رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 544869

تجهیزات دستگاه های آب شیرین کن صنعتی یا اسمز معکوس RO

رپورتاژ تبلیغی / آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه اسمز معکوس(RO)، دستگاهی است که با استفاده از فرآیند اسمز معکوس (RO)، به تصفیه آب‌های شور می‌پردازد. در این نوشتار به بررسی این دستگاه‌ها و فرایند اجرای عملیات آنها می‌پردازیم.

تجهیزات دستگاه های آب شیرین کن صنعتی یا اسمز معکوس RO

آشنایی با دستگاه آب شیرین کن

در چند سال اخیر، تنوع سیستم‌های اسمز معکوس بسیار زیاد شده است و به این ترتیب، افراد مختلف، برای خرید یک سیستم آب شیرین کن صنعتی گزینه‌های زیادی در دسترس دارند. برای خرید آب شیرین کن صنعتی باید به عوامل متخلفی توجه کرد. آنالیز دقیق آب ورودی به دستگاه مهم‌ترین عامل در خرید یک دستگاه تصفیه آب صنعتی است، ظرفیت دستگاه و نوع و میزان آب خروجی نیز از دیگر عوامل موثر بر انتخاب یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی هستند، قیمت آب شیرین کن صنعتی نیز می‌تواند بر انتخاب یک دستگاه مناسب تاثیرگذار باشد. در این مطلب به بررسی تجهیزات دستگاه‌های اسمز معکوس(RO) خواهیم پرداخت.

فرایند اسمز معکوس

اساس کار دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی، فرایند اسمز معکوس است و به همین دلیل است که این دستگاه‌ها را با نام اسمز معکوس نیز می‌شناسند. فرایند اسمز معکوس فرایندی است که طی آن از یک غشای نیمه تراوا کمک گرفته می‌شود، آب با غلظت بیشتر که حاوی مواد آلاینده و اضافی است، با فشار از این غشا عبور داده می‌شود. عبور آب با آلاینده‌های زیاد از غشای نیمه تراوا سبب می‌شود تا فقط آب پاکیزه به سمت دیگر غشا برسد و املاح، مواد اضافی، نمک‌ها و آلاینده‌ها در سمت دیگر غشا باقی بمانند.

تجهیزات دستگاه های آب شیرین کن صنعتی یا اسمز معکوس RO

سیستم اسمز معکوس (RO)

با توجه به اینکه در فرایند اسمز معکوس، آب با غلظت بیشتر باید به سمت آب با غلظت کمتر حرکت کند، پمپ‌های فشار قوی تاثیر انکار نشدنی‌ای در این روند دارند. کیفیت این پمپ‌ها نقش بسیار مهمی در عملکرد و خروجی سیستم اسمز معکوس خواهد داشت، بنابراین در انتخاب پمپ‌های دستگاه باید حداکثر دقت و وسواس را به خرج داد.

پیش از ورود آب به روند تصفیه آن، مرحله پیش تصفیه آب باید انجام شود. در پیش تصفیه مواد جامد و سنگین‌تر پیش از آغاز تصفیه اصلی توسط فیلترهای مختلف حذف می‌شوند. فیلترهای دستگاه اسمز معکوس نیز همانند پمپ‌ها، نقش بسیار مهمی در روند تصفیه خواهند داشت. در صورتی که فیلترهای سیستم RO دارای حداکثر کیفیت نباشند و نتوانند مواد جامد را حذف کنند، این مواد ممکن است روی سطح غشاء جمع شده و باعث گرفتگی آن می شود و به این ترتیب، تا حد زیادی از کیفیت آب خروجی کاسته می شود.

فیلترهای شنی، فیلترهای کربنی و فیلترهای میکرونی مهم‌ترین فیلترهای سیستم RO هستند، فیلترهای میکرونی که دارای ابعادی بین 5/0 تا 125 میکرون هستند، قادرند تا 99 درصد از آلاینده‌های جامد را در مرحله پیش تصفیه حذف کنند. سیستم‌های RO همچنین باید دارای توانایی تزریق کلر، سود کاستیک و مواد ضد رسوب و ضد عفونی‌کننده نیز باشند و انتخاب صحیح این پکیج تزریق نیز با توجه به کاربری دستگاه آب شیرین کن صنعتی امری حیاتی است.

آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن صنعتی

متخصصین و افراد آشنا با آب شیرین کن‌ها می‌دانند سیستم آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن صنعتی چقدر مهم است، به دلیل وجود و گذر املاح زیاد از صافی‌ها و فیلترهای دستگاه RO، گرفتگی و رسوبهای زیادی در مسیر این فیلترها رخ می‌دهد که اصطلاحا آن را اسکیلینگ scalingمی‌نامند. دستگاه تصفیه آب صنعتی مناسب، باید بتواند تا حد امکان از اسکیلینگ دور شود و این مهم، توسط سیستم آنتی اسکالانت رخ می‌دهد. آنتی اسکالانت به نمک‌های موجود در دستگاه، موادی را می‌افزاید تا از رسوب شدن و بسته شدن آن‌ها تا حد امکان جلوگیری کند و اجازه مسدود شدن دستگاه را ندهد.

پس از مرحله حیاتی پیش تصفیه، زمان تصفیه آب فرا می‌رسد. فعالیت سنگین پمپ‌های فشار بالا سبب حذف کامل املاح، نمک‌ها و دیگر مواد اضافی آب می‌شود. مرحله نهایی در عملکرد سیستم آب شیرین کن صنعتی، مرحله گند زدایی است. در این مرحله باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های موجود در آب، باید به طور کامل حذف شوند تا آب خارج شده از سیستم، عاری از هرگونه آلودگی باشد. مرحله گندزدایی به کمک اشعه UV که به روزترین تکنولوژی باکتری زدایی است انجام می‌شود و به همین دلیل، دستگاه اسمز معکوس مناسب، باید دارای جدیدترین سیستم‌های اشعه فرابنفش (UV) باشد تا هیچ عامل باکتری‌زایی نتواند از این مرحله جان سالم به در برد.

بعد از این انجام کامل و صحیح این مراحل، آب تصفیه شده در اختیار شما قرار می‌گیرد تا برای مقاصد مختلف، از آن استفاده شود. آب تصفیه شده توسط سیستم اسمز معکوس در صنایع کشاورزی، دامداری، مرغداری، پتروشیمی‌ها، در بیمارستان‌ها، در محیط‌های ورزشی، در صنایع داروسازی و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات دستگاه های آب شیرین کن صنعتی یا اسمز معکوس RO

سیستم کنترل الکترونیکی

سیستم کنترل الکترونیکی دیگر سیستم کلیدی و حیاتی دستگاه‌های اسمز معکوس (RO) است. به منظور صرفه جویی در مصرف برق، افزایش کیفیت آب خروجی از دستگاه، افزایش ایمنی تجهیزات و افراد و به حداکثر رساندن عمر دستگاه آب شیرین کن صنعتی؛ باید از بروزترین و مناسب‌ترین سیستم‌ها و تجهیزات کنترل الکترونیکی استفاده کرد.

یک کنترل‌کننده فشار دقیق و مناسب، تابلو برق هوشمند با بهترین کیفیت، نشان‌دهنده EC آب در هر لحظه، قابلیت کنترل اتوماتیک جریان برق در هر لحظه و یک کلید قطع برق برای مواقع ضروری، همگی از الزامات یک سیستم کنترل الکترونیک هستند و در انتخاب همگی این موارد، لازم است حداکثر وسواس و دقت رخ دهد، چرا که در صورت رخ دادن کوچک‌ترین مشکلی در عملکرد طبیعی و صحیح هر یک از این سیستم‌ها، علاوه بر کاهش کیفیت آب خروجی، مشکلات غیرقابل جبران دیگری نیز برای افراد و مجموعه‌هایی که از سیستم تصفیه آب صنعتی استفاده می‌کنند پیش خواهد آمد.

سیستم لوله کشی دستگاه‌های اسمز معکوس (RO)

دیگربخش مهم و حیاتی دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی، سیستم لوله کشی آن‌ها است. انتخاب بهترین و به روزترین متریال در این سیستم امری اجتناب ناپذیر است. طبیعی است در دستگاهی که وظیفه تصفیه آب را بر عهده دارد، سیستم‌های لوله کشی باید بهترین عملکرد را داشته باشند تا آب خروجی، کیفیت مناسبی داشته باشد. با توجه به کاربری و هدف افراد از انتخاب دستگاه مناسب، می‌توان از لوله‌های UPVC در بخش پیش تصفی و لوله‌های استیل 304- 316 در بخش فشار قوی که با آرگون جوش کاری شده‌اند، بهره برد. انتخاب لوله‌ها و تجهیزات مربوط به آن‌ها باید توسط متخصصین حوزه آب شیرین کن‌های صنعتی انجام گیرد با توجه به کاربری، میزان آب درون دستگاه و کیفیت مدنظر شما از آب خروجی صورت گیرد.

همانطور که گفته شد، عوامل متعددی مانند: نوع و مقدار آب ورودی، ظرفیت دستگاه تصفیه و نوع و میزان آبی که به عنوان خروجی مورد انتظار است از اصلی‌ترین عوامل انتخاب یک دستگاه تصفیه آب صنعتی مناسب هستند. بدیهی است برای انتخاب یک دستگاه مناسب با کاربری خاص، باید با کارشناسان و متخصصین این حوزه مشورت شود و این انتخاب باید توسط آن‌ها انجام شود.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها