در معرض خطر قرار دارد. همانند به دار آویخته شده‌ای که به طور اجتناب‌ناپذیری به سمت پایین سر می‌خورد در حالی که نخ‌های طنابی که او را به چوبه دار وصل می‌کنند پاره می‌شود.

چنین شرایطی امروز همانند آن چیزی است که در توافق هسته‌ای ایران در ژوئیه سال ۲۰۱۵ پس از سال‌ها رنج‌های دیپلماتیک، شب های بدون خواب، سازش های دردناک و مذاکرات طاقت فرسا با ۶ کشور عضو جامعه بین المللی انجام شد.

برجام، ثمره اجماع بیش از حد شکننده بین قدرت‌ها بود و هم اینک در معرض خطر مهلکی قرار دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج از این توافق در سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) که آن را برای تهران بسیار مطلوب می‌دانست به طور یکجانبه در روز ۲۰ سپتامبر(یکشنبه۳۰ شهریور) تصمیم گرفت که تحریم‌های لغو شده سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ را مجددا" اعمال کند. این ادامه تصمیمی بود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا آن را برای اعمال مکانیسم ماشه، مکانیسمی برای بازگرداندن تحریم‌ها گرفت. این اقدام همچنین پاسخی برای شکستی بود که در نیمه ماه اوت(مرداد) ایالات متحده در ارائه قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران متحمل شد.

آمریکای منزوی

آخرین حمله آمریکا به برجام شاید آسیبی به اروپایی‌ها نزند؛ دیپلمات‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی سه کشور حامی توافق، این اطمینان را می‌دهند که تصمیم ایالات متحده تاثیر قانونی نخواهد داشت.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی می‌گوید کشورهای گروه ۳ مصمم هستند از توافق هسته‌ای در مقابل کسانی که می‌خواهند آن را از بین ببرند و نیز در برابر کسی که با نقض مستمر آن، توافق را تهی سازد، دفاع کنند. ایالات متحده به ندرت در یک موضوع مهم بین‌المللی تا این حد منزوی شده است.

نویسنده افزود: اما واقعیت پیچیده‌تر از این است. برای این که اروپایی‌ها و متحدان آن‌ها را به تبعیت از تصمیم خود وادار کند، کاخ سفید ‌می تواند تصمیم به اعمال «تحریم‌های ثانویه» بگیرد. سیستمی که قادر است به عنوان مجازات، دسترسی به بازار و سیستم مالی بین‌المللی هر کشوری که تصمیم به نقض یک طرفه تحریم‌ها بگیرد را مسدود کند.

«میشل دوکلوس - Michel Duclos» دیپلمات باسابقه در یادداشتی برای موسسه «مونتنی» نوشت: «یک نوع حقیقت غیر واقع آمریکایی که در مخالفت با واقعیت حقوقی به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین‌الملل، است.» اروپایی‌ها حتی اگر این تصمیم آمریکا را رد کنند، همچنان در معرض خطر قرار دارند.

در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ، روزهای بد برجام بی‌شک رقم خواهد خورد. این دیپلمات هشدار می‌دهد: در این که اروپایی‌ها بتوانند در خصوص آنچه اتفاق خواهد افتاد حرفی برای گفتن داشته باشند جای شک و تردید وجود دارد. اما پیروزی جو بایدن لزوما" بقای آن (توافق) را تضمین نمی‌کند. این نامزد دموکرات تمایل دارد که آمریکا را به برجام بازگرداند اما این تنها در صورت بازگشت ایران به تعهدات بین‌المللی، توافق برای مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای، برنامه موشکی و آینده توافق هسته‌ای است.

بسیاری از اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌المللی مخالفت خود را با تصمیم واشنگتن برای فعال‌سازی سیستم ماشه اعلام کرده‌اند اما دولت ‌ترامپ با سرزنش جامعه بین‌المللی می‌خواهد یکجانبه بازگشت همه قطعنامه‌های تحریمی را به اجرا بگذارد و یکه‌تازی خود را در مقابل همه به نمایش دهد.

مکانیسم ماشه یعنی ابطال قطع‌نامه شورای امنیت که قطع‌نامه‌های ۶‌ گانه پیشین تحریم ایران را تعلیق کرده است و می‌تواند برای ایران موجب سختی‌های طولانی شود زیرا گذشته از اینکه تحمیل تحریم‌ها علیه ایران و اقدامات حادتر را رنگ قانونی و الزام‌آور می‌بخشد، خروج دوباره ایران از آن شرایط مستلزم موافقت شورای امنیت خواهد بود.

روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه در تحلیلی نوشت: این واشنگتن بود که به طرز غیرعادی و بی‌سابقه ای در تلاش برای بازگرداندن تحریم ها و فشار بر ایران منزوی شد، نه ایران.

صفحات روزنامه و رسانه ها این روزها مملو است از اذعان به شکست رویکرد ترامپ در قبال ایران در خصوص بازگرداندن تحریم ها تا جایی که حتی جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز در توئیتی تلاش دولت ترامپ برای بازگرداند تحریم ها را شکست خورده توصیف کرد.

روز یکشنبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم های سازمان ملل علیه ایران باز خواهد گشت؛ موضوعی که نه تنها از سوی ایران بلکه متحدان نزدیک آمریکا نیز آن را رد کردند. بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترکی اعلام کردند بیانیه آمریکا «تاثیر حقوقی ندارد» این سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین همچنان پایبند توافق هسته ای خواهند بود.

آمریکا در ادعای این که توافق هسته ای ایران نابود شده و تحریم ها دوباره اعمال شده است، تنها است.

این موضوعی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به آن اذعان کرد و نوشت: دولت آمریکا تلاش می کند با تهدید تحریم بخش بانکداری، شرکت ها و حمایت کشورها از تولیدات هسته ای و موشکی کشورها، سایر کشورهای جهان را درباره ادعای این کشور تحت فشار قرار دهد. این تهدیدها تضعیف بیشتر حمایت بین الملی از دلار را به دنبال دارد.

اما واقعیت این است که دولت ترامپ ائتلافات بین المللی را نابود کرده و سیاست فشار حداکثری که ترامپ به راه انداخته بر خلاف ادعای قبلی او نتوانسته باعث سازش بیشتر تهران شود.

واشنگتن پست تصدیق کرده که برخلاف ادعای ترامپ حتی متحدان این کشور نیز اعتراف می کنند وقتی که آمریکا از توافق خارج شده نمی تواند حق اعمال تحریم ها علیه ایران استفاده کند. اروپایی ها می خواهند توافق هسته ای ایران را حفظ کنند زیرا بازرسان سازمان ملل اجازه نظارت بر برنامه هسته ای ایران را می دهد اما دولت ترامپ در مقابل به جز تشدید درگیری هایی که می تواند منجر به جنگ شود کمکی به پیشرفت اوضاع نمی کند.

این روزنامه نتیجه گرفته که ایران و متحدان آمریکا منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر (آبان) خواهند بود و دو طرف امیدوارند ترامپ بازنده این انتخابات باشد.

جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات وعده داده کشورش را به برجام باز خواهد گرداند. ایران در مقابل هر گونه فشار بیشتر در مذاکرات جدید مقاومت خواهد کرد. تنها کاری که بایدن می تواند انجام دهد این است که بایدن اختلافات بین آمریکا و نزدیکترین متحدانش را کاهش دهد و دیپلماسی شکست خورده آمریکا را ترمیم کند.

آسوشیتدپرس نیز به مخالفت گسترده جامعه جهانی به اقدام ادعایی امریکا مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران اشاره کرد و نوشت: آمریکا درحالی ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران را دارد که در روزهای اخیر با مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت از جمله هم پیمانان اروپایی خود، انگلیس، آلمان و فراسنه در بازگردان تحریم های بین المللی عیه ایران مواجه شده بود.

آسوشتیدپرس درادامه نوشت: اکنون صحنه برای نمایشی مضحک در مجمع عمومی این هفته سازمان ملل چیده شده تا در آن دونالد ترامپ خود را بعنوان قهرمان ثبات در خاورمیانه معرفی کند، آنهم زمانی که انتخابات ماه نوامبر (انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰)در پیش است.

تارنمای نشریه «فارن پالیسی» نیز با انتشار گزارشی تأکید کرد: تلاش آمریکا برای افزایش فشار بر ایران شکست خورد و ایالات متحده در سازمان ملل منزوی شد.

این نشریه، این وضع را «تازه‌ترین ناکامی دولت ترامپ برای جلب حمایت جهانی از کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران» نامید.

واشنگتن پست نیز بامداد سه‌شنبه در سرمقاله خود نوشت: روز سه‌شنبه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می‌شود و این بار آمریکاست که به دلیل ناکامی عمیق دیپلماسی دولت ترامپ، در یک انزوای بی‌سابقه و فوق‌العاده قرار گرفته است.

نیویورک تایمز هم چندی پیش نوشت ترامپ باید یاد بگیرد که چگونه با توافق های بین المللی رفتار کند. او که دو سال پیش از برجام خارج شده، حالا خود را باز هم عضوی از آن می داند و تصور می کند می تواند هنوز هم به عنوان عضو برجام، اقدام کند.

اذعان رسانه های مطرح آمریکایی به شکست دیپلماسی ترامپ تنها گوشه از موج انتقاد جهانی از عملکرد یکجانبه گرایانه و غیرقانونی دولت او در موارد مختلف از جمله در قبال ایران است به گونه ای که حتی نزدیک ترین هم پیمانان اروپایی واشنگتن نیز لب به انتقادهای تند و تیز علیه دولت ترامپ ترامپ و رویکردهای غیرمنطقی و غیرعقلانی اش گشوده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها