رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 550614

افشاگری همتی درباره رفتار ناجوانمردانه چین

ساعت 24 - درمناظره سوم هفت مبارز راه پاستور اگرچه در باره موضوع اساسی که به بدبختی و فقیر شدن مردم منجر شده وآن تحریم اقتصادی ایران است به طور مستقیم چیزی گفته نشد اما همتی از فرصت استفاده کرد و دست حزب کمونیست چین را رو کرد.

چین
dir="RTL" style="text-align:right">همتی در پاسخ به یک کاندیدای اصولگرا که چند با گفته است دولت روحانی چرا به غرب چسبیده است و به مناسبات با سایرکشورها فکر نمی کند تصریح کرد چرا توجه ندارید که کشورهایی مثل چین و یا حتی عراق به ایران ستم کی کنند. همتی با صدای بلند گفت حزب کمونیست چین در این شرایط سخت ایران از دادن طلب ایران امتناع می کند و می گوید تا وقتی با امریکا آشنی نکنید و تحریم ها حذف نشود پرداخت بدهی شما ناممکن است. این همان حرفی است که عراقی ها نیز می گویند . حالا شما هی بگویید چرا دنبال حذف تحریم هستیم. همتی با افشاگری از رفتار ناجوانمردانه چین گام بلندی در مسیر نشان دادن چهره مرموز حزب کمونیست چین برداشت. پیش از این نیز برخی تحلیلگران مسایل ایران تاکید کرده بودند چین در تقش کنتزرل کننده ایران دربرابر اسراییل عمل می کند. برخی دیگر یاد آوری کرده اند چین با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دادو ستد هنگفتی دارد و ایران برایش اهمیت چندانی ندارد.

همسازی چین واسراییل

احسان صادقی چیمه، پژوهشگر مسائل چین درباره راهبردهای چین برای مهار ایران نوشته است:

بر اساس گزارش که به‌دست رسانه صهیونیستی اورشلیم پست رسیده و توسط موسسه مطالعات امنیت ملی این رژیم تهیه شده چین یکی از معدود بازیگرانی است که به طور بالقوه می‌تواند اسرائیل را معطوف به ایجاد ثبات در منطقه از ایران نجات دهد. بر اساس این گزارش، که دکتر کوجن لیم به‌عنوان نویسنده اصلی در آن مشارکت داشته، چین تلاش خود را برای نشان دادن و به‌تصویر کشیدن خود به‌عنوان"قدرتی جهانی با مسئولیت پذیری بیشتر" آغاز کرده است. از این منظر و به دلیل اعتماد عمیق و اتکای جمهوری اسلامی به پکن، ممکن است "چین یکی از معدود بازیگرانی باشد که در صورت تمایل قادر به تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه معطوف و به نفع ثبات باشد". این کار آسان نخواهد بود و حتی این گزارش هشدار می‌دهد که درخواست مستقیم این رژیم از چین برای قطع روابط خود با تهران شکست خواهد خورد. "ترغیب مستقیم چین به قطع یا کاهش قابل توجه روابط خود با ایران غیرواقع بینانه است، و احتمالاً حتی نتیجه مثبتی ندارد و ضدسازنده است. چنین استراتژی به‌عنوان زورگویی به یک قدرت بزرگ قلمداد می‌شود، قدرتی که به حفظ روابط خوب با همه بازیگران منطقه‌ای افتخار می‌کند تا طرف همه را بگیرد." لیم می نویسد، بخشی از این دلیل این است که "انگیزه‌های چین برای تعمیق همکاری با ایران ارتباط چندانی با اسرائیل ندارد. به‌جای اینکه چین را از پیشرفت روابط با ایران منصرف کنید، باید بطور مداوم پکن را، به عنوان یک بازیگر غیرجانبدار که به‌دنبال پیش‌بینی‌پذیرتر شدن تحولات و سمت و سوی آن است متقاعد کند... تا ایران را تحت فشار قرار دهد تا رفتار بی‌ثبات کننده خود را تعدیل کند." این گزارش در ادامه می‌افزاید: "در کنار سیاست قوی و آینده‌نگرانه ایالات متحده در خاورمیانه، این امر به ثبات کل منطقه و منافع اقتصادی و تجاری چین منجر می‌شود." این گزارش همچنین می‌گوید، "اسرائیل باید چین را به سمت موضع‌گیری سختگیرانه در مورد کمک و اشاعه سلاح‌های هسته ای"، علاوه بر کاهش تجاوز نظامی متعارف ایران، پیش ببرد.

اما اسرائیل چه قدرت نفوذ و اهرمی برای متقاعد کردن چین در این چارچوب در اختیار دارد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها